/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Génterápia – Škoda Fabia Style 1,2 TSI

2015. április 27. 19:30   |   Autoblog
címkék:  

A Škoda Fabia már nem az a szerény kisautó, amelynek 1999-ben megismertük. Kilencven százalékban Volkswagen, kiegészítve a cseh márkára jellemző praktikus megoldásokkal. A fejlett konszern technika pedig a vételárban is megmutatkozik.

A legtöbben egyetértenek abban, hogy a Škoda Fabia első generációja tetszetős kisautó volt, míg a második nemzedék kissé fantáziátlanra, megosztóra sikeredett. Nos, a harmadik, legfrissebb kiadás kiköszörülte ezt a csorbát és egy mindenkinek imponáló, modern, sportos jegyeket felmutató autó lett, amely vagányabb és karakteresebb, mint elődei. A Škoda biztosra ment – s ha már itt tartunk, az anyacég Volkswagen is –, az Octavia után legnagyobb darabszámban értékesített modelljét nagyon vonzóra építette meg, korábban nem elérhető testre szabási lehetőségekkel tarkítva, de megtartva a márka alapvető és kedvelt erényeit, mint a kompakt külső méretek melletti bőséges térkínálat, a praktikus megoldások és a kiforrott technika. Utóbbi pedig immár szinte teljes egészében a Volkswagen új moduláris építőkészletéből származik.

Az új Fabiát kiegyensúlyozott arányok, precízen meghúzott vonalak és markáns élek jellemzik, sportosabb kiállását pedig megváltoztatott méreteinek köszönheti. Bár 8 milliméterrel rövidebb elődjénél (3992 mm), 90 milliméterrel szélesebb és 31 milliméterrel alacsonyabb. Eleje kimondottan magabiztos benyomást kelt; meghatározó elemei az éles metszésű, széles fényszórók és a lamellás hűtőrács. Az oldalnézet is karakteres, amit a tornádóvonallal és az alatta futó, úgynevezett „Wing Line” motívummal értek el. A faron a letisztult formák és az erőteljes kontúrok érvényesülnek, a kristályszerű, sötét szegélyű hátsó lámpák a Škoda modelljeire jellemző C-alakzatot vették fel. A szín- és könnyűfémkerék kínálat is megújult. A palettán összesen 15 külső szín sorakozik, a tető az A-oszlopokkal együtt pedig ezüst, fehér, fekete vagy vörös színben rendelhető, amely ekkor a visszapillantó tükrök házán és a könnyűfém keréktárcsákon is megjelenik.

Annak ellenére, hogy az új Fabia kisebb elődjénél, még több hellyel szolgál. Az utastér érezhetően szellősebb, főként oldalirányban (egészen pontosan 21 milliméterrel), de elöl a fejtér is gyarapodott. A hátsó lábtér körülbelül akkora, mint volt, kisautós mércével korrektnek mondható, a csomagtér azonban a szegmens legtágasabbjává avanzsált a maga 330 literével (+15 liter). A hátsó üléstámlák lehajtásával pedig a raktér 1150 literre növelhető. A műszerpult kialakítása és a kezelési koncepció vadonatúj. Az átlátható, lényegre törő elrendezés megmaradt, a középső szellőzők helyén azonban az új érintőkijelzős infotainment modult találjuk, és a főműszerek között is megjelent egy információs kijelző. A gombokat és kezelőszerveket ugyancsak kicserélték, ezáltal a minőségérzet is javult. Immár végképp olyan, mintha Volkswagenben ülnénk.

Kevés ergonomikusabb cockpit létezik a kis Škodáénál, gyakorlatilag minden karnyújtásnyi távolságon belül van. A kezelhetőség pofon egyszerű és a vezetőhely is prímán belőhető, a kistermetűektől a langalétákig mindenki megtalálja a számára ideális pozíciót. Az ülés viszonylag nagy és tág határok között állítható, akárcsak a kormány, amely minden modellben négy irányban mozog. Az első utas helye is kényelmes, a keskeny középkonzol miatt a térde is jól elfér. A műszerfal tetszetős és most első ízben színes betéttel is feldobható, a kárpit pedig ugyancsak egyedivé tehető, akár háromszínű is lehet. Infotainment rendszerből többféle is van; mindegyikkel jól járunk, mert ösztönösen kezelhetők és akár az okostelefonnal is összekapcsolhatók. A vezetői segédrendszerek palettája is kibővült; olyan korábban elképzelhetetlen tételek jelentek meg a kínálatban, mint a városi vészfék-funkcióval kiegészített ráfutásgátló rendszer, a másodlagos ütközésvédelem vagy a fáradtságérzékelő és sebességhatároló.

