Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

A nap képe: a világ legerősebb szívómotorja

2018. december 12. 11:00   |   DG
címkék:  

Bárki számára, akinek egy kis benzin is csörgedezik az ereiben, a belsőégésű motorok csúcsát egy nagy fordulatszámú, szívóüzemű V12-es jelenti. Semmi sem szól jobban és vált ki hevesebb érzelmeket. Az Aston Martin Valkyrie hiperautó 6,5 literes V12-ese ilyen: 1000 lóerős és 11 ezres fordulatszámig is elpörög.

Elárultak néhány részletet az Aston Martin közelgő hiperautójának erőforrásáról, amelyet a nagy múltú Cosworth-szel közösen fejlesztettek. Turbófeltöltők alkalmazását már a projekt elején kizárták, a legnagyszerűbb ‘driver’s car’ egy nagy fordulaton pörgő, szívóüzemű erőforrást érdemelt, amely már a hangjával is a Formula-1-es versenyautókat idézi.

A motor egy mérnöki mestermű. A 65 fokos hengerszögű, 6,5 liter lökettérfogatú V12-es 1000 lóerőt ad le 10 500-as fordulatszámon és egészen 11 100-ig forgatható. Ezek a számok példátlanok egy szívómotornál, amely a legszigorúbb emissziós előírásokat is teljesíti. A csúcsnyomaték 740 Nm, ami 7000-es fordulatszámon érkezik meg. Az Aston Martin Valkyrie ráadásul majd nemcsak a belsőégésű erőforrására hagyatkozhat, akkumulátoros hibrid rendszert is építenek bele, ami még feljebb tornássza a teljesítményt.

A Cosworth a V12-es erőforrásnál minden F1-es tapasztalatát latba vetette; a blokkot, a hengerfejeket, a kartert és a vezérműtengely fedeleket leszámítva a motor belső alkatrészeit egytől-egyig szilárd anyagból kovácsolták. A komponensek tömege a lehető legalacsonyabb, ugyanakkor a teherbírásuk a legnagyobb. A motorba többek között F1-specifikációjú dugattyúkat és titánium hajtókarokat építettek. A komplett aggregát tömege csupán 206 kilogramm. Összehasonlításul: a Cosworth 3 literes V10-es F1 motorja még a FIA által bevezetett súlykorlátozás előtt 97 kilogrammot nyomott, 6,5 literre ‘felfúrva’ 210 kilós lett volna.

Az extrém mértékű optimalizálásra jó példa a mart főtengely. Ez 17 centiméter vastag, 775 mm hosszú acélrúdként kezdte a karrierjét, amelyet addig kezeltek és faragtak, amíg az anyag 80 százaléka le nem morzsolódott. Hat hónap után előállt a tökéletes főtengely, ami 50 százalékkal könnyebb lett, mint az Aston Martin One-77-é, az akkori legerősebb szívómotoros autójé a Földön.

A 90-es évek ultra-magas fordulatszámon pörgő F1-es motorjainak szellemét idéző, Cosworth csúcstechnológiával készült V12-es motor egy mestermű, a mai mezőnyben nincsen párja.


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Még nem érkezett hozzászólás.

A nap képe

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!