Ford Transit Connect X-Press – áruszállító 215 lóerővel
címkék:
Végy egy praktikus alacsonytetős Ford Transit Connectet és párosítsd össze a Focus RS nagyteljesítményű csúcsmodellel. A végeredmény a Transit Connect X-Press, amely a Ford strapabíró és sokoldalú használati autójának leggyorsabb és legdrámaibb változata.
A leültetett (70 mm-rel), látványos (18 colos OZ felnik, 225/40-es gumik) és a rali-világbajnokságban szereplő Ford Focus RS komoly hangján dübörgő X-Press vitathatatlanul a legkülönlegesebb Transit Connect. Még ha valaki nem is venné észre a jármű belsejébe szerelt verseny-bukócsövet, biztosan szemébe ötlik a fehér gyöngyházfényezés, háromszínű X-Press grafikával. Bizonyos hajtómű- és futómű-elemek közösek a Ford Focussal, úgyhogy műszaki szempontból meglehetősen egyszerű volt az átalakítás. Az eredmény egy példa nélkül álló haszonjármű lett, amely úgy megy, mint a rakéta. A Ford becslése szerint a Transit Connect X-Press 7 másodpercen belül van százon, és megfutja a 210-et. Emellett vezethetősége, kormányzása és lassulása is sportkocsihoz méltó.
A Transit Connectet kifejlesztő elkötelezett mérnökcsoport mindenekelőtt azt szerette volna emlékezetes módon demonstrálni, hogy mennyire masszív és sokoldalú az alapjármű. Magától értetődik, hogy szóba sem jöhetett volna egy 215 lóerős turbómotor amúgy minimális átalakításokkal járó beépítése, ha nem lenne ennyire robusztus az autó. Az X-Press egyértelműen utal arra, hogy a Transit Connect nem valamiféle módosított személyautó-padlóvázra épül, hanem eleve arra tervezték, hogy megfeleljen a haszonjárművekkel szemben bárhol támasztott, könyörtelenül kemény követelményeknek. Mivel a sorozatgyártású Transit Connect számos elismerést kapott a menettulajdonságaiért, az X-press fejlesztőcsoportja minden probléma nélkül jórészt érintetlenül hagyhatta az eredeti futóművet.
Az izgató Focus RS és a strapabíró Transit Connect könnyű haszonjármű alapelemei tökéletesen ötvöződnek az X-Pressben. A Focus RS-ből származik a szelídítetlen kétliteres, 215 lóerős Duratec RS turbómotor, töltőlevegő-hűtővel. 310 newtonméteres nyomatékmaximumát nagy igénybevételre méretezett AP versenykuplung, rövid kézmozdulatokkal kapcsolható ötfokozatú sebességváltó és az autósportból származó, részlegesen önzáró Quaife differenciál továbbítja az első kerekek felé. A Focus RS-ből ismerős a Brembo gyártmányú, 325 milliméter átmérőjű hűtött első fékek (négydugattyús nyereggel), valamint a 280 milliméteres tömör hátsó tárcsák (kétdugattyús nyereggel) is.
Futóművét tekintve csaknem eredeti Transit Connect az X-Press; az első MacPherson felfüggesztést a könnyű haszonjárművek klasszikus csatolt lengőkaros hátsó hídja egészíti ki. Azt azért el kell mondani, hogy az első futóművet leültették, és eltolt tengelyvonalú csavarrugókkal valamint Sachs verseny-lengéscsillapítókkal szerelték fel. A módosított alsó keresztlengőkar megemelte a felépítménydőlés tengelyvonalát, a 23 milliméter átmérőjű stabilizátor mozgását pedig golyóscsapágyak könnyítik meg. Hasonló megoldást, illetve Olgun Celik gyártmányú laprugót alkalmaztak a leültetett hátsó futóműben is.
A belső tér félreismerhetetlenül a Transit Connecté, de az eredeti bútorzat fekete-fehér bőr-Alcantara kárpitozású versenyüléseknek és vezető-navigátor telefonnak adta át a helyét. Eltérő az X-Press volán és a középkonzol ismert indítógombja, a műszerek átrajzolt számlapja, valamint a turbónyomás műszere és a felkapcsolásra figyelmeztető jelzőlámpa is.