/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

A nap képe: a Toyota mobil illemhelye

2023. június 13. 15:35   |   Autoblog
címkék:  

A Toyota évek óta azon dolgozik, hogy autógyártóból olyan mobilitási szolgáltatóvá fejlődjön, amely minden elképzelhető társadalmi és felhasználói elvárásra kínál megoldást. A cég legújabb ilyen célú eszköze meghökkentő, ugyanakkor valós és nagyon is sürgető igényeket elégít ki.

A mozgásukban korlátozott és ép testű személyek együtt „sétálását” lehetővé tevő mikrojárműtől kezdve a háztartási segítő robotokig, a holdjáró lakóautótól az önvezető kisbuszokig rendkívül széles skálán mozognak azok a szerkezetek, amelyeket a Toyota a „mobilitást mindenkinek” jelszó égisze alatt mutatott be az elmúlt évek során.

A vállalat innovációs tervezőstúdiója által most elkészített szerkezet azonban egészen más funkciót tölt be, mint előfutárai. Ha barkochbázva kellene rájönnünk, miről van szó, bizonyosan nem férne bele a szokásos húsz kérdésbe a megfejtés: olyasvalamiről van ugyanis szó, amely szabadon mozgatható, de elsődleges szerepét álló helyzetben tölti be, ugyanakkor nagyon is fontos mobilitási funkciót lát el, amennyiben lehetővé teszi a mozgássérültek számára, hogy kibővítsék tevékenységi köreiket, és minél kevesebb akadálytól hátráltatva éljék életüket.

A megoldás a mobil illemhely, méghozzá egy egészen különleges, kerekesszékkel közlekedő emberek számára tervezett illemhely. A kihívás házon belül érkezett: a Toyota társadalmi tevékenységeit szervező osztálya kérte fel a Vision Design részleg munkatársait arra, hogy készítsenek egy olyan mobil mosdót, amellyel megkönnyíthetik a mozgássérültek részvételét a Toyota által rendezett programokon. Mivel a dizájner csapatnak nem volt személyes tapasztalata ezen a téren, külső szakértők, illetve potenciális felhasználók bevonásával láttak munkához.

Amint elkészült az első prototípus, kíméletlen és őszinte kritikára biztatták a célcsoport tesztelésre felkért tagjait. Ekkor derült ki, hogy a jó térérzet érdekében alkalmazott, világos padlóburkolaton lemoshatatlan nyomot hagynak a kerekesszékek gumiabroncsai, ami rövid időn belül ápolatlan külsőt kölcsönzött az illemhelyiségnek. Szintén a felhasználók hívták fel a figyelmet arra, hogy amikor átülnek a kerekesszékből a kagylóra, komoly oldalirányú erőt fejtenek ki a székre, ezért a padlónak az átlagosnál sokkal tapadósabbnak, maximálisan csúszásmentesnek kell lennie. Végezetül a látványos, futurisztikus külső formaterv sem nyerte el a tetszésüket: sokkal inkább olyan mosdóra vágytak, ami beleolvad a környezetébe, és nem hívja fel magára a figyelmet.

Ha kívülről a feltűnésmentes megjelenés volt a cél, a megkérdezettek egyetértettek abban, hogy elegük van az unalmas, lehangoló mosdókból, a mentőautókat, kórházi helyiségeket idéző kialakításból. És ha így nem lett volna eléggé összetett feladat, a kutatás során arra is rájöttek a tervezők, hogy nem létezik „mozgássérült felhasználó” – mert egészen más igényei vannak azoknak, akik féloldali bénulással élnek, mint akiknek amputálták valamely alsó végtagját, és teljesen eltérnek a használati lehetőségek kézzel hajtott és motoros kerekesszékek esetén. A mobil kerekesszékes illemhely tervezése csaknem olyan összetett feladat, mint egy gépkocsi megalkotása – azzal a fontos különbséggel, hogy a felhasználó itt sokkal kisebb mértékben tud alkalmazkodni.

Vegyük például a helykínálat kérdését: a mosó belső területének elég tágasnak kellett lennie ahhoz, hogy egy kerekesszék akadálytalanul 360 fokban megfordulhasson benne. Ugyanakkor a várható üzemeltetőkkel – önkormányzatokkal, rendezvényszervezőkkel – folytatott megbeszélések során az is kiderült, hogy az eredetileg tervezett önjáró megoldás helyett olcsóbb és praktikusabb, ha utánfutóként készül el a WC, ugyanakkor a mindennapi célszerűség érdekében ezt az utánfutót olyan könnyűre és keskenyre kellett tervezni, hogy személyautóval, normál jogosítvánnyal is vontatni lehessen.

A könnyű, szilárd, mégis vékony falszerkezet konstrukciójához a hűtőkocsi-felépítmények gyártóitól kaptak hasznos tanácsokat, a tökéletes helykihasználás ellenben a csapat vérében volt, hiszen mégis csak egy autógyártó formatervezőiről beszélünk. A keskeny építésmód miatt a kapaszkodók és korlátok kialakítása során derékszögek helyett nagyobb rádiuszú könyököket alkalmaztak, a szükséges szerelvényeket a kerékjáratok fölött helyezték el, hiszen az amúgy is holttér lett volna. Tovább javította a helykihasználást a vízmentes öblítési rendszer alkalmazása, amelynek kialakításához attól a cégtől kértek és kaptak tanácsokat, amely a sinkanszen vasúti kocsik illemhelyeit is tervezte.

A fejlesztésnek persze nincs vége: egyrészt tovább figyelnek a visszajelzésekre (így például már dolgoznak a nyomógombos, motoros ajtónyitáson), másrészt azon dolgoznak, hogy más felhasználók – például csecsemőkkel utazó, pelenkázó helyet kereső kismamák – számára is hasznos funkciókkal bővítsék az illemhely tudását.

Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 20.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/