A Škoda Fabia harmadik generációja részben a Volkswagen Csoport moduláris keresztmotoros platformjára épül (MQB), aminek például a motorok éppúgy alapvető elemei, mint az elektromechanikus szervokormány és az elektromos rendszer túlnyomó része, a kombinált műszeregység, valamint az infotainment és vezetői segédrendszerek. A négy elérhető benzinmotor közül mi a 90 lovas 1,2-es turbót próbáltuk, amely várhatóan a hazai piacon is a legnépszerűbb erőforrás lesz. Morgós hangú, virgonc négyhengeres, amely már igen alacsony fordulatszámon leadja a maximális nyomatékát és végig egyenletesen húz. Teljesítménye bőven elegendő, 10,9 másodperces százas sprintet és 182 km/órás csúcssebességet tesz lehetővé, így a Fabiával nem stresszes előzni és az autópálya tempót is könnyedén tartja. Ráadásul az aggregát részterhelésnél (városban egyenletes tempóval haladáskor, országúton) kiválóan fogyaszt, 5 liter alatti értékek is elérhetők vele, egyébként normál használatnál 6,5 liter körül eszik. Remek a hozzá kapcsolt ötfokozatú kézi váltó, könnyen és precízen ugrik be a fokozatokba, az áttételezése pedig ideális, nem éreztük egy hatodik végáttétel szükségét. Egyszerűen élmény vele kapcsolgatni, az egyik legjobb szerkezet a piacon.

A Fabia érezhetően kifinomultabb és csendesebb autó lett, és stabilabban is fut az úton. Ez a mintegy 3 centiméterrel szélesített nyomtávnak, az alacsonyabb karosszériának, az új szervokormánynak és az átdolgozott futóműnek köszönhető. A rugózás a feszes és a kényelmes között egyensúlyoz, a rövid tengelytáv ellenére nagyon ügyes és szépen vasalja ki az úthibákat, de a keresztbordákat és a lyukakat rosszul tűri. Emellett nagyon jó a kormányzási érzet, a Fabia kisebb mozdulatokkal irányítható.

Az új Škoda Fabia remek kisautó: dizájnos, tágas, praktikus és magas műszaki színvonalú, egy lapon említhető a Volkswagen Polóval. Már 2,7 millió forinttól kapható, azonban erősebb motorral és gazdagabb felszereltséggel hamar felszökik az ára, kisautós mércével szokatlan magasságokba. Ha tehát új Fabia vásárlása mellett döntünk, érdemes körültekintőnek lenni.

A modell belépő felszereltséggel 2 699 300 forinttól vásárolható meg, a második szintű Active felszereltséggel és 75 lóerős benzinmotorral már 3 204 760 forintot kell érte fizetni. A 90 lovas 1,2 TSI motorral hajtott változatért minimum 3 633 700 forintot kell letenni az asztalra. A dízel felár tetemes, a közepes Ambition felszereltségű 90 lovas 1,4 TDI változat közel 1,2 millió forinttal többe kerül, mint a 90 lóerős benzines. A Style csúcsfelszereltségű változatok ára 4,1 és közel 6 millió forint között szóródik, ami igencsak borsos. Rendelkezésre áll viszont a kifejezetten a hazai piacra, a vásárlók visszajelzései alapján összeállított Clever kivitel, amely 3 348 270 forinttól érhető el (75 LE). A felszereltség tartalmazza többek között a bőr kormánykereket, az első elektromos ablakemelőket, az elektromosan állítható és fűthető külső tükröket, a fűthető első üléseket, a Climatic klímaberendezést, a ködfényszórót, az állítható magasságú vezetőülést, a hátsó parkolóradart, a Swing rádiót MP3 lejátszással és Bluetooth kihangosítóval, valamint a sebességhatárolót.

Tesztadatok
  • Jelleg
  • kiskategóriás ferdehátú
  • Motor
  • 1197 cm3
  • soros négyhengeres, 16 szelepes, közvetlen befecskendezéses turbómotor
  • Teljesítmény, nyomaték
  • 68 kW (90 LE) @ 4400-5400 RPM
  • 160 Nm @ 1400-3500 RPM
  • Fizikai paraméterek
  • Hosszúság: 3992 mm
  • Szélesség: 1732 mm
  • Magasság: 1467 mm
  • Tengelytáv: 2470 mm
  • Csomagtér: 330/1150 liter
  • Menetteljesítmény
  • Csúcssebesség: 182 km/h
  • Gyorsulás 1-100 km/h: 10,9 s
  • Fogyasztás (város / országút / vegyes):
    6 / 4 / 4,7 l/100 km
  • Tesztfogyasztás: 6,6 l/100 km
  • Árak
  • Alapár: 4 441 420 Ft
  • Tesztautó ára: 4 253 600 Ft

Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

Kapcsolódó cikkek

Autóteszt

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!