2022. december 15. 16:15   |   Autoblog
címkék:  

Donkervoort F22: 500 lóerő 750 kilóra

A kisszériás holland gyártó, a Donkervoort több mint tíz év után előrukkolt új szuperautójával, az F22-vel, amely kereken 500 lóerőt termel, miközben csupán 750 kilogrammot kell mozgatnia.

Az F22, bár teljesen új dizájnt képvisel, az olyan formai megoldásoknak köszönhetően, mint a szabadon álló kerekek, a hosszú motorháztető és az oldalt kivezetett kipufogók, azonnal Donkervoortként azonosítható. A D8 GTO-t leváltó F22 mindössze 4039 mm hosszú, felfelé nyíló ajtói vannak, karbon tetőeleme pedig leszerelhető, roadster élményt adva.

Az F22 kényelmesebb és otthonosabb elődjénél, kétüléses kabinja határozottan tágasabb, de persze ne gondoljunk fényűző luxusra. Az utasok egyedi Recaro kagylóülésekben foglalhatnak helyet és felárért hatpontos biztonsági övekkel szíjazhatják be magukat. A műszerfal minimalista kivitelű, csakis a legszükségesebb dolgokat látjuk rajta. A sofőrt digitális műszerfal tájékoztatja; a legfontosabb kezelőszerveket a kormánykeréken csoportosították. Felárért, infotainment kijelző gyanánt iPad mini tablet kérhető a műszerfalra és légkondicionáló berendezés is elérhető. A csomagtér egészen tágas, 298 literes.

A Donkervoort hagyományosan az Audi 2,5 literes öthengeres turbómotorját használja modelljei meghajtására. Az F22 esetében az aggregát minden eddiginél izmosabb, 500 lóerős, amihez 640 Nm-es nyomaték társul. Ezt az erőt pedig egy ötfokozatú kézi váltó továbbítja a Torsen önzáró differenciálművel szerelt hátsó tengely felé. A biztonsági elektronikai arzenál mindössze egy tapadásvezérlő rendszerre és az opcionális verseny ABS rendszerre korlátozódik.

Az acél csővázas, karbon karosszériás Donkervoort F22 750 kg tömegű, így 70 kilogrammal nehezebb elődjénél, ám mivel jóval erősebb is, a teljesítmény-tömeg aránya elképesztő: esetében 666 lóerő jut 1 tonnára. A nulla-százas gyorsulása 2,5 másodperc, a kétszázas tempót 7,5 másodperc alatt éri el, a végsebessége pedig 290 km/óra. Mindennél azonban lényegesebb, hogy az oldalgyorsulása elérheti a 2.15g-t, ami alighanem rekord az utcai autók között. A lassításról 33 cm-es első és 280 mm-es hátsó tárcsákból, illetve 4-dugattyús féknyergekből álló AP Racing fékrendszer gondoskodik.

A Donkervoort F22-ből 75 darabot terveznek építeni, és 50 darabra már akadt is vevő. A gép alapára 245 ezer euró, adók nélkül. Az első példányok 2023 januárjában érkeznek meg a szerencsés vevőkhöz.