/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Ez a maximum – Ford B-MAX menetpróba

2012. szeptember 07. 16:05   |   Autoblog
címkék:  

A Ford B-MAX egyterű jóval több, mint egy felfújt Fiesta. Telis-tele van technológiai innovációkkal, amelyek a szegmens élére röpítik. B-oszlop nélküli konstrukciójával, 1 literes turbómotorjával és díjnyertes asszisztens rendszereivel egyedi ajánlat a kisméretű egyterűk piacán. Magyarországon 3,99 millió forinttól kapható.

A Ford B-MAX a Fiesta platformjára épül, így mindössze 4077 mm hosszú, ám 1,6 méter magas, a tengelytávja pedig 2489 mm-es. Utastere rendkívül tágas és remekül variálható, s a tetejébe még stílusos is, de erről majd később. A Ford MAV-nak, többcélú járműnek nevezte el, amely családi autónak is megállja a helyét. Nos, valóban így van, a B-MAX hiába akkora, mint mondjuk egy Renault Clio, hosszában kínál akkora helyet, mint egy kompakt autó.

A kabinban öt ülés található, ám a megközelíthetőségük példátlanul jó a kategóriában. A B-MAX esetében a mérnökök elhagyták az első és a hátsó utasteret elválasztó B-oszlopokat, emellett a hátsó ajtókat tolós kivitelűekre cserélték. A hátsó ajtókat elhúzva és az elsőket kitárva így a kényelem egy új szintje valósul meg, 1,5 méter széles nyílás jön létre. A tolóajtók és a hiányzó B-oszlopok előnye a rendkívül könnyű be- és kiszállás, továbbá az egyszerű pakolhatóság. Persze felmerül a kérdés, hogy vajon nem befolyásolja-e mindez a B-MAX merevségét? Nos, cseppet sem. A középső, komoly merevítő funkcióval rendelkező hagyományos oszlopokat új struktúrában építették be az autóba, integrálták őket az ajtókba, így azok csukott állapotukban ugyanolyan biztonságot képesek nyújtani. Erre bizonyíték az augusztusi Euro NCAP törésteszt, ahol a B-MAX kiemelkedően jó eredménnyel, ötcsillagos minősítéssel zárt. A rendkívül erős acél merevítéseket tartalmazó ajtók tehát magas szinten ellátják a feladatukat.

A B-MAX másfél méteres ajtónyílásával sok jó pontot szerez, de a variálhatósága is bámulatosan jó. A hátsó üléstámlákat egy mozdulattal le lehet hajtani, azonban a jobb első utasülés támlája is síkba dönthető. A műveletek után pedig sík rakodófelület alakul ki, így akár 2,34 méteres tárgyak is becsúsztathatók a 4 méter hosszú autóba. Elemes bútor vagy kerékpár – egyik sem okoz gondot, akár oldalról is könnyen berakhatók az autóba. A csomagtér padlója kétféle magasságban rögzíthető, űrmérete a kesztyűtartó alatt 304 liter (kisméretű pótkerékkel), 2 üléssel pedig 1372 liter. Ezek igazán jó értékek egy B-kategóriás autótól.

A B-MAX 12 centiméterrel magasabb a Fiestánál, így magasabb üléspozíciót, egyúttal jobb kilátást, és bővebb lábteret kínál. Elöl a magasabb emberek is kiválóan elférnek az autóban, csupán széltében látszik, hogy kisautóban ülnek. A válltér egy kompakt kocsiban nagyobb, mint a B-MAX-ban, de helyszűkéről szó sincs. Az ülések kemény tömésűek és erős testalkatúaknak keskenyek lehetnek, az ülőlapjuk azonban kellőképpen hosszú. A berendezés minőségi, az összeszerelés elsőrangú, a műszerfal pedig a legfrissebb Fordokat idézi a sok kezelőszervvel és modern dizájnnal. A műszerfal felső részét puha anyaggal vonták be, és a gombok tapintása is a prémium autókat juttatja eszünkbe. Egy dolog tűnik egy kicsit nem ide valónak, a zongoralakk dekorációjú Sony fejegység a fehér gombokkal. A kezelése sem egyszerű. A tesztautókat nem szerelték fel navigációs rendszerrel (nem rendelhető a B-MAX-hoz), így nem olyan fájó a pöttöm középső folyadékkristályos kijelző.

