/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Magyar diákcsapatok a 25. Shell Eco-marathonon

2009. április 28. 18:01   |   Autoblog
címkék:  

Budapesten ma bemutatták azt a két járművet, amellyel Magyarország képviselteti magát a 2009-es Európai Shell Eco-marathonon, a világ egyik leghíresebb, diákok számára szervezett járműtervezési versenyén. A 25 ország mintegy 200 csapatát felvonultató nemzetközi megmérettetésen az győz, akinek járműve a legmesszebbre jut mindössze egy liternyi üzemanyag felhasználásával.

A május 7. és 9. között a németországi Lausitzban megrendezésre kerülő eseményen hazánkból a győri Széchenyi István Egyetem és a Budapesti Műszaki Főiskola mérnökhallgatói állnak rajtvonalhoz. Egyik csapat sem újonc a versenyen: már tavaly is részt vettek az Európai Shell Eco-marathonon, ahol a Széchenyi Egyetem csapata megnyerte a napenergiával hajtott járművek versenyét a Városi Koncepció kategóriában.

Új év, új koncepció

A győriek Szenergy Team nevű csapata megpróbálja megismételni tavalyi fantasztikus sikerét. Miközben megtartottak néhány, már a tavalyi évben is alkalmazott, kiemelkedő újítást, teljesen új járművet építettek. Elsősorban a kompozit karosszériának köszönhetően idén még könnyebb autóval állhatnak a rajtvonalhoz az akár a városi közlekedésre is alkalmas járművek versenyében; a több napelem pedig tovább növeli az energiafelvétel hatékonyságát.

A Budapesti Műszaki Főiskola Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai karának csapata 2009-ben is a Prototípusok kategóriában nevezett, és még a tavalyinál is áramvonalasabb, izgalmasabb autót épített. A biciklikerekeken guruló benzinüzemű járművet átalakított robogómotorral látták el, miközben a legmodernebb anyagok használatának köszönhetően 25%-al sikerült csökkenteniük a karosszéria és a váz súlyát.

A járművek

A győri Széchenyi István Egyetem Közúti és Vasúti Járművek Tanszékének csapata
Kategória:  Városi Koncepció
Energiaosztály: Napelem

A 2009-es jármű néhány jellemzője:

Akár városi közlekedésre is alkalmas jármű: előírt világító- és biztonsági berendezések (ötpontos biztonsági öv, duda).
Kompozit karosszéria, amelynek köszönhetően az előző évinél jóval könnyebb kivitelű
Beépített akkumulátorok
A tavalyinál több napelem
Takarékos világítás: összesen 20 W-t fogyasztanak a lámpák (a normál autóknak csak az index izzója 21 W-ot fogyaszt).
Hidraulikus tárcsafékes rendszer.
Internet:      http://szenergy.sze.hu/

A Budapesti Műszaki Főiskola Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai karának csapata
Kategória: Prototípusok
Energiaosztály: Benzin

A 2009-es jármű néhány jellemzője:

Az egyik legmodernebb számítógépes tervezési technikán alapuló virtuálisan tervezés.
Robogóból származó, kedvező fogyasztási értékeket mutató motor, amit még hatékonyabbá alakítottak.
A karosszéria és az alváz 80%-ban a legmodernebb kompozit anyagokból és alumíniumból készült, tömege 15 kg körüli, így az előző évi autóhoz képest a tömegcsökkenés mintegy 25%. Az autó teljes tömege mindössze 45-50 kg.
Egyéb: kerékpárkerekek, tárcsafékek, szuperprecíziós csapágyak, és speciális, mindössze 200 grammos gumiabroncsok.

A Shell Eco-marathonról

A Shell Eco-marathon elsődleges célkitűzése, hogy a fiatal járműtervezőket és mérnököket a fenntartható mobilitás új dimenzióinak felfedezésére ösztönözze. Ezen belül hármas célt kíván elérni:

– Az üzemanyagfelhasználás hatékonyságával és a modern közlekedés jövőjével kapcsolatos újítások és ötletek bátorítása és támogatása
– A műszaki oktatási intézmények segítése a tehetséges fiatalok felkutatásában
– A műszaki szakmák népszerűsítése a fiatalok körében.

Az elmúlt néhány évben a Shell Eco-marathon igazi nemzetközi kezdeményezéssé nőtte ki magát; versenyek Európán kívül immár az amerikai kontinensen is zajlanak. 2009-ben immáron harmadik alkalommal került sor az Amerikai Shell Eco-marathonra az USA-ban, a California Speedway pályán 2009.április 15. és 18. között.

 


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/