/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

A nap képe: a SEAT történelmi zászlóshajói

2020. október 12. 19:55   |   Autoblog
címkék:  

A SEAT fennállásának első éveiben, az 1400-as után, az akkori idők autós szakértői tökéletesen megértették, hogy az új 1500-as melyik autókat próbálta utánozni 1963-ban: szögletes és jól látható sarkok a karosszérián, pazar króm betétek, fehér falú gumik… Hatvan évvel később a követendő karosszériaforma már a SUV formátum, mint amilyen a SEAT Tarraco.

SEAT 1500

A  korabeli amerikai járműveknél arányosabb méreteivel és alacsonyabb árával az 1500-as olyan luxust jelentett, melyekről az ember csak álmodni mert. Az akkori média sofőrös autónak tekintette, ideális politikusok, menedzserek és vagyonos emberek számára. Nagycsaládosoknak is megfelelt, akkoriban a hat ülőhely (az első ülésen három utas foglalhatott helyet) ugyanis nem jelentett akadályt az autókban. Tágas volt, kényelmes és a hatalmas csomagtérrel rendelkezett, így nem meglepő, hogy ez az autó a taxisok és különféle állami szolgálatok körében is kedvelt típus volt.

Megbízható, 1481 cm3-es  motorja (innen az 1500 megnevezés) 5200 fordulat/percnél 72 lóerőt adott le, ami elég jó teljesítmény volt 1200 kilogrammos súlyához. Abban az időben a sajtó is dicsérte az 1500-as 50 LE/liter értékét.  Összehasonlításul: a Tarraco jelenlegi turbófeltöltős 1,5 TSI motorja 1500-as fordulatszámon 100 LE/liter teljesítményt kínál, maximális nyomatéka pedig már 1500 fordulat/percnél kétszerese az 1500-as 3300-as fordulatnál leadott nyomatékánál. A SEAT 1500 négyfokozatú szinkronizált sebességváltóval rendelkezett, melyet a kormányoszlop mellett elhelyezett karral lehetett kezelni. A SEAT 1500 képes volt csak az egyik iker-karburátorával 120 km/óra tartós sebességgel haladni, így mérsékelt üzemanyag-fogyasztással működhetett.

A SEAT 1500 olyan kényelmi tulajdonságokat is felvonultatott, amelyek akkoriban nagy figyelmet keltettek. Ilyen voltak például a szélterelő, az oldalra is állítható napellenző, az utas napellenzőjén megjelenő tükör, a zárható kesztyűtartó, az olvasólámpa a hátsó utasok számára, és többek között a középső kartámasz a hátsó üléseken. Voltak más elemek is, amelyek ma is nagy figyelmet keltenek; mint például a motorolaj-nyomásmérő, a szélvédőmosó, vagy a kilométer-számláló, amely hasonlított egy higanyos hőmérőhöz.

A SEAT 1969-ben vezette be első dízel autóját, egy megbízható 1,8 literes motorral, mely már indirekt üzemanyag-befecskendezést használt a 46 lóerő  előállításához. Az új típust ezért SEAT 1800 Diesel-re keresztelték. Ahogy a korabeli reklám is mondta: „este vehículo le hará millonario en kilómetros” – „Ez a jármű kilométerekben teszi Önt milliomossá”. Két évvel később, 1971-ben mutatták be a kétliteres, 55 LE teljesítményű SEAT 2000 Diesel változatot. 1972 közepén a SEAT 1500 gyártása leállt, s 1973 áprilisában érkezett a SEAT 132.

SEAT 132

Ez az autó már rövidebb, könnyebb, és sokkal áramvonalasabb volt, így a SEAT 132-es jelentős előrelépést jelentett a SEAT 1500-hoz képest, és jobban alkalmazkodott az akkori időszak elvárásaihoz. Míg az 1500-as végsebessége 130 km/óra volt, a 132-es az 1,8 literes motorral 170 km/órás sebességet, az 1600-as motorral pedig 160 km/órás sebességet volt képes elérni. Mindkét motor kettős felülfekvő vezérműtengelyt vonultatott fel, mint a sportautók és vezérműszíj volt bennük. A 132-es is dupla fényszórót kapott, az ablaktörlőket pedig matt feketére festették.

A  kényelem a 132-es lényegi elemét jelentette. Az akkori sajtó is kiemelte, hogy a SEAT 132-es ülései még kényelmesebbek, mint az 1500-aséi. Nagyon széles ülőfelülettel, vonzó és vastag szövetből kárpitozva. Hátul három ember számára volt kényelmes hely, nagy lábtérrel és egy középső karfával. A 132-es süllyesztett ajtógombjaival és szép kerekeivel stílusos autó volt. 1978-tól a 2200-as dízel változat volt a második legértékesebb autó a spanyol piacon.

SEAT Exeo

Amikor a 132 gyártása megszűnt 1980-ban, a SEAT felhagyott a D vagy a felső-középkategóriában történő megjelenéssel, viszont 2008-ban úgy döntöttek, hogy ideális lehetőség van a visszatérésre. A hosszában beépített orrmotort megtartották, de ezúttal a rendelkezésre álló erőforrások és sebességváltók kínálata sokkal szélesebb volt. Három benzinmotort választottak 102, 150 és 200 lóerővel, valamint három 2,0 literes TDI dízelmotorra esett a választás 120, 143 és 170 lóerős teljesítménnyel. Biztonság szempontjából előrelépést jelentett a vezető oldali térdlégzsák.

2009-ben piacra dobták a kombi modellt, Exeo ST néven, a Sports Tourer rövidítéseként. Ettől a pillanattól kezdve ez a két betű elkíséri az Ibiza és Leon kombi változatait is. 2010-ben kibővítették a motorválasztékot, két 1,8 TSI érkezett (120 és 160 LE) az 1.8T hengerenként ötszelepes motor helyett, a 2.0 TFSI pedig a teljesítményt felvitte 211 lóerőre. 2011-ben jött a ráncfelvarrott változat új LED-betétes fényszórókkal, új hűtőráccsal és új felnikkel. 2012-ben az Ecomotive változat üzemanyag-fogyasztása mindössze 4,5 liter/100 km volt.

SEAT Tarraco

Az Ateca kompakt SUV sikere megerősítette, hogy az ügyfelek tágas, nagy csomagterű, magas kényelmi és biztonsági felszereltségű autókat keresnek. És így született meg a Tarraco.

A Tarraco nagyméretű SUV, a műrkára jellemző dinamikus, érzelmekkel teli formavilággal, öt- vagy hétüléses konfigurációval. A modellt jó vezetni, a benzinmotorokkal a 150 LE-s 1.5 TSI-től a 190 LE-s 2.0 TSI-ig, illetve a 150 vagy 200 lóerős 2.0 TDI dízelmotorokig tart a kínálat. A Tarraco választható kézi sebességváltóval vagy hétfokozatú DSG-vel, elsőkerék-hajtással, 4Drive összkerékhajtással.


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/