A nap képe: az Alfák Szent Grálja
címkék: 155, 155 gta stradale, alfa romeo, árverés, aukció, delta integrale, fiat, lancia, lancia delta
A mitikus Alfa Romeo 155 GTA Stradale létezését és hollétét hosszú évekig homály fedte, azonban az 1992-93-ban épített „furcsa szörnyeteg” nemrég mégis felbukkant. A 155 GTA Stradale lehetett volna az alfások Lancia Delta Integráléja, a Fiat azonban egy példány elkészülte után elállt a gyártásától. A prototípus ma is működik és hamarosan kalapács alá kerül.
Az Alfa Romeo 155 GTA Stradale gyakorlatilag egész életét elzárva töltötte. Eleinte az Abarth műhelyeiben tárolták, majd a rali pilóta Tony Fassina garázsában pihent. Később különböző gyűjteményeket gazdagított, míg végül Rino Anello megvásárolta, rendbe tette és kihozta a napfényre. A 155 GTA Stradale létezéséről nagyon kevesen tudtak, s még kevesebben voltak tisztában azzal, hogy a kocsinak mi lett a sorsa, miután a Fiat elkaszálta a projektet 15 évvel ezelőtt.
A Fiat indoklása szerint túlságosan drága lett volna sorozatban gyártani az autót. Pedig a sportmodell nagy karriert futhatott volna be, nemcsak izmos kiállása miatt, hanem mert a legendás Lancia Delta Integrale hajtásláncát örökölte. Ráadásul a 155-ös a 90-es években a túraautó versenyzésben történelmet írt, ami megágyazhatott volna egy utcai sportmodellnek.
A 155-ös versenysikereit követően született is egy terv egy utcai változat kifejlesztésére, amihez a kiindulási alapot a 155-ös sorozat csúcsmodellje, a Q4 képezte. A 2 literes turbómotor Garrett T3 turbófeltöltővel, köztes hűtővel és Marelli IAW többpontos elektronikus befecskendezéssel 190 lóerőt adott le. A felfüggesztés a Deltától érkezett, akárcsak a négykerék-hajtási rendszer. A karosszériát agresszív stílusú lökhárítókkal, kiszélesített kerékjáratokkal, vaskos küszöbökkel és nagyméretű hátsó szárnnyal vadították meg. A beltér ugyanakkor maradt gyári kivitelű, bőrkárpitozással, sportkormánnyal és sportülésekkel.
A 155 GTA Stradale mindössze két alkalommal jelent meg a nyilvánosság előtt, az 1994-es Bolognai Autószalonon és az 1994-es Olasz Nagydíjon, Monzában, ahol orvosi autóként szolgált. A futam után a milánói Fiat kereskedőhöz, Tony Fassinához került az autó, ahol négy évig a garázsban porosodott. Ekkor Tony egyik barátja megvette tőle és közúti használatra alkalmassá tette. 1999-ben a kocsi ismét gazdát cserélt és újra Olaszországban kötött ki. Az Alfa ezt követően vándorolt jelenlegi tulajdonosához.
A 155 GTA Stradale ma egy teljes mértékben működőképes, közúton használható sportkocsi, amelyet a jövő hónapban elárvereznek. Becslések szerint a ritkaság 230 ezer dollárért vagy többért fog gazdát cserélni.
Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 20.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)