/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

A nap képe: a perzsa sah Maseratija

2019. december 02. 12:45   |   DG
címkék:  

Hatvan évvel ezelőtt a Maserati a Torinói Autószalonon bemutatott egy 2+2 üléses kupét, az 5000 GT-t, amely a kiállítás sztárja lett. A kocsit Perzsia (ma Irán) utolsó sahjának, Mohammed Reza Pahlavinak készítették. Az 5000 GT-ből összesen csak 34 darab látott napvilágot, mindegyik egyedi megrendelésre, Olaszország legjelentősebb karosszériaépítő műhelyeinek felépítményeivel.

Mohammed Reza Pahlavi, Perzsia sahja nagy rajongója volt a nagyteljesítményű sportautóknak. 1958-ban elvitte tesztvezetésre a Maserati sportautóját, a 3500 GT-t is és lenyűgözőnek találta. Ennek ellenére komolyabb menetteljesítményekre vágyott. Giulio Alfieri, a Maserati akkori műszaki igazgatója rájött, hogy ehhez bizony teljes mértékben át kell alakítania az autót.

A projekt AM103 név alatt indult el, majd 1959-ben egy új 2+2 üléses GT sportautóban öltött testet. A géptető alá a híres Maserati verseny barchetta, a 450S V8-as motorját költöztették, amely közel 5 literes lökettérfogatból 325, 1960-tól pedig már 340 lóerőt hozott ki. A négy vezérműtengelyes, hengerenként kétszelepes V8-as motorhoz négy-, 1963-tól ötfokozatú kézi váltó csatlakozott. Az 5000 GT megfelelt a sah elképzelésének, nagyon gyors autó volt: elérhette a 270 km/órás sebességet is.

Az 1959-es Torinói Autószalonon reflektorfénybe állított 5000 GT karosszériáját a Carrozzeria Touring tervezte és ebből a speciális változatból csak három darab készült. A “Shah of Persia” 5000 GT ezért a világ egyik legértékesebb Maseratija.

A Maserati 5000 GT-hez amúgy a kor összes jelentős olasz karosszériaépítő műhelye tervezett felépítményt (Allemano, Pininfarina, Monterosa, Ghia, Bertone, Frua, Vignale). A kocsit hercegek, államelnökök, iparmágnások és filmsztárok vásárolták, a kuncsaftok között volt például Karim Aga Khan herceg, Gianni Agnelli a Fiat elnöke, Ferdinando Innocenti iparmágnás, Stewart Granger filmsztár és Adolfo López Mateos mexikói elnök is.

1959 és 1964 között összesen csupán 34 darab 5000 GT-t gyártottak.


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/