MiTo: kicsi Alfa Alfásoknak
Fél órás vezetés után teljes képet még nem alkothattunk az újoncról, de izgalmas jármű, annyi szent.
Vezettük az Alfa Romeo legújabb és legkisebb modelljét, a MiTo-t, mely tegnap debütált Magyarországon. Nem is akármilyen helyszínen, hanem a forgalomnak még át nem adott Megyeri hídon. A 155 lóerős turbómotorral felszerelt autókkal így először hajthattunk át Magyarország leghosszabb és talán legszebb folyami hídján. Az Alfa Romeo különös gondossággal tervezte meg a MiTo-t, melyet egyenesen a legsportosabb kisautóként harangozott be. Fél órás vezetés után teljes képet még nem alkothattunk az újoncról, de izgalmas jármű, annyi szent. A négy méternél 7 centivel hosszabb, háromajtós MiTo hazai alapára ötezer híján 4 millió forint.
Az Alfa 8C Competizione annyira jól sikerült, hogy ez szolgál műszaki és formai sablonként az összes jövőbeni modellhez, az olasz márka stílusának és technikájának jelképe lett. A MiTo is a 8C Competizione számos ismertetőjegyét viseli magán. Az oldalablakok formája, a három részre osztott első lökhárító, az első lámpák és a fénydiódás hátsó lámpák is a híres típusból merítenek. A MiTo 4063 mm hosszú, tehát még az új Ibizánál is hosszabb, emellett nagyon széles (1,72 m), nyomtávja a kategória bajnoka. A kocsi áramvonalas (Cd 0.29), de elölről egy kicsit felfújtnak, bumfordinak tűnik. Ez azért van, mert nagyon magas az övvonala, kitoltak a kerekei, a kabinrész pedig keskeny. Persze nem néz ki rosszul a kocsi, sőt; legelőnyösebb oldalát hátulról, ferdén nézve mutatja.
Jó pont jár az olasz tervezőknek, amiért ilyen különös gondossággal tervezték meg a MiTo-t. A karosszériája ugyanis rendkívül merev, telis tele van különleges acéllal – ötcsillagos töréstesztet várnak tőle -, súlya viszont alacsony, 1080 és 1205 kilogramm között mozog. A MiTo karosszériájának csavarodási szilárdsága 101.200 daNm/rad, ha valakinek ez mond valamit. A kis Alfa a manapság kötelezővé váló méretgazdaságosság mintapéldája, az alacsony önsúlyú sasszét 1,4 és 1,6 liter lökettérfogatú motorok mozgatják, melyek a kényszerlevegőztetés miatt viszont nagyon erősek. Az erőforrások csúcstechnikájúak és mindannyian teljesítik az Euro 5-ös kibocsátási normát.
Turbó lóerők
Az alapkivitel Magyarországon is a visszafojtott, 1,4 literes 78 lóerős benzinmotor. A Juniornak hívott bázismodellt az Alfa kifejezetten a friss jogosítvánnyal rendelkezőknek találta ki, a jövő évtől a kezdő sofőrök ugyanis az országban csak korlátozott teljesítményű autót vezethetnek. A 78 lóerő pont a felső határt súrolja. Amúgy lomhának ez a kivitel sem nevezhető, 12,3 másodperc alatt gyorsul fel százra és 165 km/órás sebességre képes. Pillanatnyilag az Alfa MiTo ezen kívül csak a 155 lóerős 1,4-es turbófeltöltésű benzinmotorral vásárolható meg, amelyet ki is próbáltunk. A forgalmazó ennél a típusnál nem sok esélyt ad a dízelmotornak (valahogy tényleg nem illik a sportos Alfához az olajkályha), de a MiTo rendelhető a remek, 1,6 literes, 120 lóerős JTDM turbódízellel is. Ez az aggregát fajlagos teljesítményét tekintve a legjobb a kategóriájában – 320 newtonméteres nyomaték előállítására képes, mindössze 1750/perces fordulatszámnál. Mindemellett az előző generációhoz képest 80 százalékkal csekélyebb részecske- és 20 százalékkal csökkentett széndioxid-kibocsátással büszkélkedhet. Köztes teljesítményű motorokra a jövő év elejéig kell várni, lesz 1,4 literes 120 lovas turbó és 1,3 literes, 90 lóerős JTD is. A MiTo GTA-ra pedig még egy évet kell várni. Lesz duplakuplungos váltó is.
Az 1,4 literes turbómotorral igazi vadóc a MiTo, kereken 8 másodperc alatt sprintel százra és 215 km/óra a végsebessége. (Képzelhetjük, mit művel majd a kasztnival a 230 lóerős hajtómű a GTA változatban). Ami első pillanatban lenyűgözött vele kapcsolatban, az a motorhang volt. Látszik, a mérnökök sokat dolgoztak a kis erőmű baritonján, így az kifejezetten hangos, érces lett. Már emiatt is nagy élvezet a kocsi vezetése. Sőt, még a kipufogó is szót kér magának. Mivel az Alfa a legsportosabb kisautót szerette volna megalkotni a szegmensben, mindegyik változatba belerakta a kategóriában úttörőnek számító DNA rendszert, mely szabályozza a motort, a kormányzást és a váltóművet is, így a vezetési stílusnak megfelelően háromféle beállítást tesz lehetővé. A sportos “Dynamic”, a városi autózásra termett “Normal” és a rossz időben is biztonságot nyújtó “All weather”. Jövőre mindehhez rendelhető lesz adaptív lengéscsillapítás is, ami felteszi az i-re a pontot.