/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Volvo S60 R és V70 R menetpróba

2003. június 16. 19:44   |   Autoblog
címkék:  

A Volvo korábbi R-modelljei extrém kombik voltak (például az 1995-ös sárga T-5R), ám a svéd gyártó most az S60 szedánt is felerősítette, mellyel belépett a sportlimuzinok piacára. A Volvo évi hétezer R-modell eladását tűzte ki célul, és az S60 R-ből nagyságrendileg több értékesítésre számít. Magyarországon a Volvo idén – az értékesítés nemrég elindult – 12-14 […]

A Volvo korábbi R-modelljei extrém kombik voltak (például az 1995-ös sárga T-5R), ám a svéd gyártó most az S60 szedánt is felerősítette, mellyel belépett a sportlimuzinok piacára. A Volvo évi hétezer R-modell eladását tűzte ki célul, és az S60 R-ből nagyságrendileg több értékesítésre számít. Magyarországon a Volvo idén – az értékesítés nemrég elindult – 12-14 darab S60 R-t, és 3 darab V70 R-t tervez kiszállítani.

Megkülönböztető jegyek

Az új Volvo S60 R és V70 R a korábbi R-autókkal ellentétben jobban különbözik a szériamodellektől. Ezúttal már nemcsak az extravagáns színről és az egyedi könnyűfém kerekekről ismerhetők fel, hanem a bátrabb karosszéria-módosításokról is. Az S60 R limuzin és a V70 R kombi új, áramvonalasabb frontot kapott, a hűtő ezüst keretet kapott, nőttek a spolierek, és természetesen a légbeömlő nyílásokat is kiszélesítették a hatékony hűtéshez. A kombin tekintélyesebb hátsó spoilert látunk, mint az S60 R-en, ám mindkettő minimálisra csökkenti a felhajtóerőt.

Az alufelni egyébként továbbra is fontos dizájnelem: az „R” logós, 17-18 colos méretű felniket az előző R-modellek inspirálták; ötküllősek, s láttatni engedik a hatalmas Brembo tárcsafékeket. A Volvo S60 R és V70 R rendhagyó színekben kapható, a tököli reptéren tartott bemutatóra például egy Passion vörös és egy Flash zöld limuzint, valamint egy titánszürke kombit hoztak el. A gépkocsik emellett még fekete metál, ezüstmetál, és Kozmoszkék metál színekben érhetők el.

Az utastérben erős oldaltartású sportüléseket fedezhetünk fel sötétkék, aranybézs és natúr bőr színben, sajátos varrással. A zöld tesztlimuzin például aranybézs bőrkárpitozást kapott, amely kombináció nem mindennapi látványt nyújtott. Az ülésekkel megegyező színű bőrbetét található az ajtókon is. A műszerfalon és az ajtókon ezen kívül matt alumínium díszléceket alkalmaztak. Stílusos a műszerfal bőrbetétjének kék varrása, amely harmonizál a stopperszerű, R-kék műszerszámlapokkal. A háromküllős sportkormányt faszén-színű bőr borítja, kék varrással. Csak az R-modellek sajátja továbbá a rozsdamentes acél lábtámasz és küszöbléc, amelyeket szintén „R” logó ékesít. A csúcsminőség-érzet mellé egy kis high-tech feeling is társul, mikor az ember rápillant a hatfokozatú manuális váltó Space Ball karjára. A széles váltókulisszában a kar látszólag szabadon jár, ám a valóságban pontosan megvezetett és gyors váltásokat tesz lehetővé.

A 4C technika

Az új Volvo S60 R és V70 R modellt a világ egyik legfejlettebb aktív teljesítmény-futóművével, a 4C technikával szerelték fel (Continuously Controlled Chassis Concept – Folyamatosan Vezérelt Futómű Koncepció), amely a sportkocsik útfogását a családi autók komfortjával kombinálja. A műszerfal közepén elhelyezett három vezérlőgombbal háromféle futóműhangolást lehet lehívni: komfort, sport, és fokozott sport.

Az arany középutat jelentő Sport hangolással az S60R és V70R átlagos autózásra, de azon belül kanyargós utakra és nagy sebességre ideális. Ilyenkor a vezetési élmény, a stabilitás és a kényelmes utazás kiegyensúlyozott elegyét adja az R-futómű. A Comfort gomb megnyomása lágyabbá teszi a futóművet, jobban elszigeteli a karosszériát az út egyenetlenségeitől. Ez az ideális beállítás városi közlekedésre és hétvégi családi kirándulásra, főképp akkor, ha síkos vagy göröngyös az út. A Sport és a Comfort beállítás esetén az R-futómű az úgynevezett Sky Hook vezérléstechnikát alkalmazza, amelynek segítségével a karosszéria „lebeg” az útegyenetlenségek felett. Az Advanced Sport gomb megnyomása után azonban mindezt el lehet felejteni: a Volvo S60 R vagy V70 R ekkor valódi sportkocsivá változik át, és a lényeg a maximális útfogás, a tapadás lesz. A DSTC (Dynamic Stability and Traction Control) gomb egyszeri megnyomásával kikapcsol a kipörgésgátló, a menetstabilizáló rendszer pedig nagyobb mértékű sodródást engedélyez, mielőtt kerékfékezéssel beavatkozna, hogy egyenesbe hozza az autót. A svéd gyár biztosra megy: a DSTC rendszer csak a gomb ötszöri megnyomásával kapcsolható ki teljesen, véletlenül semmiképpen.

