Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Prémium kabrió a mindennapokra – BMW 318Ci használtteszt

2017. augusztus 28. 07:00   |   Autoblog
címkék:  

Kipróbáltuk, milyen 15 éves élményautót kaphatunk egy új Lada vagy Dacia alatti árért, s így már tökéletesen megértjük azokat, akik inkább egy régebbi prémiumban érzik otthon magukat a friss műanyagtenger helyett. Az E46-nak ráadásul extrák terén sincs szégyellnivalója.

Még a Meseautó című 2000-es Stohl András féle remake mozifilmbe sem jutott ilyen gazdagon felszerelt E46-os 3-as kabrió, mint tesztünk alanya, pedig ha valahol van költségvetés, az sokkal inkább a filmgyártás, mint egy magánember házi kasszája – no persze a német privát szférát nem kell félteni.

Azonban az alábbi BMW E46 kabrió is azon szerencsétlen sorsú BMW-k közé tartozik, amelyek megérték azt a kort, hogy kiröppenve az anyaországból mostohább körülmények között éljék meg másodvirágzásukat. Az egyetlen szerencséje talán, hogy ilyen típusú gépkocsit nem az igénytelenebb, „jó lesz ez még cementes zsákot cipelni vele a városon át” emberek, hanem a feltűnésre azért picit vágyó, de inkább nyugodt vérmérsékletű – mondhatni – műértő korosztály enged meg magának – már csak használtpiaci értékéből kifolyólag is – ezt a modellt például 1,65 millió forintért árulja gazdája.

Az E46 a bajor márka egyik ékköve. A korabeli középkategóriás autókhoz képest biztonságos, kényelmes, borzasztó széles motorpalettával és extralistával hódította, s a mai napig hódítja a férfi és női szíveket egyaránt. Szinte hihetetlen, hogy közel húsz éve mutatták be, s formája még mindig ennyire frissnek hat, pedig ezt néhány kultuszmodellen kívül nem sokan mondhatják el magukról. Persze egyetértés arról még a BMW-sek körében sincs, hogy melyik az E46-os legszebb része; sokan az orrára esküsznek, másoknak oldalról jön be igazán, míg egyesek a fenekéért rajonganak. Persze mindez függ a felépítést jellegétől, amiből aztán jócskán akad. Ez az egyetlen BMW, amelyet mindenféle karosszéria-kialakításban lehetett kapni: kettő, három, négy és ötajtósként is elérhető volt, bár a legszebbek a többség szerint a kevésbé praktikus kupé és kabrió példányok.

De térjünk rá tesztünk alanyára. A szóban forgó autó egy 2002-es modell, vagyis még a furcsa fényszórókat kapott ráncfelvarrás előtti kivitel, ráadásul M optikai sportcsomaggal rendelt, Individual példány, így felszerelése miatt kitűnik hasonszőrű társai közül. A napfényben szemcséit csillogtató feketemetál fényezés és a gazdagon küllőzött 17 collos alufelnik szépen egészítik ki egymást, ahogy a króm csíkkal végigkövetett övvonal felett felbukkanó bézs bőr is vonzza a tekinteteket. A külön igényelt krómcsomag megtöri a fekete szín egyeduralkodását, míg az utólag, ráncfelvarrott modellről átszerelt meseszép, gyári LED hátsó lámpák azok, amelyekért minden E46 tulajdonos ölni lenne képes. A hátsó fertályt tovább vadítja a dupla végződésű, meglepően lágyan duruzsoló Remus kipufogó, valamint a diszkrét szárnyacska.

A 318Ci órájában a teszt írásakor 189 ezer kilométer volt, ami az első ülések állapotán sajnos kissé látszott. A másik ilyen árulkodó jelet már lecserélték, ugyanis a kormány új bőrözést kapott egy kis M-es ragyogást adó kék-piros öltésű cérnával. A középkonzol alsó részén a szinter réteget is megkaparták már párszor, illetve a faberakás lakkozása is megrepedt itt-ott. Mindezek ellenére kellemes helyet foglalni az autóban, érződik, hogy kényelemre hangolták a mérnökök.

S ha már kényelem, a futómű kellőképp csillapítja az úthibákat, míg a 205/50 R17-es Continental abroncsok jól tapadnak a kanyarokban. Az ötfokozatú váltó bár nem a BMW büszkesége, gyorsan és egyértelműen kapcsolható, még a hátramenet sem okoz gondot a gyengébb nemnek se, persze kificamodott csuklóval nem épp élmény átrántani balra az egyes fokozat mellé. Meglepő, de vászontető ellenére – köszönhetően a dupla szigetelésnek – autópályatempónál is szinte olyan csend honon az utastérben, mintha egy keményfedeles bajorral döngetnénk. A négy ülésből persze hosszú távra is inkább csak az első kettő ajánlott, nyitott tetőnél már városi tempó felett haladva is zavaró a szél a hátsó sorban, az autópályát pedig maximális kapacitás-kihasználtság mellett csak csukott vászonnal érdemes bevenni. Az alaphelyzetben sem kicsi, 260 literes csomagtartó egy okos trükkel tovább bővíthető: ha tudjuk, hogy nem lesz szükségünk a tetőre az út során, akkor egy kis kart meghúzva, majd a tető nyitási helyének fenntartott kis tárolót feltolva nyerhetünk magunknak további hasznos litereket.

