/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

A nap képe: 125 éves a Škoda

2020. augusztus 17. 19:15   |   Autoblog
címkék:  

Tizenkét autóipari mérföldkövével különleges időutazásra indul 125 éves történetében a Škoda Auto. A cseh autógyártó legjelentősebb modelljei e néhány képviselőjének a márka Mladá Boleslav-i központja körül szervezett, közös felvonulása a vállalat alapításának 125. évfordulója alkalmából tartott rendezvények egyik csúcspontja.

A választott gépkocsik sora az L&K Voiturette A modelltől, azaz a márka 1905-ös első autójától egészen a még álcafólia alatt megjelenő Enyaq iV újdonságig terjed. Utóbbival – amely új elektromos SUV-modellként még az idén hivatalosan is bemutatkozik – új korszak veszi kezdetét a márkánál, egy járműben ötvözve a vállalati 125 esztendős történetének ötleteit, innovációit és különböző behatásait.

A cég székhelyén, Mladá Boleslavban működő, s a felvonuló gépkocsik egy részét kiállítási tárgyként bemutató Škoda Múzeumtól a város körül vezet a közös időutazás : a tizenkét történelmi modell útja többek között Mcely és Loučeň kastélyai mentén halad, de az úhelnicei Škoda Tesztközpont is a tervezett útvonal része.

Egyedülálló felvonulás

Ezen egyedülálló autós felvonuláson mind a tizenkét mérföldkőnek számító modellje egyaránt meghatározónak számított a maga idejében, önálló fejezettel járultak hozzá a Škoda járművek fejlesztésének történetéhez. Az autógyártó gazdag hagyományait ezúttal az 1905 és 1907 között készült L&K Voiturette A, a Superb első generációja (1934-1949) és a Popular Monte Carlo (1936-1939), valamint a Felicia kabrió (1959-1964), az 1000 MB (1964-1969), a Trekka (1966-1972) és egy 110 R Coupé (1970-1980) testesíti meg, míg a nyolcvanas évek közepétől napjainkig tartó időszakot a Favorit (1987-1994), a modern Octavia első generációja (1996-2010), a Yeti (2009-2017), a 2018 óta gyártott Scala és egy még álcaruhás Enyaq iV képviseli. Utóbbi rövidesen a világ nyilvánossága előtt is bemutatkozik.

Az L&K Voiturette A modellel kezdődik minden

A Škoda Auto sikertörténetének alapkövét 1905-ben, L&K Voiturette A típusú gépkocsijukkal fektetik le a vállalat alapítói, Laurin és Klement, amely tíz évvel a társaság létrejötte, illetve a kerékpárok és motorkerékpárok közvetlenül beinduló gyártását követően a vállalat első automobiljaként mutatkozhat be. A harmincas évek különlegességei a mély benyomást keltő Superb modellek, amelyek már ekkor a márka zászlóshajójának számítanak, valamint az egyebek mellett a hátsó tengely elé helyezett sebességváltóval kialakított transaxle-konstrukciónak köszönhetően különösen dinamikus Popular Monte Carlo. A legendás Monte Carlo Ralin szerzett első dobogós helyezése alkalmából a Škoda e különleges modelljével vezeti be a Monte Carlo elnevezést, amely napjainkban a Fabia, a Scala és a Kamiq sportos változatait jelöli. Szintén valóságos dizájnikon az 1959-es Škoda Felicia, ezzel a kabriójával a Škoda vizuálisan újraértelmezte a márkát, egy akkoriban igen divatos életstílust idézve.

Škoda 1000 MB önhordó karosszériával és alumíniumblokkos farmotorral

Mindjárt három modell is szerepel a hatvanas évekből. Műszakilag iránymutató Škoda 1000 MB modelljében a Škoda 1964-ben először alkalmaz önhordó karosszériát, s elindítja a farmotorok korszakát. A motorblokk szabadalmaztatott magasnyomású alumíniumöntési eljárással készül, szintén kiemelve a Mladá Boleslav-i üzem magasfokú gépipari műszaki kompetenciáját. E farmotor-hátsókerékhajtás koncepciót alkalmazza az 1970-es Škoda 110 R is, s e sportos, kétajtós kupé műszaki alapjaira épülnek később a rali- és pályaversenyeken egyaránt nagysikerű Škoda 130 RS versenygépek, amelyeket napjaink sportos RS modelljei is idéznek. Az „Ős-Octavia” műszaki alapjain 1966-ban Új-Zélandon születik meg a mai SUV-modellek korai előfutára, a Trekka, amely különleges piaci igények és ügyfélelvárások szerint, testre szabott terepjáróként készül.

Elsőkerék-hajtás és bemutatkozik a modern Octavia

A történelmi felvonulás egy másik „gördülő mérföldköve” a Škoda Favorit. Bertone formatervezte kompakt modelljével a Škoda 1987-ben bevezeti az elsőkerék-hajtást és a ferdehátú karosszériaváltozat mellett Combi és Pickup kivitelt is kínál belőle. Az 1996-os Octavia a Škoda első, immár teljes egészében a Volkswagen Csoport tagjaként kifejlesztett modelljeként már a vállalat volumengyártóvá bővülésének útját egyengeti, bőséges térkínálata és meggyőző ár/érték-aránya pedig innentől a Škoda márkaidentitásának szerves részévé lép elő.

A Škoda Yeti a márka SUV-szegmensbeli, sikeres 2009-es megjelenését képviseli, ahol a Kamiq, Karoq, Kodiaq és rövidesen érkező Enyaq iV sorozatával már teljes SUV-családot kínáló Škoda új vásárlói célcsoportot szólíthat meg. Scala családjával a Škoda új formai nyelvezetet vezet be 2018-ban, s a márkára jellemző bőséges térkínálat mellett érzelmekben még gazdagabb külső megjelenés jellemzi. A gyártó emellett a connectivity területén is nagy lépést tesz előre – a Scala az első folyamatos internetkapcsolatot is kínáló Škoda.

Az Enyaq iV immár az elektromos jövőbe vezeti a márkát

Amint a további tizenegy mérföldkőnek számító modell egyaránt jelentős befolyást gyakorolt korára, úgy az új Enyaq iV is meghatározó lesz az elkövetkező évek során. A Škoda valamennyi erényét egyesíti magában, miközben a márka minden értékét megtestesíti: meglepő, praktikus és „Simply Clever”. Az Enyaq iV 125 évi fejlesztési tapasztalat, szaktudás, kreativitás és szenvedély eredménye, s egy hosszú távon fenntartható és „felvillanyozó” jövőbe vezeti a márkát. Világpremierjére még az idei év második felében sor kerül, piaci bevezetése pedig 2021 első negyedévében veszi kezdetét.

Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 20.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/