Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Bemutatkozott az Audi Q5

2009. március 18. 11:28   |   DG
címkék:  

Megérkezett Magyarországra az Audi Q7 kistestvére, a Q5 szabadidő-autó, mely a legfrissebb Audik dinamikus formavilágát és fejlett technológiáját hordozza. Nemcsak külseje, hanem hajtáslánca is az egyik legsportosabb SUV-vá avatja a Q5-öt; ugyan nem vezettük, de az adaptív futómű, a 7-fokozatú váltó, valamint a minimum 170 lóerős motorok sokat ígérnek. A 4,6 méter hosszú Q5 messzemenőkig testre szabható és felextrázható, viszont a vaskos bankszámla alapkövetelmény. A Q5 például drágább, mint elsődleges konkurense, a Mercedes-Benz GLK. A választék egyelőre három modellből áll; a 170 lóerős 2,0 literes TDI a legolcsóbb 10 933 000 forintért, a 240 lovas 3,0 TDI-ért azonban már 13,9 milliót kell leszurkolni.

Az Audi Q5-ben kizárólag közvetlen befecskendezésű és turbófeltöltésű motorokat találunk, a kétliteres benzines az FSI-technikát, míg a két TDI 2,0 és 3,0 liter összlökettérfogattal a common-rail elvet alkalmazza. A negyedik aggregát, a 3,2 literes 270 lóerős hathengeres FSI, 2009 elejétől jelenik meg a palettán. A 2,0 TFSI új fejlesztésű hajtómű, többek között kétfokozatú szelepemelést és vízhűtéses turbófeltöltőt vonultat fel. 211 lóerőt és 350 newtonméter nyomatékot ad le, mely 1500-tól 4200 fordulatszámig folyamatosan rendelkezésre áll. A kétliteres erőforrás 7,2 másodperc alatt gyorsítja fel az Audi Q5-öt százra, csúcssebessége pedig 222 km/óra.

A két harmadik generációs common-rail dízel is kiváló erőforrás. A kétliteres, 170 lovas egység nyomatéka 350 Nm 1750-es fordulaton. Az 1,7 tonnás Q5 ezzel 9,5 másodperc alatt éri el a 100 km/órás tempót, csúcssebessége pedig 204 km/óra. A háromliteres dízel viszont már brutálisan mozgatja a Q5-öt, 240 lóerő és 500 Nm áll a pilóta szolgálatában. Nullától százig 6,5 másodperc telik el, a végsebesség 225 km/óra. A 3.0 TDI és a 2.0 TFSI-hez az új hétfokozatú S-tronic-ot, míg a 2.0 TDI motorhoz a 6-fokozatú manuális váltóművet csatlakoztatják. Az S-tronic sportprogramot is kínál, ekkor a sofőr a kormánykerék billentyűivel is válthat.

A hajtásrendszer szíveként klasszikus Audi-módra a Q5 esetében is az önzáró központi differenciálmű szolgál. Az önzáró csigakerekes hajtómű tisztán mechanikusan, s ezzel gyakorlatilag késedelem nélkül működik. Záró hatása csak terhelés alatt érvényesül, fékezéskor és kanyarmenetben lehetővé teszi a fordulatszám-különbségeket. Normál üzemben 40:60 arányban osztja el a motor nyomatékát az első és a hátsó tengely között. Síkos útfelületen a forgatónyomaték akár 65 százaléka előre, vagy akár 85 százaléka hátra érkezhet. Amennyiben egy adott tengely egyik kereke pörögne ki, az elektronikus szabályozású differenciálzár-funkció célzott fékezési beavatkozásokkal lép közbe.

Terepre is fekészítve

Az Audi Q5 a mindenfajta országúton és kanyarban mutatott dinamikáját terepen sem tagadja meg, ahol elsősorban futóműve és karosszériája alapkonstrukciója segítségével bizonyíthatja képességeit. Felfüggesztései akár 160 mm átlós eltérést is lehetővé tesznek, kapaszkodóképessége 31 százalékos értéke pedig magasnak számít. A karosszéria rövid túlnyúlásainak köszönhetően a terepszög elöl és hátul egyaránt 25 fok. A Q5 rámpaszöge 17,6, oldalirányú rézsűszöge pedig 25 fok. A szabadmagasság 20 centiméternyi, s az 50 centiméter mély gázlók sem jelenthetnek problémát.

A középkonzol kapcsolóinak sorában, a jobb szélen található az a gomb, amely a meredek lejtőkön való ereszkedést teszi biztonságosabbá 9 és 30 km/óra közötti sebességtartományban. Az Audi Q5 ESP és ABS rendszereit kifejezetten a terepes használatra kifejlesztett szabályozási jellegmezőkkel egészítették ki. Amennyiben a vezető terepen röviden megnyomja az "ESP-off" gombot, a rendszer a motor nyomatékát mérséklő- illetve fékezési beavatkozásai gyengülnek, s a lehető leghatékonyabb vonóerő-átadás kerül előtérbe.

Extrák

Az Audi Q5-höz, akárcsak a vele azonos szerelőszalagokról legördülő Audi A4 és A4 Avant modellekhez, rendelhető Audi drive select menetdinamikai segédrendszer, amely mindhárom motorváltozathoz rendelkezésre áll. A dinamikus kormányzással és/vagy az adaptív lengéscsillapítókkal kombinálva három további rendszerre fejti ki hatását: a motor, a hétfokozatú "S-tronic" sebességváltó (a 2.0 TDI esetében opció), valamint a "servotronic" kormányzás (a 2.0 TDI esetében opció) szabályozására. Ennek során a gázadási reakciók, a kettős tengelykapcsolós sebességváltó kapcsolási pontjai és a "servotronic" sebességfüggő kormány rásegítése háromféle jellegmező szerint változhat. Plus MMI navigációs rendszerrel ezt egy negyedik, "individual" karakterisztika is kiegészíti, amely egyéni igények szerint programozható.

Rendelhető ezen kívül "adaptive cruise control" (ACC) radaralapú, követési távolságot szabályozó rendszer. Az autó sebességét, illetve az elöl haladó járműhöz mért távolságát a 30 és 200 kilométer/óra közötti tartományban szabályozza, s szükség esetén bizonyos határok között önálló fékezésre is képes. Az ACC rendszeréhez hasonlóan, az "Audi side assist" szintén intelligens radartechnikát alkalmaz, s a sávváltások során adódó veszélyhelyzetekre hívja fel a vezető figyelmét. A hátsó lökhárítóba épített, 24 GHz frekvencián működő radarszenzor 50 méteres távolságon figyeli az Audi Q5 mögötti területet. 60 km/órától aktív. Az opciós lista igen széles, a tolatókamerától kezdve a 40 GB-os merevlemezzel kiegészített csúcsnavigáción át a Bang & Olufsen hifiig sokminden kérhető a Q5-höz.

Árak

Hazánkban a bázis Audi Q5 2.0 TDI DPF quattro 10 933 000 forintba kerül, a 2.0 TFSI quattro S-tronic-ért 13 102 000 forintot kérnek, míg a 3.0 TDI DPF quattro S-tronic-ra 13 920 000 forintot kell elkülöníteni.


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Még nem érkezett hozzászólás.

Kapcsolódó cikkek

Autóteszt

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!