Cikk nyomtatása | Hozzászólások (1) |
| Több

Menő villanyos: Nissan Leaf

2018. július 18. 10:15   |   DG
címkék:  

Idén jelent meg a világ legnépszerűbb elektromos autójának, a Nissan Leafnek az új nemzedéke, amely javított elődje összes kritizálható pontján, olyannyira, hogy a legélhetőbb villanyautóvá vált a piacon. Az új Leafben a sofőr már nem aggódik a hatótávolság miatt és ez nagy szó.

Már a Nissan Leaf formája egyértelművé teszi, hogy jövőbe mutató, alternatív hajtású járművel állunk szemben. Elődjénél jóval sportosabb és modernebb a külseje, ami üdvözlendő, ugyanakkor a tipikus villanyautós dizájnmegoldások révén még mindig a csodabogár kategóriába esik. A Leaf eleve 10 centiméterrel magasabb, mint a legtöbb személyautó (154 centiméteres magassága crossoveres érték), szélessége is igen tekintélyes, s a karosszérián elhelyezett kék betétek sem hétköznapiak. Áramvonalas, tömzsi autó, amely részleteivel megidéz más Nissan modelleket, ugyanakkor egyedisége megkérdőjelezhetetlen.

A jellegzetes hűtőrács, a bumeráng alakú nappali menetfény és a lebegő tető képviselik a Nissan márka arculatát, a kék, „fagyott” hatást keltő 3D rácsminta a hűtőrács sík felületén, valamint a kék szegélyű hátsó diffúzorelem viszont a Leaf egyedi, elektromos mivoltát fejezi ki. Teljesen újak és remekül néznek ki a kétlencsés LED-es fényszórók, illetve az egyedi fénymintájú, hátsó kombinált lámpatestek. Az ablakkeretbe integrált légterelő nagyon jól mutat. Formai finomság, hogy a motorháztető észrevétlenül olvad a szélvédőbe és a lebegő hatású tetőbe, így együtt pedig áramvonalas sziluettet alkotnak.

A Leaf nem nőtt nagyot, viszont tágasabb lett, elöl és hátul is jobban el lehet férni benne, s a csomagtér is bővült. A „stadion” elrendezés maradt, azaz a hátul ülők gyakorlatilag ellátnak az elsők feje fölött. A kényelem nem zavartalan, a hátsó pad például kissé rövid, a lábak pedig a magas padló miatt feljebb vannak a kelleténél. A magasabbak feje is csaknem érinti a mennyezetet. A lábtér ellenben bőséges. A csomagtér 400 literesre nőtt, ráadásul mély és négyzetes formájú, így a korábbinál könnyebben pakolható.

Bent egyébként sokkal kellemesebb környezet fogad, jobb tapintásúak az anyagok, nívósabb az összeszerelés és nagyon gusztusos a kárpitozás. Az új, alul lapított kormány is szép látvány nyújt, s nem mellesleg a fogása is kiváló. Súlyos ergonómiai baki ugyanakkor, hogy a volán tengelyirányban továbbra sem állítható, ami hosszú lábúak számára lehetetlenné teszi az ideális vezetési pozíció kialakítását.

A tervezők átdolgozták a műszerfalat és a középkonzolt is; minden egyszerű, világos kialakítású, túlzott dekorációk nélkül. Az egyik legérdekesebb részlet az analóg sebességmérő és a multi-információs kijelző kombinációja. A baloldali 7 hüvelykes TFT kijelzőn alapértelmezetten a pillanatnyi teljesítmény látható. A vezető könnyedén válthat a rengeteg megjelenítendő információ között, felfelé és lefelé is barangolhat a menüben. A középkonzolon is található egy kijelző, mely belesimul környezetébe. Erről a vezető egyszerűen kezelheti a hang- és navigációs rendszereket, és okostelefonját is összekapcsolhatja a rendszerrel. Az érintőképernyő menüje átlátható, de elmaradott grafikájú, ráadásul lassan reagál a parancsokra.