A B-MAX amúgy számos olyan felszereléssel egészíthető ki, amelyeket a kiskategóriában csak kevesen, vagy egyáltalán nem kínálnak. Ilyen a kulcsnélküli nyitási rendszer, a gombos motorindítás és a tolatókamera, de az igazán nagy durranás a városi koccanásgátló rendszer és a vészhelyzeti asszisztenssel kiegészített SYNC hangvezérlés. Az Euro NCAP szervezet által is nagyra értékelt Active City Stop a Komfort Titanium I csomag (205 ezer forint) része, míg az utóbbi a Titanium és Titanium X felszereltségbe tartozik.

Amerikában már 4 millió autóban működik, Európában pedig a B-MAX-ban debütál a SYNC rendszer, amely Bluetooth és USB kapcsolaton keresztül kommunikál mobiltelefonokkal és zenelejátszókkal, emellett hangparancsokkal irányítható. Hangutasítással lehet például hívásokat kezdeményezni, de a SYNC hangosan felolvassa az SMS-eket is. A SYNC-be beépített, "Best Mobile Innovation for Automotive, Transport or Utilities" kategóriában idén első díjat nyert Vészhelyzeti Asszisztens pedig baleset esetén (bármelyik légzsák kidurranása után) automatikusan értesíti a helyi hatóságokat. A rendszer a sofőr mobiltelefonját használja, a 112-es segélyhívó számon a megfelelő idegen nyelven elmondja, hogy baleset történt, és közli a jármű GPS koordinátáit. (A rendszer a GPS koordináták alapján felismeri, hogy az autó melyik országban van, és az előre, többféle nyelven felvett üzenetek közül az ennek megfelelőt választja ki).

A Ford B-MAX hatféle erőforrással kapható, de mi természetesen leginkább az idén az Év Motorjának megválasztott 1 literes GTDi Ecoboost turbómotorra voltunk kíváncsiak, amely a B-MAX-hoz 100 és 120 lóerős kivitelben választható. Első körben egy 1,6 literes, 95 lóerős Duratorq TDCi dízelmotoros kivitelt próbáltunk ki, amely bár kiválóan fogyasztott (5 liter alatt), picit gyengének tűnt a nehéz, 1,3 tonna súlyú B-MAX-hoz. Másnap aztán beülhettünk egy 1 literes, 120 lovas motorral hajtott modellbe és újságíró kollégámmal együtt megértettük, hogy miért ezt a háromhengeres benzines turbómotort választották meg az Év Motorjának. A fordulaton előbújó, a háromhengeresekre jellemző, varrógép hangú apró hajtómű ellentmondás nem tűrően vitte előre a velünk együtt több mint 1,4 tonnás járművet. Elképesztő, mennyire jó ez a gép; hengerszámát és méretét meghazudtolóan erős és dízeles nyomatékkal rendelkezik (170 Nm, de padlógáznál 200 Nm), amit már 1400-as fordulatszámtól lead. Hihetetlen volt, ahogy harmadik fokozatban, 2000-es főtengely-fordulat alatt erőlködés nélkül ment fel az emelkedőkön. De még a B-MAX agilitását is fokozza, ugyanis alapterülete akkora, mint egy A4-es papírlap. Rendkívül könnyű aggregát, ezért a vele szerelt B-MAX hírből sem ismeri az alulkormányzottságot. Bár nem fogyaszt olyan keveset, mint vártuk (6,8 l/100 km-t mértünk), a B-MAX ezzel a motorral ajánlható leginkább.

Egyébként, a márka hagyományaihoz hűen, mindegyik B-MAX-ot remek érzés vezetni, élénk kormányzása és igényes felfüggesztése miatt. A kis egyterű közvetlen visszajelzést adó kormányával és stabil útfogásával kanyargós úton is elemében van. Karosszériája talán egy picit jobban megdől, de a végletekig ragaszkodik a kijelölt ívhez. A tükörsima bajorországi utakon nagy élményt nyújtott a kocsi vezetése. Az ötfokozatú manuális váltóművek is jelesre vizsgáztak; nem éreztük a hatodik sebesség hiányát sem. Tudniillik a Ford egyik B-MAX modelljét sem kínálja hatgangos kézi váltóval, egyedül az 1,6-os, 105 lovas benzines kapható hatfokozatú duplakuplungos Powershift szerkezettel.

Hazánkban 3 990 000 forinttól kínálják a B-MAX-ot, ötfokozatú kézi váltóval és 1,4-es, 90 lóerős benzinmotorral. A legdrágább változatért 5 660 000 forintot kell fizetni.  


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

Kapcsolódó cikkek

Autóteszt

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!