/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Carlsson CK 55 – Szép és szörnyeteg

2005. május 02. 14:10   |   Autoblog
címkék:  

Csak a címet ihlette a klasszikus mesetörténet, a tuningolt Mercedes ugyanis rászolgál mindkét jelzőre. A szépség a lényére vonatkozik, de ha megindul, igazi aszfaltzabáló szörnyeteggé változik.


Véleményem szerint a CLS minden idők egyik legszebb Mercedese, ráadásul olyan, amelyik zseniálisan ötvözve jeleníti meg a 21 századi high-tech műszakiságot, a formatervezői szabadságot, és nem utolsósorban a stuttgarti márka pozícióját a négykerekűek hierarchiájában. Németországban tuningháború dúl, mert vannak emberek, akiknek a gyári CLS snassz, és akiknek 476 lóerő nem elég a boldogsághoz. Az egyik ilyen megalomániás figura Bodo Buschmann, a bottropi székhelyű Brabus tulajdonosa, az ellenfél pedig a Merzig városkában található Carlsson. Most ez utóbbi műhely munkájáról esik szó.

A CK 55 valóban az általam is kipróbált CLS 55 AMG modellre épül. Számomra jó értelemben felfoghatatlan, hogy a mérnöki tudás és a megszállottság együttese mire képes, hiszen belegondoltam: már az alap CLS 350 is piszok jó autó (elmentem, megnéztem egy szalonban), aztán jön a CLS 500, majd akinek még ez sem elég, az hazaviheti a gyári tuningos AMG-t. És erre tessék, a tökéletesnek tűnő drágakövet avatott kezek csiszolják tovább, és elkészül a non plus ultra! Maradjunk annyiban, hogy a tuning szó helyett stílusosabb a nemesítés kifejezés. Jelen esetben a tuning ugyanis szakbarbáros, brutál felni, sötét ablak, neonfény, hörgő kipufogó – az ilyen autóval a sarki közértbe nem lehet úgy elmenni, hogy a szomszéd kerületben ne tudjanak róla. A CK 55 egyáltalán nem ilyen, és persze nem is közértbe járásra való. Nem a lakótelepi gyerekek játékszere, akik éjfélkor szertartásszerűen égetik a gumit a parkoló közepén forogva. Nem, ez a kocsi igazi nemesítés gyümölcse, olyannyira, hogy a világhíres háromágú csillag is lekerült róla!


Bizony, talán az első lépés, hogy a donorról leveszik az összes emblémát, díszdobozba teszik, és így adják vissza a tulajdonosnak, aki a munka elkészülte után már nem Mercedest, hanem Carlsson-t, azaz Mercedes-alapú járművet tudhat magáénak. Óriási különbség! (Ha ismereteim nem csalnak, akkor Németországban az Alpina csinálta ezt először BMW-kel.) Csillagok helyett a cég saját logója kerül mindenhova, és megváltozik a típusnév is, bár az eredeti hengerűrtartalom megtartása miatt az 55-ös szám büszkén díszíti a CK fenekét.

A karosszérián nyomát sem látni annak, hogy a hétvégi drogos buli után megkergült a design főnök, és a kijózanodás mellékhatásaként hétfőn dragstert kreált a CLS-ből. Az első lökhárítót a saját készítésű “RS” darabra cserélték, talán ez a legszembetűnőbb, és ezen felül már csak finom ecsetvonásokkal operáltak. Hátul négy mutatós kéményben végződik a nemesacél sportkipufogó, amelyről dallamosan rímelve azt írják, hogy tipikus bariton “Carlsson-song” az, ami a csövekből jön. Hm, 5,5 liter, V8 – most legyek nagyképű, hogy ez így nem kunszt? Dehogy leszek, inkább azt mondom, öröm megállapítani, hogy a lemezruha tekintetében a mesterek nem lőttek túl a célon.

