2023. május 25. 16:00   |   Autoblog
címkék:  

Bemutatták a vadonatúj 5-ös BMW-t

Minden korábbinál dinamikusabb, minden eddiginél fejlettebb digitális innovációkat kínál, most először tisztán elektromos meghajtással is: ez a világpremierjét ünneplő, új BMW 5-ös limuzin. Piaci bevezetése októberben kezdődik.

Az új modellgeneráció világszerte elérhető lesz tisztán elektromos meghajtással, régióktól függően plug-in hibrid hajtáslánccal, valamint hatékony, 48 Volt kapacitású indítógenerátorral dolgozó mild-hibrid technológiával felvértezett benzin-, illetve dízelmotorokkal is. Miként az összes korábbi nemzedék, úgy az új 5-ös limuzin is a BMW Group dingolfingi gyárában lát majd napvilágot, ahol a BMW i5 elektromotorjai és nagyfeszültségű akkumulátorai is készülnek.

Az új BMW 5-ös limuzin sportos eleganciáját és magabiztosságát minimalista, letisztult formanyelv nyomatékosítja. Közvetlen elődmodelljéhez képest az új kiadás 97 milliméterrel hosszabb (5 060 milliméter), 32 milliméterrel szélesebb (1 900 milliméter) és 36 milliméterrel magasabb (1 515 milliméter), amelyhez 20 milliméterrel megnövelt, 2 995 milliméter hosszú tengelytávolság társul.

Az új BMW 5-ös limuzin frontrészét a dupla ikergyűrű-motívummal dolgozó első fényszórók és a BMW hűtőrács modern újraértelmezése uralja. Az irányjelzők és a nappali menetfények funkcióját a szinte függőlegesen elrendezett LED-technológiás fényforrások töltik be. A határozottan kiemelkedő BMW hűtőrácsot széles stílusban, markáns kerettel szegélyezve, extraként kontúrvilágítással álmodták meg a készítők.

A modell atletikus kiállását oldalnézetből a magasan húzott övvonal, az erőtől duzzadó felületek és a két dinamikus karaktervonal határozza meg. A fekete küszöbtoldatok, az integrált kilincsek és a C-oszlopokba dombornyomott „5” számok látványos újításokként hatnak. A dinamikusan osztott karosszériaarányok erőteljes hátsó kialakításban végződnek, ahol a keskeny lámpákat elegáns krómcsík határolja, újraértelmezve a márka által fémjelzett „L-alakú” fénydizájnt. Az 5-ös limuzin dinamikus kvalitásai az extrafelszereltség részeként megrendelhető M Sport csomaggal és M Sport Pro csomaggal fokozhatók tovább.

Az utasteret bőséges helykínálat, modern funkcionalitás, kimagasló akusztikai komfort, prémium minőségű anyaghasználat, precíz összeszerelés és fejlett digitális szolgáltatások jellemzik. Az új BMW 5-ös sorozat műszerfala még a közvetlen elődmodellhez képest is jelentősen kevesebb gombbal és kapcsolóval dolgozik. A bajor prémiummárka által fémjelzett, vezető felé forduló műszerfalat a BMW Ívelt Kijelző értelmezi újra, egy 12,3” képernyő-átmérőjű műszeregység és egy 14,9” képernyő-átmérőjű központi kijelző teljes egészében digitális párosával.

A mérnökök az automataváltó középkonzolon elhelyezett előválasztó kapcsolóját és a kormánykereket is újratervezték, utóbbi laposabb alsó karimát és haptikus vezérlőpaneleket kapott. A műszerfal felárért BMW Interaction Bar funkcióegységgel is felszerelhető: a kristályos felület-kialakítású, látványos háttérvilágítással dolgozó innováció a műszerfal teljes szélességében elnyúlik és az ajtókárpitokra is kiterjed, érintés-érzékeny vezérlőpaneleket kínálva.

Az új 5-ös limuzin a BMW modelltörténetének első olyan modellje, amely már alapfelszereltségként teljes egészében vegán utastérrel gurul le a gyártósorról. Ebbe beletartoznak az ülésfelületek, a műszerfal, az ajtókárpitok, valamint most először a kormánykerék is. Az ülésfelületek az extrafelszereltség részeként a bőrszerű tulajdonságokkal rendelkező és látványos dekorvarrást viselő Veganza anyagborítással is megrendelhetők. Felárért kéttónusú BMW Individual Merino bőrkárpitozás is elérhető.

A tisztán elektromos meghajtású BMW i5 lemezei alatt a BMW eDrive hajtáslánc ötödik, átfogóan továbbfejlesztett generációja dolgozik, kétféle teljesítményszinttel. A 442 kW / 601 LE teljesítményre képes BMW i5 M60 xDrive típus-specifikus stílusjegyekkel megfűszerezve ígéri a BMW M modellek hamisítatlan menettulajdonságait. Az első és a hátsó tengelyen dolgozó egy-egy elektromos motor elektromos összkerékhajtást hoz létre. Az M Launch Control rajtprogram és az M Sport Boost üzemmód aktiválásával a rendszer csúcs forgatónyomatéka 820 Nm, amely 3,8 másodperc alatt abszolvált nulla-százas gyorsulást tesz lehetővé. A modell végsebessége 230 km/óra.

A BMW i5 eDrive40 340 lóerős és 430 Nm nyomatékú villanymotorja a hátsó kerekeket hajtja. Ez a változat 6,0 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 km/órás tempóra, végsebességét pedig a vezérlőelektronika 193 km/óránál korlátozza.

