/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Fiat Grande Punto 1,3 Multijet Active: Nagyon nagy

2006. március 13. 07:03   |   Autoblog
címkék:  

Ízig-vérig olasz, lélekkel teli autó a Grande Punto. Vonalvezetése elegáns és merész, beltere stílusos és tágas. A Grande Punto emellett a legnagyobb és az egyik legbiztonságosabb típus a járműosztályban. A mai olasz autógyártás egyik csúcsterméke.


A nagy múltú Italdesign stúdió egy karakteres, fiatalos és dinamikus formát álmodott meg az új olasz kisautónak. A Grande Punto szívdöglesztő is lett: áramvonalas, dinamikus és részleteiben kifinomult. A háromajtós képviseli a sportos vonulatot, de az elegánsabb megjelenésű ötajtósból sem hiányzik a lendületesség. Az elnyújtott, ugyanakkor masszív karosszéria megérdemli a Grande (olaszul nagyot jelent) jelzőt, ugyanis a kifutó modellénél 20 centiméterrel, a kategóriában új dimenziót képviselő Renault Clióénál pedig négy centiméterrel hosszabb. A Punto emellett 149 centiméter magas, tengelytávja pedig majdnem akkora, mint egy Volkswagen Golfé. A mesteri módon megrajzolt ívek azonban érzéki csalódást okoznak, a Grande Punto kompaktabbnak látszik, mint amilyen. A karosszéria az első fényszóróknak, a meredek szélvédőnek, az oldalt végigfutó élnek és az emelkedő övvonalnak köszönhetően nagyon lendületes, és sok egyéni vonás is elfedezhető rajta. Ilyenek az első kis háromszög-ablakok, az ajtókra telepített, a Forma-1-es autókéra emlékeztető tükrök, valamint a lökhárítóba integrált rendszámtábla. A Punto kétféle árnyalatú narancssárga fényezéssel is kérhető, tesztautónk még a “szelídebbet” kapta. Már emiatt is sokan megnézték.


A hosszú tengelytávból következik a tágas utastér. Elöl fejedelmi a helykínálat és hátul is nagy a hely, hátratolt ülések mögött is még jó néhány centiméter marad a hátul ülők térdének, és a fejtér is megfelelő. A csomagtér átlagos méretű és bővíthető, de érdekes módon az osztottan dönthető üléstámlákért felárat kér a Fiat (20 ezer forint). A Grande Puntóban a legmegdöbbentőbb mégis a vezetőhely mérete, még a langaléta sofőröknek is magasra kell állítaniuk az ülést, máskülönben a nagy kiterjedésű és magas műszerfal mögül egyszerűen nem fognak kilátni, s a kormányhoz is fel kell kapaszkodniuk. Igen ám, de az alapfelszereltségbe az olyan filléres tételek, mint az állítható magasságú kormány és vezetőülés nem fértek bele, és ezek nélkül nem alakítható ki a kényelmes vezetőhely. 15-15 ezer forintba kerül a két tétel, kötelező megrendelni. A Punto ülései elég nagy felületűek és jól tartanak, viszont deréktájban picit nyomnak, ami a kényelem rovására megy. Nehéz megtalálni a támla ideális szögét, mert egyszer a hát felső része nem támaszkodik meg, másszor pedig az egyenes tartás miatt érezzük rosszul magunkat. A támlaállító tekerőgomb ráadásul igen szerencsétlen helyen, az ülés bal oldalán, szűk helyen van.

A kormány jó fogású (a bőrözött kivitel feláras), de állhatna függőlegesebb szögben is. A váltókar ellenben ideális helyre került, és a műszerezettség is korrekt. A menetadatok a jobb oldali bajuszkapcsolót nyomkodva jeleníthetők meg, de létezik egy másik menüsor is, ahol például a sebességkorlátozást tudjuk beállítani. Az ehhez tartozó kezelőgombok a műszerfal bal oldalán kaptak helyet. Barátságos atmoszférát teremt a külső fényezéssel egyező színű kárpitozás és dukkózás, ezért nem zavaró a kemény műanyagok jelenléte a műszerfalon és környékén. A Grande Punto kétségtelenül egy szerethető, kívül és belül is vonzó kisautó.

Grande Puntónkat a legkisebb, 1,3 literes Multijet motorral kaptuk meg, ami 75 lóerőre és ehhez képest tekintélyes, 190 Nm csúcsnyomatékra képes. A korszerű, kis hengerűrtartalmú dízelmotor lelkesen vitte előre az amúgy nem pehelysúlyú kasztnit, de néha elkelt volna még néhány lóerő. Persze csodálatos, amit ez a parányi motor produkál. 1800-as fordulatszámig erőtlen, utána azonban szépen megindul és egyenletesen húz egészen a végsebességig. 140-150 km/órás sebességet is tudunk tartani vele, ha pedig a takarékosság az elsődleges szempont, lassítsunk vissza 120-130-ra, és drámaian lecsökken a fogyasztás. A multijet motor 3000-es fordulatszámig nagyon kultúráltan viselkedik, jellegzetes hangja távol marad, e fölött viszont jópofa morgásba kezd. Ez engem nem zavart, és azt is értékeltem, hogy nem keltett vibrációt. A lendületes haladáshoz jól rá kell lépni a gázpedálra, ám a fogyasztás még dugóban sem megy 7 liter fölé. Országúton akár a 4 literes átlag is tartható.

A parányi motorhoz egy korrekt, pontosan kapcsolható váltó kapcsolódik, a direkt áttételezésű kormánnyal pedig élvezetesen terelgethető az autó. A rugózás jó kompromisszum, tehát az autó jól vasalja ki az úthibákat, miközben kanyarban is sokáig semleges marad és csak provokálásra válik alulkormányzottá. A fékek nagyon jól teljesítenek, viszont a fékerő adagolhatóságán finomíthattak volna.

A Fiat tarolni szeretne a Grande Puntóval, és erre minden esélye meg is van. A komoly külsőhöz komoly tartalom párosul, gondoljunk csak az ötcsillagos töréstesztre. Egy modern, szilárd egyéniséggel bíró, esztétikus, tágas utasterű és biztonságos dízel kisautóért józan ár a 3 090 000 forint, pusztán csak a hiányos alapfelszereltség ront a helyzeten. A légkondicionálóval, 6 légzsákkal, könnyűfém felnikkel és számos további, tényleg szükséges extrával felszerelt tesztautó ára bizony megközelítette a 4 millió forintot.

Tesztadatok
  • Jelleg
  • kiskategóriás ferdehátú
  • Motor
  • 1248 cm3
  • soros négyhengeres, 16 szelepes, common rail típusú multijet közvetlen befecskendezéses turbódízelmotor
  • Teljesítmény, nyomaték
  • 41 kW (55 LE) @ 4000 RPM
  • 190 Nm @ 1750 RPM
  • Fizikai paraméterek
  • Hosszúság: 4030 mm
  • Szélesség: 1687 mm
  • Magasság: 1490 mm
  • Tengelytáv: 2510 mm
  • Csomagtér: 275/1030 liter
  • Menetteljesítmény
  • Csúcssebesség: 165 km/h
  • Gyorsulás 1-100 km/h: 13 s
  • Fogyasztás (város / országút / vegyes):
    5 / 4 / 4 l/100 km
  • Tesztfogyasztás: 5 l/100 km
  • Árak
  • Alapár: 3090000 Ft
  • Tesztautó ára: 3883000 Ft

Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá
Még nem érkezett hozzászólás.

Kapcsolódó cikkek

Autóteszt

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!