Győrben mutatkozott be az új Audi A8
címkék:
A formavilág Az új Audi A8 limuzin 5,05 méter hosszú, 1,89 méter széles és 1,44 méteres karosszériája letisztult, a sportosság, a könnyedség és az elegancia ötvözete. Az autó felépítése hangsúlyosan dinamikus, a rövid kerék előtti túlnyúlás, a lapos orrész, a magas far és a jellegzetesen éket formáló körvonal mind ezt szolgálja. Az ugrásra feszülő sziluett […]
A formavilág
Az új Audi A8 limuzin 5,05 méter hosszú, 1,89 méter széles és 1,44 méteres karosszériája letisztult, a sportosság, a könnyedség és az elegancia ötvözete. Az autó felépítése hangsúlyosan dinamikus, a rövid kerék előtti túlnyúlás, a lapos orrész, a magas far és a jellegzetesen éket formáló körvonal mind ezt szolgálja. Az ugrásra feszülő sziluett és az emelkedő övvonal távolabbról szemlélve kifejezetten kompakt benyomást kelt, az A8 csak közelről érzékelteti nagy méreteit. Az Audi általános ismérve és ezzel az új A8 formavilágának meghatározó tényezője valamennyi felesleges formaelem elhagyása. Elölről szemlélve az A8 egyesíti az Audi jellegzetes stíluselemeit, így például a széles kettősrácsot. A bordázás nélküli széles fényszórók láttatni engedik a csőszerű világító egységeket. A kocsit hátulról nézve a magasra helyezett hátsó világítótestek – bennük világító diódákkal – ötlenek szembe, amelyek összekapcsolják az oldalelemeket a farrésszel.
Utastér
Látványában és tapintásában a sportosság, az elegancia és az érzékiség uralja az új A8 utasterének hangulatát. A vezetőt és az utasokat a színvonalas anyagokkal és a manufaktúrák színvonalát elérő megmunkálással kényezteti az autó. Az A8 vezérlőközpontja az automata váltó választókarja körül kiépült MMI terminál, amelynek folyadékkristályos kijelzője a középkonzol tetejébe süllyeszthető. Valamennyi kezelőszerv egyértelműen beazonosítható és könnyen elérhető, a járműrendszerek működtetése közben a vezető a kartámaszon nyugtathatja a karját. Az MMI rendszer és a hagyományos kézifékkar elhagyása lehetővé tette a középkonzol és a műszerfal megbontatlan, nagy felületű kialakítását. Az új generációs négyküllős, multifunkciós bőrkormány az alapfelszereltséghez tartozik, a vezető nyomógombok és menühenger segítségével vezérelheti róla a kommunikációs berendezéseket. Megrendelésre a kormányra szerelt kapcsolókarokkal is működtethető a tiptronic váltó.
Egyedi az A8-hoz kifejlesztett üléskínálat. Az alapfelszereltségben elektromosan állítható ülések vannak, amelyekből rendelhető sport- és kényelmi kivitel is. Ezeknél elektromosan állítható az ülőfelület hossza és a fejtámla is, a kényelmi kivitelnél ráadásul a vállak felfekvésének javítására a háttámlák felső harmada is dönthető. Újdonságszámba megy az ülésmélység állítása, mivel ennél a megoldásnál elkerülték az ülőfelület és a lábak felfekvő felülete között különben mindig előforduló rést. Az ülés habosított betétje és kárpitja előre nyúló síneken tolódik ki, ami azt a benyomást kelti, mintha hosszirányba megnyúlna az ülés.
Az A8 utasterének megvilágítása a hangulatvilágítást is kínáló opcionális belső világítási csomagnál fokozatmentesen szabályozható. A vezető az MMI rendszerből lehívhatja a különböző vezetési helyzeteknek – például a jól megvilágított városi utaknak vagy a világítás nélküli autópályás szakasznak – megfelelő, az egyes fényforrásokra külön beállítva eltárolt fényerőket. Az új Audi A8-hoz kétféle klímaberendezés közül lehet választani: a nap állásától függően szabályozott, a páratartalmat is kezelő optimalizált rendszert, vagy a négyzónás szabályozású automata klímaberendezést. A klímaautomata kényelmét a napelemes tolótetővel lehet kiegészíteni.
