/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

A nap képe: az áramvonalas Škoda, amiből csak egyet gyártottak

2020. október 05. 17:45   |   Autoblog
címkék:  

Különleges és tekinteteket vonzó jármű ünnepli 85. évfordulóját: a Škoda 935 Dynamic áramvonalas prototípus igazi szenzációként mutatkozott be az 1935-ös Prágai Autószalonon. Esztétikus és aerodinamikailag optimalizált formái éppúgy felkeltették a közönség figyelmét, mint szokatlan műszaki jellemzői. Széleskörű, aprólékos restaurálását követően a kupé-limuzin ma a vállalat Mladá Boleslav-i székhelyén működő Škoda Múzeum gyűjteményének egyik különlegessége.

200925-skoda-935-1

Futurisztikus, elegáns, gyors és egyedülálló: 85 esztendeje mutatta be a Škoda a 25. Prágai Autószalonon áramvonalas 935 Dynamic modelljét. Az egyedi példányban műszakilag éppoly fejlett, mint szokatlan megoldásokat ötvöztek a Mladá Boleslav-i konstruktőrök. A látványosan áramvonalas karosszéria megalkotásakor például az áramlástan tudományának legújabb eredményeit használták fel – ez a formatervezési trend akkoriban kezdett csak hatni az autótervezésre.

Kifinomult aerodinamikai tulajdonságainak köszönhetően a prototípust már 1935-ben kivételesen alacsony, 0,37-os légellenállási együttható jellemezte. A mérnökök által e szakterületen a 935 Dynamic révén gyűjtött know-how már a röviddel ezután érkező, sorozatgyártású modellekben – mint például az 1936-os Popular Monte Carlo vagy a Rapid 1500 OHV 1939-ben bemutatott „autópálya-változata” – is megjelent.

200925-skoda-935-2

A Škoda 935 Dynamic azonban más okból is egészen napjainkig a technikarajongók kedvelt különlegessége. Vízhűtésű, négyhengeres, kétliteres erőforrását boxermotorként, azaz egymással ellentétes oldalon dolgozó hengerekkel alakították ki és egyfajta hátsó-középmotorként a hátsó tengely előtt helyezték el. A tervezők ezzel jelentősen csökkentették az autó tömegközéppontjának magasságát, ami kedvező hatást fejtett ki menettulajdonságaira. A különleges aggregát teljesítménye 55 LE, amivel akár 130 km/óráig is gyorsulhatott a 3200 milliméter tengelytávú 935 Dynamic. Ugyancsak innovatív megoldás a francia Cotal négyfokozatú, elektromágneses sebességváltója, amely előválasztó funkciójával félautomata fokozatváltást tett lehetővé.

A 935 Dynamic építési módja és elrendezése, valamint a fejlesztése során szerzett ismeretek adták Mladá Boleslavban az ötletet, hogy egy átdolgozott, kompaktabb változata rajthoz állhatna az 1937-es Monte Carlo Ralin. Időközben Zdenek Pohl és Jaroslav Hausman a Popular roadsterrel 1936-ban megnyerte kategóriáját a „Ralik királynőjének” nevezett versenyen, Karel Hrdlička akkori főkonstruktőr pedig 1936. március 25-én ezt jegyezte fel naplójába: „Kikönnyítjük a 935-öst és rali-versenyautóvá alakítjuk Pohl számára – esetleg kompresszorral?” 1936 áprilisában egy sportos kétülésesről született rajz, s röviddel ezután valóban elkészült a raliváltozat, ami azonban soha nem versenyzett. 1939-ben leállították a sportautó fejlesztését és a Škoda használtautó-állományába helyezték át – s azután nyoma veszett.

dsc0909

Pontosan ismert ezzel szemben a 935 Dynamic valaha készült egyetlen példányának története. A Škoda 1939-ben szintén használt autóként egy magánszemélynek értékesítette, akitől a hatvanas években visszavásárolta a különlegességet. A múzeum műhelye három éve fejezte be az egyedülálló gépkocsi széleskörű és aprólékos restaurálását, amely azóta a Mladá Boleslav-i Škoda Múzeum különlegességeinek körét gyarapítja.


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/