/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

A nap képe: a legkülönlegesebb McLaren F1

2019. július 22. 16:50   |   Autoblog
címkék:  

Mindegyik McLaren F1 különlegesnek tekinthető, hiszen a világ első hipersportautójából összesen 106 darabot építettek, s ezek közül csupán 64 volt közúton használható. Jelen példány azonban egyike a két darab LM-specifikációjú utcai F1 modellnek a világon, erősebb, 680 lóerős motorral és nagy leszorítóerőt biztosító aerodinamikai csomaggal szerelve. Az augusztusban kalapács alá kerülő ezüstszínű F1-ért minden bizonnyal ölre mennek majd a gyűjtők.

A McLaren F1-et egyszerűen nem érheti kritika. Legyen az a külseje, a technikai fejlettsége vagy éppen a versenysikerei, tökéletesnek mondható. A korábbi Brabham Formula 1 tervezőmérnök, Gordon Murray nevéhez fűződik, aki 1987-től a McLarennél dolgozott. Murray azt a feladatot kapta Ron Dennistől, a McLaren főnökétől, hogy építse meg a kompromisszummentes, tökéletes sorozatgyártású sportautót. Ez lehetett minden autótervező álma.

Ron Dennis és a McLaren társtulajdonosa, Mansour Ojjeh javaslatait is figyelembe véve Murray megalkotta az autóipar legsikeresebb dizájnját, forma és funkció tökéletes harmóniáját teremtve meg. Az F1 lett a világ első teljesen szénszál erősítésű műanyag vázszerkezetű utcai autója, amelynek a komplett karosszériáját is kompozit anyagból készítették. A dizájnért Peter Stevens felelt. Az F1-ben három ülést helyeztek el, a sofőr elöl középen ült, az ajtók felfelé nyíltak. A középre beépített motor egy tető snorkelen keresztül jutott levegőhöz.

Murray mindenképpen nagy lökettérfogatú, szívóüzemű erőforrást képzelt el az F1 hajtásához, így a gyártó motorsport partnerével, a Hondával végül megszakadtak a tárgyalások. A McLaren a BMW-vel szerződött le, amely kifejezetten az F1 számára tervezett és épített egy 12-hengeres erőforrást. Az egyedi aggregát 627 lóerőt és 650 Nm nyomatékot tudott, amivel remek teljesítmény-tömeg arányt sikerült elérni (550 LE/tonna). Az F1 3,4 másodperc alatt gyorsult fel százra, maximális sebessége pedig elérte a 386 km/órát. Ezzel még ma is az F1 a világ leggyorsabb szívómotoros sportautója.

A McLaren F1 versenykivitelei sikert sikerre halmoztak, Le Mans-ban is diadalt arattak. Az 1995-ös győzelem emlékére a McLaren épített néhány speciális kivitel, F1 LM néven. Egyebek mellett ezeket a modelleket 680 lovas GTR versenymotorral szerelték, és nagy leszorítóerőt generáló aerodinamikai csomaggal látták el. Az LM modellek könnyen felismerhetőek voltak nagyméretű hátsó légterelő szárnyukról, módosított frontrészükről és sárvédőbe ágyazott szellőzőikről.

A McLaren összesen 106 darab F1-et épített, 28 GTR versenyautót, 64 utcai és 5 LM modellt, továbbá két darab GT kivitelt. 1997-ben, a gyártás lezárását követően két sztenderd utcai változatot, a 73-as és a 18-as sorozatszámút LM specifikációra alakítottak át. Az augusztusban árverésre bocsájtott példány az utóbbi, de az eredeti, összkomfortos, nem pedig a spártai belső LM berendezéssel.

Az 1994-es gyártású gép Midnight kék színben, fekete utastérrel látta meg a napvilágot és Japánba adták el. Később, 1999-ben az F1 egy német gyűjtőhöz került, aki 2000-ben a McLarenhez szállíttatta és néhány módosítást kért. Így került az autóba egy plusz olajhűtő, két további hűtő, valamint egy sport kipufogórendszer. Emellett feljavították a légkondicionálót, rádiót tettek be, a fényszórókat gázkisülésesekre cserélték és új kormánykereket csavaroztak be. A karosszériát ezek után platinaszürkére fényezték, a belső teret pedig krémszínű bőrbe és bézs Alcantarába öltöztették. A felfüggesztés verseny kivitelű, de az utcai használat miatt a legpuhább beállítást kapta. A 17 colos felniket 18 colos GTR kerekek váltották Michelin Pilot Sport abroncsokkal.

Az azóta még két tulajdonost megélt F1/018 makulátlan állapotban van és csak 21 500 kilométert futott. A valaha készült egyik legfantasztikusabb F1 modell, bármely járműkollekció koronája lehet.


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/