/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

A nap képe: a SEAT Leon Sportstourer és Fiat 124 alapú őse

2020. július 13. 18:20   |   Autoblog
címkék:  

A Fiat 124 Special modellen alapuló SEAT 1430 ötven évvel ezelőtt jelent meg a spanyol piacon. Természetesen kombi is készült belőle, amely nagy csomagtartójával tökéletes családi autónak bizonyult. Az 1430 Estate a most debütált SEAT Leon Sportstourer szellemi elődjének tekinthető. Randevút adtak egymásnak.

A külső kialakítás

A média a SEAT 1430 esztétikáját a „funkcionális és elegáns” jelzőkkel illette. A típus a SEAT 124-gyel és a Fiat 124 Speciallel állt szoros rokonságban, jellegzetes, négyszögletű fényszórói azonban a Fiat 125-től érkeztek. Mellette a SEAT Leon Sportstourer szinte organikusnak tűnik, amelyet a levegő áramlása modellezett.

Miután 1970-ben nem volt sokféle modell a piacon, a SEAT 1430-ast jól megkülönböztették a többi autótól négyzet alakú kettős fényszórói. Abban az időben a „csodálatos világítás”-sal jellemezték a gépkocsit. Ugyanez a minősítés az új Sportstourer esetében is helytálló, ugyanis a Full LED technológia is egyértelműen felismerhető stílust kölcsönöz az új Leonnak.

Az alacsony raktér és a széles hátsó ajtó kötelező elemek egy kombi esetében. Ez komoly szerkezeti tervezést kíván annak érdekében, hogy a gépkocsi megőrizze a szedán karosszériájának merevségét és biztonságát. Az integrált, kiemelkedő lökhárítók esztétikai és szerkezeti szempontból nagy kihívást jelentenek a 1430-as lökhárítói után. A hátsó lámpák működőképessége elhalványul az új Leon LED világításával összehasonlítva.

A keskeny tengelytáv és a kis gumiabroncsok nagy kontrasztot mutatnak a Leon Sportstourer kerekeivel összevetve. Itt nem csupán arról van szó, hogy megnövelték a kerekek arányát az autó sziluettjében, hanem arról is, hogy ezekkel a kerekekkel túlnyúlás nélkül elérjék az autó határait. A SEAT 1430 fémlemezeinek és üvegfelületeinek aránya a jó kilátásra való törekvést jelzi. Nem kell viszont oldalsó visszapillantó tükröket keresni, akkoriban ez nem volt kötelező.

A SEAT 1430 Estate 3 centiméterrel magasabb volt, mint a szedán, de alig több, mint 1 centiméterrel volt csak hosszabb. Ma az új Leon Sportstourer 27 centiméterrel hosszabb, mint az 5-ajtós modell. Nagyobb mérete ellenére – 60 centiméterrel hosszabb, mint az 1430-as – a Leon olyan manővereket tud megtennni, amelyek 50 évvel ezelőtt a sci-fi kategóriába tartoztak, köszönhetően a parkolóradarnak, a tolatókamerának, az automatikus parkolórendszernek vagy a kihajtást segítő rendszernek.

Belső tér

A SEAT 1430 kényelmesen párnázott, kevert kárpitozású ülései nem versenyezhetnek vezetési kényelemben a Leon többféleképpen állítható első üléseivel. A háttámlát úgy tervezték, hogy megfelelő támaszt nyújtson, azokat hosszú utazásokra formálták, hogy kényelmetlenség vagy hátfájás nélkül utazhassunk. A 21. században a fejtámlák hiánya is meglepő az első üléseken, akárcsak a hamutartó a hátsó üléseknél.

A pótkerék az 1430-as csomagtartó nagy részét elfoglalta. Ennek ellenére kapacitása miatt Spanyolországban a 70-es években a mentők vagy a tűzoltók is ezt a modellt választottak. A Leon Sportstourert 620 literes csomagtartó kapacitása ideális autóvá teszi a nagycsaládok számára.

Az 1430-asban volt egy óra, de még ennél is fontosabb volt a fordulatszám- és a sebességmérő, amely 170 km/óráig mutatta a sebességet. A Leon viszont még nagyobb ámulatot képes kelteni, mert egyáltalán nincsenek hagyományos kijelzők benne. A Leon Sportstourer kulcs nélküli indítással rendelkezik, és a vevők nagyra fogják értékelni USB-C aljzatait a hordozható eszközök csatlakoztatására és újratöltésére, valamint a körbefutó környezeti fényét.

Otto-tól Millerig … és az alternatív energiákig

A SEAT 1430-ban klasszikus hajtómű sémát alkalmaztak, ez hosszirányban szerelt motort és hátsókerék-hajtást jelentett. Ehelyett a SEAT Leon a mai klasszikus sémát követi: első keresztmotort és elsőkerék-hajtást. Természetesen összkerék-hajtás is elérhető.

A SEAT 1430 nevét az 1438 cm3-es négyhengeres motor méretéről kapta, amely 70 lóerőre volt képes. Később egy 75 LE-s, erősebb változat is megjelent. A 70-es években aligha hallott még valaki is valamit olyanról, mint a Miller-ciklus. Ezt a Miller módot alkalmazza az új SEAT Leon, hogy nagyon hasonló, 1498 cm3-es lökettérfogatból 150 lóerőt biztosítson. A csodát a hosszú löket, a közvetlen befecskendezés, a változó turbófeltöltés, a 12,5:1-re felvitt kompressziós arány és az aktív hengerkezelés teszik lehetővé.

A lágy hibrid hajtással kiegészített (eTSI) Leon Sportstourer 1,5 TSI üzemanyag-fogyasztási értékei 6 l/100 km körül alakulnak, ami a fele a SEAT 1430-asénak. A Leon Sportstourer mindezek mellett különféle technológiájú motorokat is kínál: benzin, dízel, sűrített földgáz, enyhe-hibrid és plug-in hibrid.

Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 20.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/