A Leafben nagy újdonság a kormányról kapcsolható és a Tekna felszereltséghez alapáron járó ProPILOT rendszer, amely a kettes szintű autonóm vezetést is lehetővé teszi. A vezető által előzetesen beállított sebességtartományban automatikusan szabályozza az autó és az előtte haladó jármű közti távolságot. Képes arra is, hogy segítse a vezetőt a kormányzásban, és a járművet a sáv közepén tartsa, amennyiben a felfestések mindkét szélen jól láthatók. Elindulás-megállás funkcióval is kiegészítették. Extraként, most első ízben parkolóasszisztens is rendelhető az autóhoz. A rendszer négy kamera képére és 12 ultrahangos érzékelő adataira támaszkodva irányítja be az autót a parkolóhelyre.

A Nissan Leaf különlegessége, hogy akár egy pedállal is vezethető. Ez az e-Pedal, mely már alapkivitelben is jár az autóhoz. Lehetővé teszi a vezetőnek, hogy egyetlen pedál használatával induljon el az autóval, gyorsítson, lassítson vagy megálljon. Az e-Pedal használatakor a gázpedál felkeményedik, hogy nagyobb skálát járhasson be. Minél jobban lenyomjuk, a Leaf annál intenzívebben gyorsít, és fordítva, minél jobban engedjük fel, annál intenzívebben lassít. A lassulás mértéke akár 0,2 g is lehet, így az e-Pedallal a vezetőnek nem kell állandóan áthelyeznie lábát a gázpedálról a fékpedálra, hogy lelassítson, vagy megállítsa az autót. Piros lámpánál sem kell állni a féken, ahogy az automataváltós autóknál általában, a Leaf egyhelyben marad. Az egypedálos vezetés érdekes érzés, de hamar megszokható és a sűrű forgalomban pihentető lehet. Csak a hirtelen fékezést igénylő szituációkban kell átlépni a fékre, de tapasztalataink szerint ez ritkán fordul elő.

Ezek az innovációk még hozzátesznek a Leaf vezetési élményéhez, ami az új, 110 kW-os elektromotor jóvoltából egyébként is új szintre emelkedett. A korábbi 109-cel szemben ebben az autóban már 150 lóerő vethető be, s a nyomaték is 26 százalékkal növekedett. Az azonnali reakciót és az egyenletes teljesítmény-leadást eddig is szerették a tulajdonosok, most pedig mindez hatványozottan jelentkezik. A Leaf a gázpedál lenyomására késlekedés nélkül, vehemensen indul meg és saját mérésünk szerint 8 másodperc alatt eléri a százas tempót, ami a sportos kompakt modellekre szokott jellemző lenni. A széles tartományban kiaknázható 150 lóerő miatt a Leaffel gyerekjáték az előzés, gyakorlatilag minden tempóról képes kilőni magát. A 2 literes turbódízel motorral szerelt kocsikéhoz mérhető a rugalmassága, fölényesen, biztonságosan oldja meg az egyes közlekedési szituációkat. A Leaf végsebessége 144 km/óra, amit meglepően hamar el tud érni. A Leaf vezetése egyébként eseménytelen, síri csend uralkodik a beltérben (kimutatások szerint a Leaf a világ legcsendesebb kompaktja), csak a klímaberendezés ventilátorának surrogását lehet hallani.