Az alumínium karosszéria
Az új Audi A8 kiváló menetteljesítményét és menettulajdonságait a továbbfejlesztett, nagyszilárdságú ASF Audi Space Frame alumíniumkarosszériának köszönheti. A korábbi A8-as nemzedékkel ellentétben mindenekelőtt a karosszéria elemeinek száma csökkent lényegesen azzal, hogy több nagyméretű célöntvényt és extrudált profilt alkalmaztak. Ezen kívül az új A8 teljesen zárt Space Frame karosszériavázzal rendelkezik, ami döntő mértékben hozzájárul ahhoz, hogy a lengési kényelmet és a menetdinamikát döntően meghatározó statikus csavarómerevsége 60 százalékkal magasabb, mint elődjéé. Ennek ellenére ez az autó rendelkezik a legkönnyebb nyersvázzal a D járműszegmensben: a tömege 50 százalékkal alacsonyabb az acél karosszériához képest (a karosszéria csupán 215 kg-ot nyom), az új A8 3.7 quattro tömege is mindössze 1.770 kg. Az új Audi A8-as már most teljesíti az Egyesült Államokban előreláthatólag 2005-től érvényes FMVSS 301 követelményeket, vagyis védelmet nyújt egy 80 km/órás, alakváltozásra képes akadálynak történő ráfutás következményeivel szemben. Az üzemanyagrendszert és az utascellát a hossz- és kereszttartók merev hálózata védi, amelyben az ütközés során az előre tervezett hajlító deformáció rendkívül sok energiát emészt el.
Biztonság
Az új Audi A8 biztonsági arzenáljában a „szokásos” tételeken kívül innovatív megoldásokkal is találkozni. Szériafelszereltség a két fokozatban kioldó adaptív első légzsákok, az oldallégzsákok, a Sideguard fejlégzsák-rendszer, valamint a biztonsági pedálsor és kormányoszlop, illetve az aktív fejtámlák. A vezetőt egy gyűrű-légzsák védi, ami a világon először az új A8-asban jelenik meg. Sugárirányban nyílik ki, ezért hatékonyan védi azokat is, akik például rendkívül közel ülnek a kormánykerékhez. A jármű A és B oszlopaiban ütközésérzékelők vannak, amelyek a baleset súlyosságának függvényében számos további műveletet is beindítanak: bekapcsolják a vészjelző villogót, kikapcsolják a motort és az üzemanyag-szivattyút, kinyitják a központi zárát és bekapcsolják a belső világítást.
Az Audi A8 3.7-es és 4.2-es modelljei gyári alapfelszereltségben 8Jx17“ formátumú tízlyukas könnyűfém keréktárcsákkal és 235/55 R17 méretű abroncsokkal gördülnek. A kerekek kínálata a 8,5Jx19“ keréktárcsákig és 255/40 R19 formátumú gumiabroncsokig terjed. A kerekek működőképességét megőrző tire mobility rendszerrel – amely egy elektromos kompresszorból és egy tömítőanyagból áll – egy abroncs defektje esetén a jármű még képes eljutni a következő javítóműhelyig. A luxuskategóriában első alkalommal rendelhető továbbá a kényszerfutási tulajdonsággal rendelkező alumínium öntött kerék, a PAX abroncsrendszer is, amely teljes nyomásvesztés esetén akár 200 km távolságig történő továbbhaladást és 80 km/h maximális sebességet tesz lehetővé. Az új A8 fékrendszerét is elődjénél nagyobbra méretezték, elöl és hátul merevnyerges alumínium tárcsafékek találhatóak, 360 mm, illetve 310 mm-es átmérővel. A fékrendszert az ESP 5.7-es változata segíti ABS-sel, ASR kipörgésgátlóval, EBV elektronikus fékerő-elosztóval, EDS elektronikus differenciálzárral és hidraulikus fékrásegítővel. Az A8 quattro-hajtása általános esetben 50-50 százalékban osztja el az erőt a tengelyek között, de szükség esetén a teljesítmény 75 százaléka kerülhet egy tengelyre, sőt, erős kipörgés esetén az elektronikus differenciálzár akár egy kerékre is képes összpontosítani ezt az erőt.
