Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Mókamester: Ford Focus RS

2017. január 26. 12:30   |   Demcsák Gergely
címkék:  

A forró ferdehátúak legizgalmasabb képviselője a Ford Focus RS, amely a négyhengeres turbómotort kézi váltóval és összkerékhajtással párosítja. Utóbbi rendszer az egyik legbiztonságosabb és legsokoldalúbb sportautót faragja az RS-ből, amely különleges vezetési élményt nyújt.

A Ford Focus RS-nek immár a harmadik generációja van piacon, amely típus 14 év alatt rajongók hadát gyűjtötte maga köré világszerte. A motorsportos géneket felvonultató utcai modell vad külsejével, bivalyerős motorjával és kifinomult hajtásláncával kiemelkedő vezetési élményt kínált, egyúttal a vágy tárgyává is tette. A mindenkor a legkorszerűbb technológiát felvonultató, a Ford sportrészlege által  kifejlesztett Focus RS új, harmadik nemzedékében ismét soros négyhengeres turbómotor dolgozik, amely az előző generációkkal ellentétben immár mind a négy kereket hajtja. S ez új dimenzióba emelte az általa nyújtott vezetési élményt.

A Ford egy olyan négykerék-hajtási rendszert épített a Focus RS-be, amely nem alkalmaz központi többtárcsás tengelykapcsolót, mint amilyen például a Volkswagen csoportos összkerékhajtású modellekben megtalálható. Egyszerűbb és könnyebb, de a sportos vezethetőséget szolgálja. Az RS-ben a hátsó hajtómű két oldalán helyeztek el elektronikus vezérlésű tengelykapcsolókat, amelyek az első és hátsó tengely, valamint a két hátsó kerék közötti nyomatékmegosztást vezérlik. Például kanyarba befelé menet és kifelé jövet eltérő nyomaték jut a két hátsó kerékre. A dinamikus nyomatékelosztás eme rendszere drámai mértékben javítja az irányíthatóságot és a stabilitást.

A Focus RS elképesztő mértékben tapad az útra. Az okos összkerékhajtás, az 1,6 tonnás tömeg, a kiváló súlyelosztás és az Öhlins felfüggesztés révén a legzordabb téli időjárásban, csúszós utakon is fölényesen, biztonságosan közlekedik, nincs olyan dolog, ami kizökkentené stabilitásából. A legnagyobb természetességgel, megingás és bedőlés nélkül veszi be a hajmeresztő kanyarokat is. A végletekig semleges marad, de ha a fizika határait átlépve esetleg alulkormányzottá válna, gázadásra azonnal összeszedhető és irányba állítható.

A vezető négyféle üzemmód közül választhat. Mindegyik egyedi módon hangolja át az összkerékhajtás, a lengéscsillapító-vezérlés és az elektronikus stabilitásvezérlés beállításait, valamint a kormánymű és gázpedál reakcióit, illetve a kipufogó hangzását. Normal módban is kifejezetten kemény a futómű és érzékletes a kormányzás, a kipufogó pedig szépen duruzsol. Sport módban megélénkül a gázreakció, a gázelvételt 3-4000-es fordulatszám között pedig a kipufogó durrogással nyugtázza, ami igen lelkesítően hat a pilótára és utasaira. A Track, azaz versenypályás üzemmód kiiktat minden elektronikus őrt és a Focus RS kihozhatja magából a maximumot. De ilyenkor is szikla szilárd az úton, a gyakorlatlan pilótákat sem ijeszti meg.

Az autópiacon egyedüliként a Ford a gymkhana sport fenegyerekének, Ken Block-nak közbenjárásával Drift módot is programozott a kocsiba, ami kontrollált túlkormányzást tesz lehetővé. Némi gyakorlás után a kocsi fara hosszú ideig csúszásban tartható, s a kifordulástól sem kell tartani, mert az összkerékhajtás minimális nyomatékot az első kerekeknek is juttat. Nagyon jó móka, de természetesen nem illik a városi körforgalmakban próbálgatni. Mindenesetre az ember gyermeki vigyorral terelgeti az RS-t, bődületes ereje, lézerpontos kormányzása, élénk fara és ropogó kipufogója maradandó élménnyé tesz minden vele töltött percet. Nincs még egy ilyen szórakoztató, sokoldalú, ugyanakkor felettébb biztonságosan uralható sportautó a kategóriában, hasonló kaliberű gépet csak a komoly, drága szupersportkocsik mezőnyében találunk.

A Focus RS hajtásáért egy 2,3 literes négyhengeres Ecoboost turbómotor felel, amelyet a Mustangban is megtalálunk. Itt azonban 350 lóerőt és 440 Nm nyomatékot ad le, amit gyakorlatilag veszteség nélkül juttat az útra. A beépített rajtprogrammal startolva akár 4,7 másodperc alatt katapultálhatunk százra. A high-tech, közvetlen befecskendezéses és kettős megfúvású turbófeltöltővel ellátott erőforrás a teljes fordulatszám-spektrumban remekül húz, a hangja pedig a tempó fokozásával egyre erősödik és öthengeres tónusúvá válik, ami kellemes emlékeket ébreszt.