318 ide vagy oda, a motor egy 2.0 literes négyhengeres 16 szelepes szívó benzines aggregát, amely ugyan a legkisebb volt az E46-os vászontetősei között, mégis szépen mozgatja az 1,6 tonnás kasztnit. Csodát persze ne várjunk tőle semmilyen téren, de a 10,2 másodperces százas sprint sem rossz, ahogy a 206 km/órás végsebesség is egész szép érték. Persze a 143 lóerő mellé kereken 200 Nm csúcsnyomaték társul (szívó egység ellenére egész korán) 3750-es főtengelyfordulaton, tehát szinte visszaváltás nélkül is elkezd húzni már 1500-2000-től (mit művelhet egy 330-as?). A fogyasztás egész széles skálát képes megütni, ezt ismételten a tömeg rovására írható, ugyanis egy nyugodt esti krúzolás közben nem csoda akár 6 literes átlagot látni a fedélzeti számítógépen, amelyet aztán sok rövid városi használattal 10 literre lehet rondítani, viszont se feltöltés, se plusz két henger, amelyek nagyban növelhetnék a szervizköltségeket.

189 ezer kilométeres futása ellenére a kormányzás kifinomult és pontos, a gombok, kapcsolók még mindig jól festenek és működnek. Ami az extralistát illeti, még egy mai négykerekű is megirigyelné azt, ami helyet kapott az Individual, tehát egyedi igényekre szabott 318 Ci-ben: gyári tolatóradar, Harman/Kardon hangrendszer, tempomat és multikormány, fűthető és elektromosan mozgatható első sportülések, automata klíma, valamint bőr belső, ám további modernkori extrák is beszerelésre kerültek, az elmúlt években, hónapokban. Ilyen például az Android rendszert futtató központi kijelző, amely lévén USB, bluetooth, GPS, tolatókamera, WIFI és DVD lejátszás funkciók egyszerre lettek az autóban, de a 25 cm-es Clarion mélynyomó a két hátsó ülés között sem a lágy dallamokért került bele.

A tulajdonos – aki egyébként nagy kabriómániás – állítása szerint váratlan költség csak egyszer adódott, amikor a gyertyák cseréjét követően sorra megadták magukat a régi gyújtótrafók, bár a második ilyen háromhengeres indítást követően a maradék kettőt várható elromlásuk előtt érte a csere. Ezen kívül néha nem árt pár csepp olajat tölteni a 2.0 literes motorba, de mit várjunk akkor, ha a gyártó ezer kilométerenként még a 0,8 literes olajfogyasztást is normálisnak tekinti? Mivel az E46-os szerviz előélete elég sokáig követhető, s a tulajdonos nem bíz semmit a véletlenre, vagy rossz minőségű alkatrészre, így minden számla rendelkezésre áll, a kiváló műszaki állapot mellett. Ez persze természetesnek vehető, ha egy élményautóról van szó!

Ha a konkurenciát nézzük, a 2000-es évek elején a nagy riválisok közül az Audi az A4 Cabriót tudja felmutatni, szintén gazdag extralistával, sokszínű motorpalettával, azonban csak első- vagy összkerékhajtással. A Mercedes-Benz az SLK roadsterrel lehet versenyben, de a két ülés miatt nem egy kategória a négyüléses kabriókkal, illetve itt már a Mazda MX-5 modellje lehet racionálisabb választás, továbbá az Audi a TT Roadsterrel is megfontolandó. Az Opel Astra G jöhet még szóba a Volvo C70-nel karöltve, valamint széljegyzetként a Peugeot 206 CC modellje is hivatalosan négy utasnak képes helyet biztosítani, s árát tekintve mára hasonló ligában játszik a nagyokkal, ám aki annyira bizonytalan, hogy még ez a modell is szóba jön, csak kabrió legyen, annak nem érdemes használt BMW-t vásárolnia. Az Audi, Opel és Volvo riválisokból pedig igazán az egyén ízlése döntheti csak el, melyik mennyire tetszik, de mivel található mindegyik típusból kétmillió alatt a piacon, így érdemes lehet beleülni mindbe, higgyék el, azonnal tudni fogják, melyikre van szükség.

Tesztadatok
  • Jelleg
  • kupé-kabrió
  • Motor
  • 1995 cm3
  • 4 hengeres, 16 szelepes benzinmotor
  • Teljesítmény, nyomaték
  • 107 kW (143 LE) @ 6000 RPM
  • 200 Nm @ 3750 RPM
  • Fizikai paraméterek
  • Hosszúság: 4488 mm
  • Szélesség: 1757 mm
  • Magasság: mm
  • Tengelytáv: 2725 mm
  • Csomagtér: 260-410 liter
  • Menetteljesítmény
  • Csúcssebesség: 206 km/h
  • Gyorsulás 1-100 km/h: 10,2 s
  • Fogyasztás (város / országút / vegyes):
    10,7 / 6,0 / 7,7 l/100 km
  • Tesztfogyasztás: 8,3 l/100 km
  • Árak
  • Alapár: - Ft
  • Tesztautó ára: 1,8 millió Ft

Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Még nem érkezett hozzászólás.

Kapcsolódó cikkek