2023. január 27. 14:40   |   Autoblog
címkék:  

Nagyon durva BMW M3 készült

A BMW M GmbH modellpalettájára 2023-ban is érkeznek új különkiadások. Most bemutatkozott az új BMW M3 CS, az M3 Competition még kihegyezettebb változata, 550 lóerővel és összkerékhajtással. Az M3 CS piaci bevezetése márciusban kezdődik, limitált példányszámban.

Az új BMW M3 CS motorházteteje alatt dolgozó erőforrás számos olyan műszaki megoldást felsorakoztat, amelyeket közvetlenül a motorsport élvonalában fejlesztettek ki és tökéletesítettek a mérnökök. A különkiadás a megnövelt égési nyomás miatt zárt tetős kialakítású, extrém tartós motorblokkot kapott, a súrlódási veszteségeket pedig speciális vasbevonattal ellátott, súlyoptimalizált hengerfuratok csökkentik. A könnyűszerkezetes kialakítású, kovácsolt főtengely kivételesen nagy torziós ellenállással segíti a motor könnyed felpörgését és a teljesítmény felépülését.

A fejlesztéseknek köszönhetően a különkiadás szíve 40 lóerővel erősebb, mint a BMW M3 Competition limuzin: maximális teljesítménye 550 lóerő. A mérnökök a teljesítménynövekedést az erőforrás M TwinPower Turbo technológiájának célzott módosításaival érték el, szemernyit sem csorbítva a motor üzemstabilitását és megbízhatóságát. A két darab egycsatornás turbófeltöltő maximális töltési nyomását első körben 1,7 barról 2,1 barra emelték a szakemberek, akik ezt követően a motorvezérlő elektronikában is eszközöltek néhány fejlesztést.

A megnövelt rugóúttal dolgozó, speciálisan kifejlesztett motortartó bakok extrém mereven rögzítik a modell vázszerkezetéhez az erőforrást, amely a gázpedál lepadlózására így még gyorsabban és még pontosabban reagál. Az új BMW M3 CS motorjának csúcs forgatónyomatéka 650 Nm, amely percenkénti 2 750 és 5 950 főtengely-fordulat között mindvégig a vezető rendelkezésére áll. A különkiadás percenkénti 6 250 és 7 200 főtengely-fordulat között adja le maximális teljesítményét. Az erőforrás teljesítmény-karakterisztikájának egyedisége leginkább a felső fordulatszám-tartományban megérkező, zabolátlan erőtöbbletben érhető tetten.

Mindehhez a duplacsöves sport kipufogórendszer szolgáltat méltó hangaláfestést, elektromosan vezérelt szelepekkel, titánból készült, súlycsökkentett kipufogódobbal és kétoldalt matt Black árnyalatú dupla végződéssel – hamisítatlan BMW M stílusjegyként. A motor forgatónyomatéka a Drivelogic-kal dolgozó, nyolcfokozatú M Steptronic automataváltón keresztül érkezik meg az M xDrive intelligens összkerékhajtásba. A váltó a középkonzolon található, M-specifikus előválasztó karral vagy a kormány mögötti, szénszálból készült váltófülekkel vezérelhető. A vezető az előválasztó karba épített Drivelogic gombbal szabhatja személyre a váltó karakterisztikáját, a kényelmestől a sportoson át, egészen a versenypályára optimalizált működésig.

Az új BMW M3 CS tapadását és agilitását nagymértékben fokozza az M xDrive intelligens összkerékhajtás, amely az osztóműben az első és a hátsó tengely közötti, tökéletesen szabályozható, rendkívül kifinomult teljesítmény-elosztás érdekében elektronikusan vezérelt, többtárcsás tengelykapcsolóval dolgozik. A különkiadás BMW M modelleket fémjelző, kanyarokat követő kigyorsítási hajlamát a hátsókerék-meghajtás preferenciái szerint dolgozó összkerékhajtás és a hátsó tengelybe épített aktív M differenciálmű erősíti tovább, amelynek záró funkciója ugyancsak tökéletesen, 0-100 százalék közötti arányban szabályozható.

A fedélzeti operációs rendszer M Setup menüpontja arra is lehetőséget biztosít, hogy a vezető a meghajtás alapbeállításként aktiválódó 4WD üzemmódját 4WD Sport üzemmódba kapcsolja, amely még nagyobb arányban továbbítja a hátsó kerekekre a motorból érkező forgatónyomatékot. A bajor prémiummárka ügyfelei teljesen ki is kapcsolhatják a dinamikus menetstabilizáló rendszert és színtiszta hátsókerék-meghajtást (2WD) is aktiválhatnak.

Az erőforrás, az automataváltó és az intelligens összkerékhajtás hármasa lélegzetelállító gyorsulást garantál. Az új BMW M3 CS 3,4 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 km/órás sebességre és 11,1 szekundum alatt 200 km/órás tempóra. Az M3 CS alapfelszereltségként megkapja az M Driver’s Package teljesítménynövelő csomagot is, amely 302 km/óránál elektronikusan limitált végsebességet kínál.

