Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Spanyol hódító: SEAT Arona 1.0 TSI Xcellence

2018. június 01. 16:30   |   DG
címkék:  

A városlakók egyre inkább crossoverekkel képzelik el a közlekedést, az autógyártók így minden méretosztályban ontják a magas építésű modelleket. A legújabb jövevény a SEAT Arona, amely az egyik legvagányabb és legfürgébb modell a szubkompakt mezőnyben. És 1 literes motorral a legjobb választás.

A platformstratégiából származó előnyöket ma kétségtelenül a Volkswagen-csoport tudja kamatoztatni a legjobban. Azonos műszaki alapokon nyugvó, de eltérő karakterű autókkal szolgálja ki az igényeket, amelyek magas általános minőséget képviselnek. A márkaidentitásnak megfelelően a Volkswagen márkájú modellek a legjózanabbak és leginkább tökéletesek, a Skoda autói praktikumukkal és hatalmas belső terükkel hódítanak, míg a SEAT modellek kínálják a legtöbb izgalmat. Az Arona is beleillik a sorba, igazi egyéniség, amely boldog perceket szerez a tulajdonosának.

A SEAT Arona a Volkswagen MQB A0 kisautó padlólemezére épül, amire az Ibiza és a Polo is. Ezeknél csak néhány centiméterrel hosszabb, azonban ügyes térkihasználása és magasabb felépítése miatt a helykínálata megüti egy kompakt ferdehátú kocsiét. Városi forgalomba ideális: fordulékony és mozgékony, s a szűk parkolóhelyekre is befér.

A SEAT legfrissebb formanyelvét tükröző Arona stílusos megjelenésű kocsi, és kifejezetten dögössé tehető olyan tételekkel, mint a full LED-es fényszórók, a kéttónusú fényezés és a 18 colos FR felnik. Az egyik leglátványosabb konfiguráció mindenképpen a piros fényezés szürke tetővel és sötét tónusú kerekekkel.

Az utastérben technikai szövettel borított ülésekkel találkozunk, ami passzol az Arona személyiségéhez. A székek ráadásul jól formázottak, kellőképpen támasztanak és nagyméretűek. A letisztult műszerfal, a kormánykerék és a középkonzol tipikusan a Volkswagen-csoportos modellek sajátja, itt ráadásul nem is unalmas hangulatú, ugyanis mindent világosszürke dekorbetétekkel dobtak fel és számos helyen kontrasztos varrással találkozunk. A spórolás itt-ott tetten érhető a kabinban; a műanyagok különösen az alsó traktusban kemények, de sehol sem barátságtalanok.

Összességében az Arona minőségi hatást keltő, nagyon jól összerakott és átgondolt autó, felszereltsége pedig minden igényt kielégít. A nagy képernyős, szép grafikájú multimédiás rendszer mellett (Volkswagen adomány) a tesztautóban a konnektivitási megoldások és a vezetői asszisztensek arzenálja is teljes volt. Már ebben a járműosztályban sem kell lemondanunk olyan dolgokról, mint például az adaptív, távolságkövetős tempomat, a vészfékrendszer, a sávtartás, a hátsó keresztirányú forgalomra figyelmeztetés, vagy éppen a vezeték nélküli telefontöltő.

Az Arona nemcsak a tudásával, de méreteihez képest nagyvonalú helykínálatával is meggyőző. Négy felnőtt kényelmesen elfér benne, a dupla padlójú csomagtér pedig 400 literes, ami nagyobb a kompakt autók többségénél. Bővítve 1200 literes rakteret kapunk. Az Aronában remek vezetési pozíció alakítható ki, a váltó és a kezelőszervek jól kézre esnek, az állíthatóság kiváló. Magas sofőr mögött is elegendő a lábtér, s a váll- illetve fejtérre sem lehet panasz.

Az Aronát 1 literes háromhengeres TSI turbómotorral kaptuk meg, amely – nem gondoltuk volna, de – az ideális erőforrás hozzá. Az apró blokk fantasztikus, vibrációmentesen és halkan jár, alapjáraton szinte nem hallani és később sem zajos. Körülbelül 4000-es fordulatszámtól szűrődik be az utastérbe a jellegzetes morgó tónusa, ami nem kellemetlen, inkább lelkesítő. A 115 lovas motor nagyon élénken mozgatja a könnyű kasztnit; a gyorsulás 10 másodperc alatti, ami minden közlekedési szituációban elegendő. A motor nyomatéka 200 newtonméter, amelyet 2000-es fordulatszámon szolgáltat, de már körülbelül 1700-tól van benne erő. A kis háromhengeres alul is terhelhető, de magasabb fordulaton él igazán, igen pörgős természetű. A hozzá kapcsolt hatfokozatú kézi váltó is a legjobbak között van, puhán és pontosan jár, gyorsan kapcsolható, fokozatkiosztása pedig tökéletes. Kettesben, kis ívű kanyarodáskor nem fulladozik a motor, autópályán, 130-as tempónál ugyanakkor 2800-at forog a főtengely, ami kedvező. Mi 6,6 literes vegyes fogyasztást mértünk, ami nem rossz, de országúton könnyedén 6 liter alá lehet szorítani a benzines turbó étvágyát.

Az Arona futóműve is meglepően jó, a feláras 18 colos kerekek ellenére is tisztességesen csillapít, nem dobál és a messzemenőkig stabil. A kis crossovernek nincs ellenére a kanyarvadászat, tempósan vett fordulókban is alig dől be a karosszéria, s tartja magát a kijelölt ívhez. A sportos vezetési élményhez a pontos, érzékletes kormányzás is hozzájárul.

A SEAT Arona hazánkban már négymillió forinttól megvásárolható 95 lóerős 1 literes turbómotorral, remek ajánlat. Plusz 20 lóerőhöz már 100 ezer forintért hozzájuthatunk, a gazdagabb felszereltségekhez azonban mélyebben a zsebbe kell nyúlni. Az Xcellence csúcsverzióba 5,7 millió forinttól ülhetünk be, ám még azt is további százezrekkel fejelhetjük még. A nagyon gazdag ellátmányú tesztautó közel 7 millió kóstált, ám a versenytársakkal összevetve az ár-érték aránya még így is kedvező.

Fotó: Tóth László Rudolf HIPStudio.hu

Tesztadatok
  • Jelleg
  • kompakt szabadidőautó
  • Motor
  • 999 cm3
  • soros háromhengeres, 12 szelepes benzinmotor
  • Teljesítmény, nyomaték
  • 86 kW (115 LE) @ 5000 RPM
  • 200 Nm @ 2000 RPM
  • Fizikai paraméterek
  • Hosszúság: 4138 mm
  • Szélesség: 1780 mm
  • Magasság: 1552 mm
  • Tengelytáv: 2566 mm
  • Csomagtér: 400/1200 liter
  • Menetteljesítmény
  • Csúcssebesség: 182 km/h
  • Gyorsulás 1-100 km/h: 9,8 s
  • Fogyasztás (város / országút / vegyes):
    5,9 / 4,3 / 4,9 l/100 km
  • Tesztfogyasztás: 6,6 l/100 km
  • Árak
  • Alapár: 5 831 120 Ft
  • Tesztautó ára: 6 947 450 Ft

Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Még nem érkezett hozzászólás.

Kapcsolódó cikkek

Autóteszt

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!