Az Audi A8-ban mutatkozik be először az elektromechanikus parkolófék is, amely ellátja a hagyományos kézifék feladatait, de további funkcionális előnyökkel is rendelkezik. A műszerfalra helyezett gomb rövid idejű meghúzására a fék lezár; amint azonban a vezető a fékpedálra lép, és ezzel együtt lenyomja a gombot, nyit a rendszer. A „beépített indítássegítő“ révén az elektromechanikus parkolófék meredek úton megkönnyíti a visszagurulás és rángatás nélküli indítást, anélkül, hogy a vezetőnek kézzel kellene oldania a féket.
Adaptív légrugózás
Az Audi A8 egy aktívan vezethető autó; adaptív légrugós felfüggesztése – a négy sarokra épített légrugóval és a fokozatmentesen állítható lengéscsillapítással – feloldja a jó kezelhetőség és a járműosztályhoz méltó rugózási kényelem között feszülő ellentmondást. A légrugózás ráadásul lehetővé teszi a karosszéria sebességfüggő lesüllyesztését is, ami fokozza a menetstabilitást. Autópályán közlekedve ez javítja a légellenállást – amúgy az A8 légellenállási együtthatója rekord a kategóriában, mindössze 0,27 – és csökkenti a fogyasztást is. A vezető külön beavatkozására az adaptív légrugózás alacsonyabb sebességnél is nagyobb hasmagasságot tud biztosítani, amely egyenetlen terepen tesz jó szolgálatot. A hasmagasság négy fokozatban állítható: emelt padlólemez 145 mm, normál szint 120 mm, sportos padlószint 100 mm, és autópálya-szint 95 mm.
A felfüggesztéshez szerelt négy érzékelő és a karosszéria három gyorsulásérzékelőjének adatait az adaptív légrugózás központi vezérlőkészüléke értékeli ki. Ez a számítógép biztosítja az optimális menetdinamikát és kényelmet. A szintszabályozás is megoldott, a jármű fekvése a terheléstől függetlenül állandó marad. Ameddig nincs szükség nagyobb mértékű csillapításra – egyenes, sima úton haladunk –, a lengéscsillapítók kényelmesen puhák maradnak és megszüntetik a karosszéria mozgásait. Kanyarban haladva, fékezés vagy indulás közben a karosszéria előre vagy oldalra billenő mozgását is automatikusan csökkentik.
Az adaptív légrugós rendszer lehetőséget biztosít az A8 vezetőjének arra, hogy egyedileg változtassa a futómű jellemzőit és ezzel együtt a menetdinamikát. A lengéscsillapító tulajdonságai és a jármű hasmagassága egyetlen kézmozdulattal állítható az MMI-terminál „Car” menüjének segítségével. A vezető négy üzemmód közül választhat: a kiegyensúlyozott automata üzemmód (hasmagasság 120 mm-es), a dinamikus üzemmód (hasmagasság 100 mm), a kényelmi üzemmód (lehető legnagyobb berugózás), valamint a „lift” üzemmód (80 km/óras sebesség alatt, 145 mm hasmagasság) között. A ritkán szükséges utánfutós- és a kocsiemelési üzemmód az MMI vezérlés egy almenüjében érhető el.
Erősebb könnyűfém V8-as motorok
Az új Audi A8-as 2002 telén induló értékesítésekor a 246 kW (335 lóerő) teljesítményű 4,2 literes V8-as (+25 lóerő), és a 206 kW (280 lóerő) teljesítményű 3,7 literes V8-as (+20 lóerő) közül lehet választani, később érkezik a kínálatba többek között a hatliteres 420 lóerős W12-es benzines, és a V10-es TDI turbódízel is. A motorok nyomatéka is megnőtt az elődökhöz képest: a 4,2 literes motornál 430 és a 3,7-esnél 360 Nm maximális nyomaték állítható csatasorba. Álló helyzetből az A8 4.2 quattro 6,3 másodpercet kér a 100 km/órás sebesség eléréshez, míg a 3.7 quattro-nak egy másodperccel több kell. Mindkét motorral 250 km/órás (leszabályozott) csúcssebességet lehet elérni.