A 81,2 kWh kapacitású nagyfeszültségű akkumulátort a padlólemezbe építették be. A WLTP mérései szerint a BMW i5 M60 xDrive egyetlen feltöltéssel 455 – 516 kilométer, a BMW i5 eDrive40 pedig 477 – 582 kilométer megtételére képes. A BMW i5 kombinált töltőegysége alapfelszereltségként 11 kW, extraként 22 kW töltési kapacitású AC járműtöltést kínál. Az akkumulátor azonban akár 205 kW töltési kapacitású DC gyorstöltéssel is feltölthető, így az energiatároló egység töltöttségi szintje körülbelül 30 perc alatt 10 százalékról 80 százalékra növelhető.

A belsőégésű erőforrással szerelt, új 5-ös limuzinok motorházteteje alatt az EfficientDynamics motorcsalád új, moduláris generációjának benzines és dízelüzemű erőforrásai sorakoznak. Mindegyik motor 48 Volt kapacitású indítógenerátorral dolgozó mild-hibrid technológiával és már alapfelszereltségként új, nyolcfokozatú Steptronic Sport automataváltóval gurul le a gyártósorról.

Európában az új BMW 5-ös limuzin piaci bevezetésekor a 208 lóerős négyhengeres 520i limuzin, valamint az 520d limuzin és az 520d xDrive limuzin 197 lóerős párosa is elérhető lesz. A négy- és hathengeres benzinmotorokkal szerelt, többi modellváltozat az Európán kívüli piacokon lesz elérhető. 2024 tavaszán az új BMW 5-ös limuzin portfóliója a legkorszerűbb plug-in hibrid hajtáslánc-technológia két változatával bővül, 2024-ben egy új soros hathengeres dízelmotor is bemutatkozik a palettán, majd a jövő év folyamán a tisztán elektromos meghajtású BMW i5 újabb változata is világpremierjét ünnepli.

A limuzin alapfelszereltségéhez tartozik az integrált fékrendszer és a változó áttételű sport kormánymű, extraként pedig M sport futómű, M sport fékrendszer, Professional adaptív futómű, aktív hátsókerék-kormányzás, továbbá aktív borulásgátló rendszerrel felszerelt M Professional adaptív futómű is elérhető. A 18” és a 19” méretű könnyűfém keréktárcsák ugyancsak az alapfelszereltség részei, de akár 21” méretű kerekek is rendelhetők.

Az új BMW 5-ös limuzin alapfelszereltségként kínált vagy opcionális extrafelszereltségként elérhető, automatizált járművezetést és parkolást támogató rendszereinek palettája jelentős mértékben bővült. A portfólió csúcsa a távolságtartó és Stop & Go funkcióval dolgozó kormányzó- és sávtartó asszisztenst is magába foglaló Driving Assistant Professional csomag.

Az új BMW 5-ös limuzinban ünnepli világpremierjét a szemmozgással is aktiválható, aktív sávváltó asszisztens, amely az ember és autó közötti interakció új szintjét váltja valóra. Amint a vezető a külső visszapillantóba néz, a technológia automatikusan kezdeményezi az automatizált sávváltás folyamatát. Ha a vezető jóváhagyja és a forgalmi szituáció is lehetővé teszi, a technológia felveszi a szükséges sebességet és elvégzi a szükséges kormánymozdulatokat.

Az új BMW 5-ös limuzin alapfelszereltségének a parkolóasszisztens és a tolatási segédlet is része. A modellhez a Parking Assistant Professional is megrendelhető, amely lehetővé teszi, hogy az ügyfelek az autójukon kívülről, okostelefonjukon keresztül vezéreljék végig az automatizált parkolás teljes folyamatát. A technológia részét képező manőverasszisztenssel ráadásul még összetettebb manővereket is végrehajthatnak az autóban ülve, akár 200 méter teljesen automatizált manőverezési távolságot lefedve.

Az új BMW 5-ös limuzin vezetési és utazási élményét a QuickSelect koncepció szerint felépített, továbbfejlesztett BMW iDrive kijelző- és járművezérlő technológia emeli új szintre. A technológia alapja a BMW 8.5 operációs rendszer, amely új, áttekinthetően elrendezett funkciókkal dolgozó főképernyőt, a felhasználói felület vezetőhöz közelebb eső oldalán pedig függőlegesen elrendezett, élő ikonokat kapott. A QuickSelect koncepció lehetővé teszi a kívánt funkciók egyetlen lépésben történő, almenük nélküli aktiválását.

Az új BMW iDrive járművezérlő technológiának a BMW Ívelt Kijelző és a BMW Intelligent Personal Assistant is része. A technológiát a mérnökök úgy tervezték meg, hogy érintésekkel és élőbeszéd útján egyaránt intuitív módon vezérelhető legyen. Az extraként megrendelhető BMW Live Cockpit Professional műszerfal-elrendezésnek a BMW Head-Up kijelző, valamint a központi kijelzőn vagy a digitális műszeregységen elérhető kiterjesztett nézet is része. Sőt mi több, gesztusvezérlés is elérhető.

A BMW 8.5 operációs rendszer minden korábbinál átfogóbb információ-szolgáltató és szórakoztató digitális tartalmakat, gyorsabb funkciófrissítéseket, továbbfejlesztett töltőpont-információkat és számos online szolgáltatáshoz optimalizált hozzáférést kínál. A központi kijelzőn már videók is streamelhetők, az AirConsole platformnak köszönhetően pedig az új BMW 5-ös limuzinban az utastéri játékélmény innovatív formája is világpremierjét ünnepli. Álló helyzetben a vezető és utasai úgynevezett „casual” játékokat játszhatnak.