/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Harminc éves a SEAT Ibiza

2014. április 16. 19:40   |   Autoblog
címkék:  

A SEAT legsikeresebb modellje immár harminc éve van jelen a piacon. Az Ibiza az utóbbi három évtized során a spanyol márka legkeresettebb, legtöbb példányban eladott modellje volt, és a saját szegmensében immár 15 éve tartja vezető helyét a spanyol piacon. Eddig majdnem ötmillió darabot adtak el belőle.

Az első nemzedék: 1984-1993

A SEAT Ibizát az 1984-es párizsi Autószalonon mutatták be a nagyvilágnak. Emlékezetes esemény volt, miután ez volt első termék, amit a cég, mint teljesen önálló vállalat alkotott meg. A SEAT Ronda alapjára építették, úgy, hogy egyesítse a nagy teret és a felsőbb kategóriás modellekre jellemző belső kényelmet egy sokkal kisebb karosszériában (3,6 méteres hosszúságú volt). Ezen a projekten a SEAT ismert cégekkel dolgozott együtt, így például az olasz formatervező, Giorgio Giugiaro cégével, az Italdesign-nal, ipari téren a Karmannal, illetve a motoroknál alkalmazott technológia kapcsán a Porschéval. (A rendszert Porsche Systemnek hívták, és ez a felirat ott szerepelt az Ibizák motorblokkján.)

Az Ibiza érkezése új életet adott a barcelonai vámszabad területnek hívott Zona Franca-ban lévő gyártósornak. A 44 LE-től 100 LE-ig terjedő teljesítményű benzinmotorok választékával, illetve a hatékony 55 lóerős dízelmotorral az Ibiza a hazai és a külföldi vásárlók számára egyaránt vonzóvá vált. Az export számok kiválóak voltak, és 1990-ben már a 119 000 darabot is meghaladták. A kezdeti háromajtós változat után 1986-ban megjelent az ötajtós kivitel. 1988-ban dobták piacra a Cupra és FR modellek előfutárának tekinthető, 100 lóerős motorral szerelt Ibiza SXI-t.

Hét év után a modell 1991-ben teljes átalakításon esett át, amit New Style-nak neveztek, és további fejlődést jelentett a Sport Line változat kijövetele, amelyet az akkor legkorszerűbb, 1700 köbcentis, 110 lóerős System Porsche motorokkal szereltek fel. Az 1984-es beindítástól 1993-ig 1 308 461 darab első generációs Ibizát értékesítettek.

A második nemzedék: 1993-2002

1993-ban a spanyol márka bejelentette az Ibiza második nemzedékét, amelynek gyártását már az új, martorelli üzemben kezdték meg. A gépkocsi kerekebb és áramvonalasabb formát kapott, és mivel a Volkswagen Csoporton belül fejlesztették ki, hat motorral kínálták. Abban az időben az Ibiza óriási lépést tett a gyártás minősége terén, és az első modell volt a saját kategóriájában, amelyet 90 lóerős befecskendezős turbódízel (TDI) motorral láttak el. Három évvel később, 1996-ban ezt az Ibiza megismételte a 110 lóerős befecskendezős turbódízel motorral, amely a saját kategóriájában a legerősebbnek számított.

Ugyancsak 1996-ban gyártási újításokat vezettek be, amelyek között szerepeltek például az egy darabból készült álló ütközők, illetve az új motorok. A SEAT a látványos Cupra változatot (a Cup Racing szó rövidítésből) is bemutatta, amelyet 150 lóerős 2 literes motorral láttak el. 1997-ben megjelent a négysebességes automata sebességváltóval és a 101 lóerős, 1,6 literes, befecskendős benzinmotorral felszerelt Ibiza is.

Az 1999-es barcelonai autószalonon az Ibiza megújított stílusjegyekkel rukkolt elő. Ez nagyobb fényszórókat, illetve a márka új imázsához jobban illő hűtőrácsot jelentett. A kocsi belsejében megjelent egy többfunkciós, nagyméretű kiemelkedő képernyő. 2000 májusában, egybeesve a SEAT fennállásának 50. évfordulójával, a vállalat bemutatta az új SEAT Ibiza Cuprát, amelyet egy 156 lóerős, 1,8 literes turbómotorral szereltek fel. Ez volt saját kategóriájában az első modell, amelyet elektronikus stabilizáló programmal láttak el. Kihozták a SEAT Ibiza CUPRA R-t is, amely csupán korlátozott, 200 darabos mennyiségben volt elérhető, és 180 lóerős, 1,8 literes 20 szelepes turbómotor hajtotta. 1993 és 2002 között 1 522 607 darab második generációs Ibizát adtak el.