Az M3 CS adaptív M futóművének elektronikusan vezérelt lengéscsillapítói ugyancsak típus-specifikus hangoláson estek át, ahogyan a változó áttételű, elektromechanikus M Servotronic kormánymű és az integrált fékrendszer is. A különkiadás alapfelszereltségének része a BMW M fékrendszer is, piros vagy fekete árnyalatúra fényezett féknyergekkel. A modellhez az extrafelszereltség részeként BMW M karbon-kerámia fékrendszer is megrendelhető, matt arany vagy piros színben pompázó féknyergekkel. Az alapfelszereltségét színesítik a kovácsolt BMW M könnyűfém keréktárcsák is, exkluzív V-küllődizájnnal, Gold Bronze árnyalatban. Utóbbiak extraként matt fekete színben is megrendelhetők. Az elöl 19”, hátul 20” méretű felniken már alapfelszereltségként versenypályára optimalizált gumiabroncsok feszülnek, 275/35 ZR19 és 285/30 ZR20 méretben.

Az új BMW M3 CS páratlan exkluzivitásához és kiemelkedő teljesítményéhez nagymértékben hozzájárulnak az intelligens könnyűszerkezetes járműépítés modellre specializált, széles körben alkalmazott intézkedései. A szénszál-erősítésű műanyag (CFRP) átfogó használata a karosszérián és az utastérben egyaránt kulcsfontosságú. A különkiadás esetében ugyanis nem csupán a tető, de a motorháztető, az első koptató, az első lökhárító légbeömlői, a külső visszapillantó-házak, a hátsó diffúzor és a hátsó légterelő szárny is eme ultrakönnyű anyagból készült – ahogyan az utastérben a középkonzol, a kormány mögötti váltófülek és a dekorbetétek is. Az alapfelszereltségként kínált M Carbon kagylóülések jelentős mértékben segítenek csökkenteni a modell saját tömegét. Az új M3 CS mintegy 20 kilogrammal nyom kevesebbet a mérlegen, mint az BMW M3 Competition limuzin.

A Frozen Solid White metál karosszériafényezés kizárólag a BMW M GmbH legújabb különkiadásához válik elérhetővé. Alternatívaként Signal Green Solid, Brooklyn Grey metál és Sapphire Black metál árnyalatok is megrendelhetők a modellhez. A különkiadás frontrészét két súlycsökkentett, keret nélküli hűtőrács határozza meg, versenyautókat idéző, minimalista betétekkel. Az egyediséget piros kontúrvonal, a felső vízszintes betétben pedig „M3 CS” típusjelzés nyomatékosítja. Az M3 CS első fényszórói már alapfelszereltségként BMW Laserlight lézerfény-technológiával világítanak. A nappali menetfények fehér helyett sárga színben világítanak.

A vezető és első utasa már alapfelszereltségként típus-specifikus M Carbon kagylóülésekben foglalhat helyet. A versenyautós hangulat és a hosszú távú komfort kettősét a teljesen elektromos működtetés, az ülésfűtés és a világító típusjelzéssel ellátott, integrált fejtámlák egysége garantálja. A különkiadás M Carbon kagylóüléseit exkluzív mintájú, fekete/piros Merino bőrkárpit borítja, magával ragadó kontraszt-varrással. A modell hátsó üléssorát ugyanez a kéttónusú kialakítás díszíti. Az ajtókárpitok elöl és hátul is fekete bőrözést viselnek. A BMW M3 CS alapfelszereltségének a BMW M GmbH trikolor árnyalatával átszőtt BMW M biztonsági övek, az „M3 CS” típusjelzést viselő küszöblécek, az antracit színű tetőkárpit, a szénszálas váltófülekkel, illetve piros 12-órás jelzéssel ellátott, Alcantara borítású BMW M sportkormány és a szénszálból készült dekorbetétek is részei.

Az új BMW M3 CS széleskörű alapfelszereltségének az M Drive Professional csomag is része, amelynek köszönhetően a bajor prémiummárka ügyfelei nem csupán az M Drift Analyser és az M Laptimer funkciókat, de az M Traction Control tapadásvezérlést is a fedélzeten tudhatják. Amíg előbbiek a zárt versenypályákon megfutott körök kiértékeléséért és részletekbe menő rögzítéséért felelősek, addig utóbbival a vezető tíz fokozatban, saját preferenciái szerint állíthatja be a modell kipörgésgátló rendszerének beavatkozási határértékét.

Az M3 CS fedélzetén a BMW iDrive járművezérlő technológia legújabb generációja dolgozik. A technológia alapja a BMW 8.0 operációs rendszer, amelynek része a BMW Ívelt Kijelző is. Utóbbi egy 12,3” képernyő-átmérőjű digitális műszeregység és egy 14,9” képernyő-átmérőjű központi kijelző kettőséből áll, egy közös, ívelt üvegfelület mögött. A vezetéssel kapcsolatos összes adat, valamint minden, a jármű állapotára és beállításaira vonatkozó információ rendezetten, jól átlátható módon kapott helyet. A jól ismert váltási segédlet (M Shift Lights) a műszeregység felső részét, a menetstabilizáló rendszer, az összkerékhajtás és a tapadásvezérlés üzemmód-kijelzői pedig a műszeregység alsó részét foglalják el.