Mindkét könnyűfém V8-as hajtóműnek ötszelepes hengerfeje van állítható szívó-vezérműtengellyel (a szívó vezérműtengely szelepvezérlési időit különböző fordulatszám-tartományokban másként állítja be) és kis súrlódású görgős szelephimbával. A 4,2 literes V8-nak kétfokozatú, a rövidlöketű 3,7-literes motornak háromfokozatú szívócsöve van. A hosszában beépített erőforrások magnézium, alumínium és műanyag alkatrészeik révén kevesebb, mint 190 kg súlyúak. A könnyűszerkezetes építésnek köszönhetően az új 3,7 literes A8 100 kilométerenként csak 11,7 liter, illetve 11,9 liter szuperplusz benzint fogyaszt.
Az Audi modellek között első ízben az új A8-ban mutatkozik be a DSP új hatfokozatú tiptronic váltó, amely dinamikus váltóprogramot és külön sportprogramot biztosít. Az eggyel több menetfokozat segítségével a teljesítmény és a nyomaték mindig pontosan adagolható, „S” állásban a váltóprogram a gyors gázelvételnél is megakadályozza a felkapcsolást. Amennyiben az ESP keresztirányú gyorsulás érzékelője kanyarban haladást észlel, akkor a felkapcsolás gátolása a kanyar végéig érvényben marad.
Az MMI Multimedia Interface
A beépített MMI felhasználói felületével az Audi egy egyszerűen kezelhető szórakoztató és tájékoztató rendszert, valamint egy kezelési rendszert alakított ki az új A8-asban, amelynek célja a vezető tehermentesítése. Az MMI a vezető számára az elsősorban a középkonzolban elhelyezett, forgatható és lenyomható vezérlőfejjel és körülötte csoportosított négy vezérlőbillentyűből álló kezelőegységet (MMI terminált) jelenti. Ezen kívül a terminál két oldalán, a menüszint elhagyására szolgáló megerősítő billentyű mellett összesen nyolc működtető billentyű található, melyek segítségével a fontosabb főmenük közvetlenül is kiválaszthatók. A terminál elhelyezése ergonómiai szempontból optimális, így a kezelőelemek vezetés közben is az ülőhelyzet megváltoztatása nélkül érhetőek el. A középkonzol felett, a műszerfalban található az MMI második központi részegysége, a 7“-os színes MMI kijelző. A képernyő intuitív módon összekapcsolja a vizuális észlelést a kézmozdulatokkal, tehát például a bal felső vezérlő billentyű működtetésével a vezető a képernyő bal felső sarkában látható funkciót választja ki.
A rendszer fő funkcióit – a szórakoztatást, a kommunikációt, a tájékoztatást és a jármű rendszereinek vezérlését – nyolc billentyűhöz rendelték hozzá. Ezekben a működtető menükben kapcsolja be a vezető az egyes funkciókat a vezérlőfej elforgatásával és megnyomásával. A vezérlő billentyűk az egyes menük függvényében eltérő jelentésűek, és a menün belül további funkciókat hívnak meg. Ezek a menüfüggő funkciók mindig megjelennek a kijelző sarkaiban is. A megerősítő (return) billentyű egyszerű megnyomásával lehet visszatérni az eggyel feljebbi menüszintre. Minél gyakrabban használ a vezető egy adott funkciót, annál magasabbra kerül az a menüszerkezetben, és annál gyorsabban és könnyebben lesz elérhető. A kombinált központi kijelzőn található információk a vezető számára lényeges funkciókra korlátozódnak, mint például a fedélzeti számítógép, a navigációs és sebességszabályozó rendszer jelzései. Emellett ezen a grafikus kijelzőn jelennek meg a vezetés közben gyakran használt szórakoztató és tájékoztató funkciók, mint például a rádióadó kiválasztása vagy a hangerő-szabályozás. Ezeket a funkciókat a billentyűk és a többfunkciós kormánykerékben elhelyezett menühengerek segítségével lehet kiválasztani.
Extrák az A8-ban
Adaptív világítás
Az új Audi A8-hoz a világítóegységek három változatban kaphatók: elsőként ellipszoid főfényszóróként, másodsorban nagy fényerejű Xenon Plus kivitelben. A Xenon Plus világításhoz egy legújabb nemzedékű ellipszoid modult társítanak, amely egy mozgatható fényelzáró elem segítségével tompított és távolsági fényt is képes adni. Xenon Plus világítótestekkel valósul meg az önműködő, dinamikus fénytávolság-szabályozás is, amely a fényszórók döntését nem csupán az adott terhelésnek megfelelően állítja, hanem válaszol a gyorsítás vagy a fékezés esetén megváltozott dőlésre is.
