2023. február 22. 19:20   |   Autoblog
címkék:  

A közlekedés legfontosabb trendjei 2023-ban

Radikális átalakuláson megy keresztül a városi közlekedés: a felmérések és a statisztikák szerint egyre többen gondolják úgy, hogy felesleges sok millió forintért olyan gépjárműveket birtokolniuk, amik átlagosan napi egy órát vannak használatban – viszont éves szinten akár 100 órát is ülhetnek benne dugóban. Megmutatjuk, milyen más lehetőségek formálják a közlekedés jövőjét!

Vessük a tekintetünket a jövőbe, de azért ne legyenek feltétlenül illúzióink! Bár a Kantar piackutató vállalat tanulmánya szerint a világ nagyvárosaiban 2030-ra 46 százalékra fog csökkenni a jelenlegi 51 százalékos személyautó-használat – a legoptimistább prognózisok szerint továbbra is ez fogja meghatározni a városi közlekedést. A közel 50 százalékos piaci arány mellett azonban számos olyan változás is prognosztizálható, ami alapjaiban fogja felforgatni a személygépkocsi-használattal kapcsolatos eddigi szokásainkat.

Végnapjait éli a benzin és a dízel

Hosszú vita után végül hatalmas változásra szánta el magát az Európai Parlament, amikor az „Irány az 55%!” klímacsomag keretében úgy döntött, hogy radikálisan megreformálja a dízel- és benzinüzemű autókra vonatkozó szabályozást, aminek keretében 2035-től ténylegesen betiltásra kerülnek a belső égésű motorral szerelt új személygépkocsik és könnyű haszongépjárművek. Egyben arról is döntött, hogy az autógyártó vállalatoknak 2025-re 20, 2030-ra 55, 2035-re pedig 100 százalékkal kell csökkenteniük gépjárműveik átlagos széndioxid-kibocsátását.

– Ennek a célnak az eléréséhez elengedhetetlen az egyéni gépjármű-tulajdonlás jelentős visszaszorulása, és sokkal nagyobb teret kell, hogy hódítson a gyaloglás és a kerékpározás, valamint a tömegközlekedés és az autómegosztás – mondta Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke.

A két keréknek biztosan bérelt helye van

A városi kerékpárhasználat terén a szakértők óriási robbanást várnak az elkövetkező néhány évben – aminek elsődleges oka a biztonságos kerékpárutak egyre szélesebb körű elterjedése, a kerékpármegosztás, valamint az egyre kényelmesebb elektromos rásegítésű biciklik. A bevezetőben idézett Kantar-tanulmány előrejelzése szerint a kerékpárforgalom a világ nagyvárosaiban 2030-ra 18 százalékkal fog növekedni, amivel a leggyorsabb növekedést mutatja a városi közlekedés más eszközeivel szemben.

Elgondolkodtató tény az is, hogy a dán és a holland kormány számításai szerint minden autóval megtett kilométer ma is 30-40 euró centbe kerül egy városnak és polgárainak – az utak, az infrastruktúra és a környezetszennyezés miatt. Ezzel szemben minden kerékpárkilométer legalább egy euró általános haszonnal jár a társadalom számára. Koppenhágában a munkába járók 50 százaléka kerékpárral megy a munkahelyére.

Autómegosztás – Magyarországon is dübörög

Az autómegosztás annyiban különbözik a hagyományos autóbérléstől, hogy a nagyvárosok frekventált kerületeit magába foglaló szolgáltatói területen belül bármikor beülhetünk az elérhető gépjárművekbe, amit perc alapú elszámolással tudunk bérelni. A gépjárművek kapcsán nem kell bajlódni a szervizzel, a téli és nyári gumival vagy a biztosítással – ezeket is, ahogy az üzemanyagot, a parkolási díjat és minden fenntartási költséget a bérbeadó vállalkozás fizeti, mi pedig pontos elszámolás alapján csak annyit fizetünk érte, amennyit használjuk.

– A megosztáson alapuló gazdaság megjelenése a felesleges felhalmozás elkerülésére kínál jó megoldást a „ne birtokolj, bérelj” elvet helyezve előtérbe. Korábban a gépjármű státuszszimbólumnak számított, ma már egyre többen tekintik használati tárgynak, és ugyanúgy nem akarjuk birtokolni őket, mint ahogy manapság nem akarjuk a filmeket sem DVD-n tárolni, ott van erre a Netflix és társai. A sharing economy dinamikus növekedését jól tükrözi, hogy pár év alatt megsokszorozódott a GreenGo bérlések és megtett kilométerek száma – nyilatkozta Ádám Boglárka, a GreenGo vezérigazgatója.

Elektromos autók elterjedése

Az elmúlt években a német kormány azt tűzte ki céljául, hogy 2030-ig tízmillió elektromos autót helyez forgalomba. Andreas Scheuer (CSU) közlekedési miniszter szerint: „A kitűzött klímacélok eléréséhez még a mostaninál is ambiciózusabb célok kellenek: 2030-ig 14 millió e-jármű kell az utakra” E cél elérésének jelenleg az egyik legfontosabb akadálya a megfelelő töltési infrastruktúra kiépítésének lassúsága.

Az átalakulás irányát jól mutatja az is, hogy Európában 2021 végén már körülbelül 5,6 millió elektromos személygépkocsi és kishaszonjármű közlekedett a közutakon. Ezen a téren az északi országok jó példával járnak elől: így például az állami támogatásoknak köszönhetően Norvégiában a legmagasabb az elektromos autók aránya a világon, ami már 2020-ban meghaladta a belső égésű motorral szerelt autók arányát. Tavaly pedig Norvégia új rekordot döntött: az eladott autók 79,3%-a elektromos volt.

Dolgok internete (IoT)

A dolgok internete (IoT), ami a jövőben több milliárd eszközt köt majd össze az okostelefonoktól a fűtési rendszereken át az autókig, szintén központi szerepet fog játszani a holnap mobilitásában. Aki a jövőben A pontból B pontba szeretne eljutni, annak valószínűleg egyszerűen csak be kell majd lépnie egy olyan mobilalkalmazásba, ami az összes közlekedési rendszert és szolgáltatót hálózatba köti és javaslatot tesz a közlekedési eszközök ideális kombinációjára – amely a naptól, az időponttól és a forgalmi terheléstől függően mindig másképp nézhet ki. A mesterséges intelligencia és a big data pedig pontosan tudni fogja az állampolgárok igényeit – és annak alapján rugalmasan módosítani tudja majd például az utak és kerékpárutak közötti elosztást napszaktól függően.

Szakértők szerint a változás megállíthatatlan folyamat az új mobilitástechnológiai trendek terén: a változásokat a környezetvédelem és az egészségünk megőrzése iránti vágyunk okozza. Úgy is mondhatjuk: megérett a felismerése annak, hogy a városoknak újra az emberekért kell ott lenniük, nem pedig a gépjárművekért.