A Nissan nemcsak az elektromotor teljesítményét növelte, hanem a teljes energiatároló rendszert is átdolgozta, így a Leaffel sokkal többet lehet egy feltöltéssel megtenni. A 40 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátorcsomag a Nissan szerint 278 kilométeres hatótávot garantál (WLTP), ami nem is áll messze a valóságtól, mi ugyanis 90 százalékra töltött teleppel indulva 230 kilométert autóztunk. Ebben városi, országúti és autópályás szakaszok váltották egymást, s utóbbi etapokon tartottuk a 130 km/órás megengedett sebességet is. Az új e-hajtáslánc jóval hatékonyabb a korábbinál, a villanyautóknál ideális sebességtartományon kívül, 100 km/óra fölött sem lehetetlen például a hajtáslánc Eco tartományában maradni. A Leaf nagy sebességnél is érezhetően kevesebb áramot fogyaszt. Városban pedig gond nélkül elmegy akár 300 kilométert is egy feltöltéssel.

A kocsihoz kétfajta töltőkábelt mellékeltek (EVSE és Mode 3), de természetesen 50 kW-os CHAdeMO csatlakozó is van, amivel 40-60 perc alatt 80 százalékos töltöttség érhető el. A Leaf akkumulátorának feltöltése hálózati áramról akár 21 órát is igénybe vehet, míg falidobozzal 7 és fél óráig tart a művelet. Számításaink szerint a Leaf 2-3 liter üzemanyaggal egyenértékű áramot fogyaszt 100 kilométerenként, fenntartása így nagyságrendekkel olcsóbb, mint bármely belsőégésű motorral szerelt kocsi. A Nissan Leaf okostelefonos alkalmazással ráadásul a tulajdonosok nyomon követhetik autójuk töltöttségi állapotát, ütemezhetik a töltés időpontját az áramdíjaknak megfelelően, megtalálhatják a legközelebbi töltőpontot, és igény szerint előmelegíthetik vagy -hűthetik autójukat, mielőtt beülnének.

A vadonatúj Leaf háromféle, Acenta, N-Connecta és Tekna felszereltséggel vásárolható meg hazánkban, kedvezményesen 9,4 millió forinttól. Mindenképpen érdemes a két gazdagabb ellátmányú közül választani, ugyanis az N-Connecta változat már többek között téli csomaggal és első-hátsó parkolószenzorokkal is felszerelt. A téli csomagban a fűthető kormánykerék és ülések mellett a hőszivattyús fűtési rendszer is benne foglaltatik, ami csak minimális mértékben befolyásolja a kocsi hatótávolságát.

Az új Nissan Leaf nem véletlenül vált a világ legkelendőbb elektromos autójává. Tágas, kényelmes, könnyen kezelhető és jól irányítható, s most már kompromisszummentes vezetési élményt nyújt. Teljesítménye gyarapodásával pedig a hatótávolsága is nőtt, igen megnyugtató mértékben. A villanyautók mezőnyében jelenleg nincs olyan autó, amely összességében többet nyújtana a Leafnél.

Tesztadatok
  • Jelleg
  • kompakt ferdehátú
  • Motor
  • cm3
  • állandó mágneses szinkronmotor
  • Teljesítmény, nyomaték
  • 112 kW (150 LE) @ 3283-9795 RPM
  • 320 Nm @ 0-3283 RPM
  • Fizikai paraméterek
  • Hosszúság: 4490 mm
  • Szélesség: 1788 mm
  • Magasság: 1540 mm
  • Tengelytáv: 2700 mm
  • Csomagtér: 400/1176 liter
  • Menetteljesítmény
  • Csúcssebesség: 144 km/h
  • Gyorsulás 1-100 km/h: 7,9 s
  • Fogyasztás (város / országút / vegyes):
    / / l/100 km
  • Tesztfogyasztás: l/100 km
  • Árak
  • Alapár: 11 400 000 Ft
  • Tesztautó ára: 11 815 000 Ft

Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

wlado
2018-07-23 - 19:58

Még mindig tudnék kiszórni belőle,, vagy 25 kg müanyagot,, lásd a válaszfalat az elsö ülések közt,, ezért például körülményes bekapcsolni az öveket,,vagy a szélvédő és a kormány közé minek kell fél négyzetméteres asztal stb


Kapcsolódó cikkek

Autóteszt

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!