A Volvo vezérképviselete két kifutópályát bérelt ki az R-modellek kipróbálására: az egyiken szlalompályát alakított ki, a másikon pedig az autók gyorsulását lehetett kipróbálni. A futómű beállítások közti különbséget a szlalompályán sokkal inkább tetten lehetett érni – az S60 R fokozott sport beállítással kivételes úttartásra és kanyarsebességekre volt képes, jelentősebb sodródás nélkül. A gyári szerelésű, 235/45 R17-es Pirelli Pzero Rosso abroncsok, valamint az állandó négykerék-hajtás következtében az R-modellek elképesztő oldalgyorsulásra is képesek voltak.

A 4C az autó különböző forrásaiból származó, elképesztő információmennyiség feldolgozására képes. A futómű különböző pontjain elhelyezett szenzorok érzékelik a kocsi hossz-, keresztirányú és függőleges gyorsulását az úthoz képest. A jelek a 4C mikroprocesszorába kerülnek, amely kiszámítja az autó mozgását, és úgy szabályozza a lengéscsillapítókat, hogy a karosszéria mindig párhuzamos legyen az útfelülettel. A lengéscsillapítók beállítását másodpercenként ötszázszor frissíti a rendszer.

A Volvo S60 R és V70 R multiplex számítógépes rendszere információkat küld a 4C rendszernek is. Erős fékezéskor például néhány ezredmásodperccel azelőtt kapja a 4C az információt, hogy a fékbetét a tárcsához hozzáérne. Ekkor a mikroprocesszor kiszámítja, mennyivel süllyedne le az autó eleje, és a maximális útfogáshoz szükséges mértékre állítja be a lengéscsillapítást. Ha gyorsul az autó, akkor a hosszirányú gyorsulás szenzorától kap tájékoztatást a 4C. Hasonló a helyzet a kormány félrerántásakor is: az információ még az irányváltás megkezdése előtt beérkezik. A rendszer tehát mindig előre tudja, mi fog történni, és ennek megfelelően reagál.

Elektronikus felügyeletű AWD

A Volvo S60 R és V70 R elektronikus felügyeletű összkerék-hajtása alapvetően azonos például a Volvo XC90 és S60 AWD modellekével. Az R-modelleken azonban nem a síkos út legyőzése a célja, hanem a maximális teljesítmény, útfogás és stabilitás. Az AWD rendszer az autó multiplex rendszeréhez kapcsolódik, ezáltal együttműködik a DSTC-vel, így az autó mozgása mindig megfelel a vezető szándékának. Mivel az AWD zárási és nyitási ideje kevesebb egy tizedmásodpercnél, lehetőséget ad az alul- és túlkormányzottság rendkívül gyors kiegyenlítésére. Az R-modelleknél emellett sebességfüggő szervokormányt alkalmaztak. A fékek is felnőttek a feladathoz: a Volvo S60 R és V70 R modelleken hűtött, 330 mm átmérőjű Brembo tárcsafékeket találunk, négydugattyús alumínium féknyergekkel. A kocsik így 36 méteren állnak meg 100 kilométeres sebességről.

A Volvo S60 R és V70 R passzív biztonsága természetesen az egyéb Volvókéval azonos színvonalú. Említhető a 6 légzsák, a rendkívül szilárd utascella, a WHIPS nyaksérülés-védelmi rendszer az első üléseken, az ISOFIX gyermekülés-rendszer, valamint az övfeszítő minden ülésen.

A Volvo-kínálat legerősebb motorja

A Volvo T5 modellek 2.3 literes motorjának továbbfejlesztése az a 2,5 literes soros turbómotor, amely az S60 R-t és a V70 R-t hajtja. Az öthengeres turbómotor a Volvo-kínálat legnagyobb teljesítményű erőforrása, 5200/percnél kereken 300 lóerőt, 1950-5250/percnél pedig 400 Nm nyomatékot fejt ki. Az elektronikusan határolt csúcssebesség 250 km/óra, az S60 R gyorsulási ideje százra pedig 5,7 másodperc (V70 R: 5,9 s). Az alacsony fordulaton leadott maximális nyomaték a nagyobb lökettérfogatnak és az 1 bar nyomású KKK turbónak köszönhető. Mivel a nagy töltőnyomás jelentősen fokozza a levegő hőmérsékletét, az S60 R és V70 R modelleket két töltőlevegő-hűtővel szerelik fel (ezért is hosszabb a két új Volvo eleje). A motor kettős, szívó és kipufogóoldali, szélessávú, folyamatosan változó CVVT szelepvezérlése a fordulatszámnak és a terhelésnek megfelelően működik. Ezáltal hatékonyabb, nagyobb teljesítményű, kisebb fogyasztású és tisztább üzemű a motor (teljesíti az Euro 4 szabványt). A mérnökök az új erőforrást látványossá is tették; a jellegzetes R-kék szín feltűnik a motoron és a vezérmű-fedélen, a szívócső design-burkolatot kapott, alumíniumfelülettel és R-logóval. A motortérben a turbó levegőcsöve foglalja el az uralkodó helyet, amely alumínium fényben csillog.

A Volvo S60 R és V70 R modelleket egyelőre csak hatfokozatú manuális váltóval lehet megrendelni, később érkezik majd egy ötfokozatú, félautomata Geartronic váltó is. Az adaptív váltómű figyeli a vezető stílusát, és alkalmazkodik hozzá. Sport üzemmódban jobban kihúzatja a fokozatokat, és gyorsabban kapcsol vissza. A Geartronic-os változatokban a motor nyomatékát 350 Nm-re mérséklik. A kézi váltós S60 R-ért 16 690 000 forintot, a szintén kézi váltós V70 R-ért pedig 17 990 000 forintot kérnek.


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

Kapcsolódó cikkek

Autóteszt

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!