Az Audi márkánál újdonság a világítórendszer harmadik változata, a Xenon Plus fényszórókkal kombinált kanyarodási fény, az „adaptive light“, amely a tompított és a távolsági fényszóró közé beépített további világítócsőről ismerhető fel. A központi vezérlőkészülék számos paramétert – mint például a sebességet, a kormányzási szöget és az irányjelzőt – figyelve 70 km/órás sebességig, bekapcsolt tompított fényszóró mellett felkapcsolja a kiegészítő reflektort. Ez a fényszóró lekanyarodáskor vagy szűk kanyarokban be tud világítani olyan területeket is, amelyek korábban sötétben maradtak, így a többi közlekedő és a közlekedési akadályok is korábban felismerhetők, ami egyértelműen fokozza a biztonságot. Tolatás esetén az adaptive light bekapcsolja mindkét kanyarodási fényt.
Jeladó a kulcsban
Az új A8-as vezetőinek ritkán kell csak kézbe venniük az autó kulcsát, ha az „advanced key“ nevű, opcionális nyitó és indító rendszert rendelik meg autójukhoz. Ekkor a kulcsba – amit zsebre téve is hordhatnak – egy elektronikus jeladót bújtatnak, amelynek jelét az ajtóban elhelyezett közeledésérzékelő veszi és vizsgálja. Pozitív eredménynél az ajtók lezárása kiold, amint a vezető megérinti az ajtó fogantyú gombját. A központi zár működtetése, a lezárás és nyitás a jármű bármelyik ajtajánál történhet. Ehhez elegendő, ha a vezető a járműtől mért 1,50 méteres körzetben magánál tartja a kulcsot, és megérinti az ajtó fogantyúját.
Az advanced key rendszerrel, amennyiben az utastérben tartózkodó vezetőnél van a kulcs, a vezetést az indítógomb megnyomásával lehet engedélyezni. Ezzel egyidejűleg bekapcsol a gyújtás, és kiold az elektronikus indításgátló is. A motor a középkonzolon elhelyezett indítási kapcsolóval indítható. Természetesen az autó a hagyományos módon, kulccsal is indítható.
Ujjlenyomat felismerés
A luxuskategóriájú járműveket sokszor vállalati célra használják, tehát gyakran váltogatják a autóvezetőket. Ennek a célcsoportnak fejlesztette ki az Audi azt a kényelmi funkciót, amely lehetővé teszi, hogy funkciók és beállítások sokaságát egyénileg hozzá lehessen rendelni az egyes vezetőkhöz, és egy automatikus azonosítást követően valamennyi beállítás vissza is álljon. Az új rendszer, amely a „one-touch memory“ nevet kapta, a vezető felismerésére annak ujjlenyomatát használja fel az advanced key vezetésengedélyező rendszer indítógombjánál.
A rendszer beállítja az üléseket, a tükröket és a kormányoszlopot az előzetes egyéni paraméterek szerint, de a klímaberendezés hőmérsékletét és a levegő elosztását is. A one-touch memory bekapcsolhatja az információs és szórakoztató rendszert, tehát a rádió hangerejét, a rádióadó kiválasztását vagy a hangszínre vonatkozó beállításokat is. A felhasználók részére a rendszer egy személyes címjegyzéket alakít ki, amelyben 100 bejegyzés áll rendelkezésre.
Vezeték nélküli mobiltelefon
Világújdonságnak számít az új A8-asban a vezeték nélküli mobiltelefon. A Bluetooth technológia nem csak a kézi hallgató és a járműbe szilárdan beépített egység közötti vezeték nélküli kommunikációt teszi lehetővé, hanem egyéb adatok, mint például a készülékben tárolt címjegyzék adatainak cseréjére is szolgálhat. A telefon valamennyi fontos funkciója aktiválható mind a hallgatónál, mind az MMI terminálon is.
Árak
Az új Audi A8 nemcsak jobb és erősebb mint elődje, hanem olcsóbb is. A 3.7 V8 quattro tiptronic modell ára 22 millió 500 ezer forint, a nagyobbik, 4.2 literes V8 quattro tiptronic 24 millió 900 ezer forintért elvihető.