Az aggregát kérlelhetetlenül húz, pillanatok alatt átlépünk minden megengedett sebességhatárt. Lehet civilizáltan is közlekedni az RS-sel, de imádja a száguldást, s a benne átélhető sebességérzet is más, mint egy normál motorizáltságú autóban. Nemcsak a 100, de a 200 is hamar eljön, nem árt meghúzni a gyeplőt, hogy ne fizessünk ki egy vagyont közlekedési bírságokra. Természetesen nem olcsó a Focus RS-sel autózni, visszafogott tempó mellett is 12 litert eszik, örömautózásnál pedig benyeli a 14-et is. S csakis szuperbenzint szabad bele tankolni. Nem a hétköznapi, munkába járós és bevásárlós autó, de minden vele töltött perc boldogság.

Az RS-t általánosságban is remek vezetni; kuplungja nem nehéz, nyomáspontja jól érezhető, a váltója pontosan kapcsolható, a kormánya kis rásegítésű és nagyon érzékletes, mindig pontosan érezzük, mi történik a kerekekkel. A futóműről és a fékrendszerről is szuperlatívuszokban lehet beszélni. A 19 colos felnik mögött Brembo rendszer dolgozik, elöl 35 centiméteres tárcsákkal, amelyek ellentmondást nem tűrően lassítanak. Külön öröm, hogy a fék nyomáspontja is jól érezhető, s a fékerő is jól adagolható.

A Ford Focus RS mindemellett lenyűgözően is fest. Kétségtelenül a Nitrous kék fényezéssel és a matt fekete könnyűfém felnikkel a legütősebb, szó szerint elcsavarja az emberek fejét. Harci díszbe öltöztették, melynek elemei a mélyre húzott első kötény, a széles légbeömlők, a felhizlalt sárvédők, a hatalmas, 19 colos kerekek és kék féknyerges (feláras extra) Brembo fékek, hátul pedig a méretes szárny, a diffúzoros lökhárító és az öblös kipufogócsövek, amelyekből valóban sportos, mély hang tör elő. Az RS mindenkinek a  figyelmét felkelti, többek között az egyenruhásokét is, akik egy alkalommal csak azért állítottak meg, hogy közelről megszemlélhessék a kocsit.

A kabinba három különböző ülésrendszer és kárpitozás választható, a tesztautóban a prémium Recaro performance kagylóülések és a hozzájuk tartozó, formatervezett, 60/40 arányban osztott hátsó ülések voltak. Szépek, kényelmesek és jól tartanak, még a nagyobb termetűeknek is megfelelnek. Az ember kissé magasan ül az autóban, ami kifogásolható, de kényelmetlenséget nem okoz, tudniillik az ergonómia példás. Egyébként az üléseken kívül csupán a műszerfal tetejére helyezett kiegészítő műszercsoport jelzi azt, hogy az RS-ben ülünk. Figyelemmel kísérhetjük rajta a motorolaj hőmérsékletét és nyomását, valamint a turbónyomást. Helykínálatban nem jeleskedik a Focus RS, hátul kifejezetten szűk a hely és a térdek sem férnek el. Az összkerékhajtás miatt a csomagtér is kicsi, csupán 260 literes.

A Ford Focus RS egy bámulatos képességű, összetett személyiségű kompakt izomautó, amely szűk utas- és csomagtere, kőkemény futóműve, magas fogyasztása és vételára miatt rétegautó, de olyan boldog perceket képes szerezni, amire manapság csak a jóval drágább sportautók képesek.

Tesztadatok
  • Jelleg
  • kompakt ferdehátú
  • Motor
  • 2261 cm3
  • soros négyhengeres, közvetlen befecskendezéses turbómotor
  • Teljesítmény, nyomaték
  • 261 kW (350 LE) @ 6000 RPM
  • 440 Nm @ 2000-4500 RPM
  • Fizikai paraméterek
  • Hosszúság: 4390 mm
  • Szélesség: 1823 mm
  • Magasság: 1472 mm
  • Tengelytáv: 2647 mm
  • Csomagtér: 260/1045 liter
  • Menetteljesítmény
  • Csúcssebesség: 266 km/h
  • Gyorsulás 1-100 km/h: 4,7 s
  • Fogyasztás (város / országút / vegyes):
    10 / 6,3 / 7,7 l/100 km
  • Tesztfogyasztás: 13,2 l/100 km
  • Árak
  • Alapár: 12 175 000 Ft
  • Tesztautó ára: 13 045 000 Ft

Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Még nem érkezett hozzászólás.

Kapcsolódó cikkek