A harmadik nemzedék: 2002-2008

A harmadik nemzedékhez tartozó Ibiza 2001-ben látta meg a napvilágot, és új ugrást jelentett a minőségi gyártás, a motorválaszték és a teljesítmény terén. Walter de Silva felelt a formatervezésért, aki egy vonzóbb karosszéria-formát álmodott meg. 2001-ben az Ibiza volt a márka első modellje, amelyik bevezette a dinamikus futómű (agile chassis) koncepcióját.

2004-ben az Ibiza a 20. születésnapját nagyratörő módon ünnepelte: 3,3 millió legyártott gépkocsival és a két új sportváltozat bevezetésével. Ezek azok, amelyek később a spanyol márka két jelszavává váltak: FR (Formula Racing) a 130 lóerős, 1,9 literes TDI és a 150 lóerős, 1,8 literes turbómotorokkal, illetve a Cupra, amelyiknek a 160 lóerős, 1,9 literes TDI motorja a saját szegmensében a legerősebb dízelmotor volt. Emellett a 180 lóerős 1,8 literes, 20 szelepes benzinmotor is elérhető maradt. 2006-ban ismét kívül-belül megújult az autó, immár 18 különböző verzió közül lehetett választani.

2007-ben érkezett a különösen takarékos Ibiza Ecomotive, 80 lóerős 1,4 literes TDI motorral és DPF részecskeszűrővel. Saját kategóriájában a legkörnyezetbarátabb modellé vált, CO2-kibocsátása 99 gramm volt kilométerenként. A harmadik nemzedékhez tartozó Ibizából összességében 1 222 200 darabot adtak el.

A negyedik nemzedék: 2008-

Az Ibiza 2008-ban debütált negyedik nemzedékének formáját már Luc Donckerwolke jegyzi, aki élesebb geometria vonalakkal rajzolta meg az autót. A „Nyíl Forma” koncepció az Ibiza orr részének sportosabb, jobban azonosítható külsőt kölcsönzött, de az autó magán viseli a márka hagyományos „Dinamikus Vonalak” továbbfejlesztett változatának jegyeit is. Ez is három- illetve ötajtós verzióban került piacra.

Hat motor közül lehet választani: három benzines (70 LE 1,2L; 85LE 1.4 L; 105 LE 1,6 L.) és három dízel erőforrás áll rendelkezésre ( 80 LE 1,4 TDI; 90 LE és 105 LE 1,9 TDI). A 80 lovas TDI Ecomotive változat kilométerenkénti 98 gramm kibocsátásával és 3,7 literes fogyasztásával a legkörnyezetbarátabb modell.

A legsportosabb változatok 2009-ben jelentek meg. A sort a háromajtós, 180 lóerős 1,4-es TSI turbómotorral szerelt Cupra SC nyitotta, majd az ötajtós, 150 lovas FR következett, 2010-ben pedig jött a 143 lóerős FR TDI. A felszereltség magában foglalta a XDS önzáró elektromos differenciálművet is. A sportos gépkocsik skálája a csúcspontját a Bocanegra változatokkal érte el. A Bocanegra tisztelgés volt az 1970-es években létezett, legendás SEAT 1200 Sport Bocanegra előtt. Az új nemzedékhez tartozó Bocanegra fehér és piros színben volt elérhető, fekete orr-résszel.

2010-ben megérkeztek a 75 lóerős 1,2 literes TDI és a 105 lóerős 1,2 literes TSI motorok. A TDI motort az Ecomotive változatokba szerelték, amelyek 3,4 literes fogyasztást és 89 g/km-es CO2-kibocsátást produkálnak. Még ugyanabban az évben kibővült a modellpaletta az ST kombival. 2012-ben pedig a SEAT Ibiza mindhárom karosszériaváltozata átesett a mindeddig utolsó stílusbeli megújításán.

Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 20.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/