A nap képe: a szuperhatékony kamion
A Shell és az AirFlow Truck Company üzemanyagtakarékos kamionja, a Starship célja, hogy minimálisra csökkentse azt az energiát, ami a rakomány egyik pontból a másikba történő eljuttatásához szükséges.
A kamion hosszas átalakítások során nyerte el végleges formáját, és készen áll a kihívásra: 2018 májusában a nyugati parttól a keleti partig, vagyis Kaliforniából indulva Floridáig fog utazni, mindezt úgy, hogy a legnagyobb lehetséges rakományt viszi. Az út során az üzemanyagtakarékosságot, illetve az áruszállítási hatékonyságot mérik, amelyet az út végén nyilvánosságra is hoznak.
“A szállítmányozás a világ teljes energiafelhasználásának több mint egynegyedét, sőt világszinten a széndioxid-kibocsátásnak az egyötödét teszi ki. Ennek 72 %-a a közúti szállítmányozásnak tulajdonítható, amelynek pedig jelentős részét a teherautók bocsátják ki” – nyilatkozta Robert Mainwaring, a Shell technológiai menedzsere.
A Shell műszaki tanácsadással támogatta a Starship projektet, illetve a kamion a Shell következő generációs, alacsony viszkozitású, teljesen szintetikus, nagy teherbírású motorolaját használja, amely védelmet nyújt a kopás, a lerakódások és az olaj lebomlása ellen. Az alacsony viszkozitás kiváló üzemanyagtakarékosságot biztosít a hagyományos SAE 15W-40-hez képest.
A szállítmányozási szektor világszerte egy fontos kihívással néz szembe; a cél, hogy minél távolabb jussanak a lehető legkevesebb üzemanyag-felhasználással, miközben maximalizálják a rakomány mennyiségét a költségek csökkentése érdekében. Számos innovatív technológia elérhető már világszerte a piacon, ami az üzemanyaghatékonyságot segíti, és amelyeket felhasználtak a Starshiphez. A Starship projekt egy lépés azon az úton, ami a világ energia kihívásaira adhat választ, és amiből a teherfuvarozásnak és a környezetnek is előnye származhat.
A Starship Class 8-as kamion; ez az USA-specifikus osztályozás a jármű össztömegének alapján történik. A besorolás 1-től 8-ig terjed, és az Egyesült Államok közlekedési minisztériumához tartozó Szövetségi Közúti Felügyelet osztályozza.
A Starship projekt kamionja 100%-ban aerodinamikai kialakítású és szénszálas kivitelezésű, az oldalsó takaróelemek, a tető és a jármű eleje is. A járművet 15 literes, hathengeres, 400 lóerős Cummins turbódízel motor hajtja, 2508 Nm nyomatékkal. Egy egyedi áttételezésű, 18-fokozatú Eaton automataváltó kapcsolódik hozzá.
A járművet aktív aerodinamikai elemekkel látták el. Aktív rácsos redőnyei például (a hőmérsékletváltozás hatására lépnek működésbe, hogy maximalizálják az aerodinamikát és a hatékonyságot) kinyílnak, hogy lehetővé tegyék a légáramlást a motorházba, ami hozzájárul a hűtéshez. Ha nincs szükség hűtésre, a redőnyök automatikusan bezáródnak, és a levegőt a kamion áramvonalas kialakítása elvezeti. Ez kisebb aerodinamikai ellenállást, így kevesebb üzemanyagfelhasználást eredményez. Továbbá a zárt redőnyök a hideg időben segítik a motor bemelegedését.
A Starship nem meghajtott hátsó tengelye hibrid elektromos rendszerű. Ez magasabb sebességfokozatokban megnöveli a teljesítményét, ugyanakkor energia-visszatermelésre is képes, tehát fékezéskor/gyorsuláskor tölti a 48 voltos akkumulátort. A pótkocsi tetején lévő 5000 wattos napelem is a 48 voltos akkumulátorba tölti az energiát, ami elegendő, hogy biztosítsa a kamion energiaellátását, így a fények, az ablaktörlők, a motor meghajtását, a mérőműszerek, a légkondicionáló, a fűtés, a mikró, és más elektromos berendezések működését.