Fekete autó, fekete belső. Mit mondjak, a kipróbált CLS után ez sem hat meg, de a részletekben van annyi kreativitás, hogy mosolyra húzom a szám. Nézzük rögtön a kormányt! A közepe bőr, aztán ahol alaphelyzetben kell fogni, ott Alcantara, a fennmaradó rész pedig fekete, ún. Piano Black lakkozott fa – ugyanolyan, mint a műszerfal egyéb felületein. A steppelt ülés a Vision CLS-ben is feltűnt, sőt, szinte szemet szúrt, és erről az élményről a nemesített Carlsson tulajdonosának sem kell lemondani. Maga az ülés bőr, de az ülőfelület és a háttámla kétharmada díszvarrott Alcantara, amelynek antracit színe némi kontrasztot képez a feketével. Az ajtókárpit ugyancsak követi ezt a stílust, nagyon szép munka, és a továbbiakban is nézzen bármerre a szem, mindenhol aprólékosan kidolgozott, abszolút minőségi részletek villannak elő. Az ergonómia, a helykínálat változatlan a gyári autóhoz képest, így a CK 55 voltaképpen a kör négyszögesítése: úgy lett más, hogy közben mégis ugyanaz maradt.

476 lóerő és 700 Nm – számomra bőven elegendőnek tűnt, amit az AMG tudott. A Carlsson azonban rátett két lapáttal, és 560 lóerőre tornázta fel a teljesítményt, illetve 810 newtonméterre a nyomatékot. Őszintén szólva, teljesen felesleges az egész. Nafene, 4,7 másodperc helyett két tizeddel beljebb van a százas sprint, és az elektronika nem 250-nél, hanem 320 km/óránál vet véget a sebességorgiának. Ironikus, de eszembe jut az a német teszt, ahol az SL 55 AMG ugyanezzel a gyári motorral – korlátozás nélkül – repesztett 325-öt, és állórajtos 0-ról 300-ig vadulásban begyűjtötte a Lamborghini Murciélago skalpját – nesze neked masszírozós ülés, meg öreguras automataváltó! Mindenesetre le a kalappal a Carlsson előtt, hiszen itt közel sem tizedmásodpercekről és végsebességekről van szó, itt a szellemiség a döntő, az erő, a presztízs. Ezekből pedig van bőven!

Műszaki értelemben a tuningból nem maradhat ki a fék és a futómű, már csak azért sem, mert ehhez a részhez tartoznak a kerekek, amelyek megkoronázhatják, de akár tönkre is tehetik az összképet. A CK 55 egyelőre kétféle felnivel kapható, mindkettő 11×20 colos, és úthengernyi méretű Dunlop SP Sport Maxx gumikkal van szerelve. A klasszikus, küllős mintázat mellett újdonság a programban az “Ultra Light”, amely csillogó polírozottságával, valamint zártabb formavilágával jól illik az autó filigránnak tűnő, de azért testes karakteréhez. A C-Tronic SUSPENSION névre keresztelt, számítógép vezérlésű, légrugós sportfutómű automatikusan állítja a paramétereket, mindig törekedve a maximális komfortra, vagy kívánság szerint a szélsőséges sportosságra, de alaphelyzetben 30 milliméterrel tartja alacsonyabban a kasztnit, mint a gyári rugó szett. A már eredetileg is kiváló fékeket a Carlsson a saját versenyfékjeire cserélte, amely nagy sebességről még hatékonyabban lassítja le a kéttonnás járművet.

Finomított karosszéria, alaposan megerősített motor, nemesacél kipufogórendszer, igényes sportfutómű, versenyfékek, hatalmas kerekek, minőségi anyagokkal újrakárpitozott utastér – mindez vajon mennyibe kerül? Fogalmam sincs, mert nem mertem utánanézni, de azt hiszem, nem tévedek nagyot azzal a kijelentéssel, hogy ha nem kerülne annyiba, mint amennyi, akkor el sem lehetne adni. Tájékozódásképpen: az általam vezetett CLS 55 AMG alapára 29,5 millió forint…


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/