/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Az első légpárnás autó – Citroen C4 Cactus bemutató

2014. szeptember 06. 08:30   |   Kőrössy Balázs
címkék:  

Megérkezett Magyarországra a Citroen megújulásának első fecskéje, a C4 Cactus, mely az alsó-középkategória SUV szegmensét hivatott meghódítani. A megkapó külső megannyi okos ötletet rejt.

Mióta világ a világ, folyamatosan változnak az igények. Az emberiség többszázezer éves történetéből az autógyártás ugyan csupán alig rendelkezik száz évnél régebbi múlttal, mégis bámulatos, mi ment végbe ez idő alatt a négykerekűek világában is. Már nem csupán A pontból B-be juttató közlekedési eszközként, hanem egyfajta szórakoztató, a család minden egyes tagjának igényeit kielégítő guruló palotaként tekintünk legtöbben a gépkocsikra. Épp ezért, a franciák felismerve a növekvő fogyasztói elvárásokat, az alapoktól tervezték újra legfrissebb modelljüket.

Ettől függetlenül ne úgy képzeljük el a C4 Cactust, mint egy mindenben túl sokat akaró négykerekűt, épp ellenkezőleg. Az autó megtervezésekor az volt a lényeg, hogy a márka rajongói számára legfontosabbnak tartott négy alaptulajdonságból – melyeket egy közvélemény kutatás során derítettek ki – pont eleget adjon a Cactus.

Ezek sorrendben nem más, mint a dizájn, a kényelem, a hasznos technológia és az ésszerű költségek. Azt talán nem szükséges ragoznom, hogy az első kettőben sosem álltak rosszul a francia gépkocsik, ám a technológiát és a költségvetés terheit gyakran érték jogos kritikák. Erre igyekszik rácáfolni a friss kompakt modell.

Ha pontosak akarunk lenni a Cactus 4,16 méteres hosszához társított 2,6 méteres tengelytáv önmagában valóban kompakt értékek a mai autók között, ám a korrekt hasmagasság és abszolút magasságnak köszönhetően a hátul utazóknak is pont akkora lábtér jut, mint például a sima C4-ben, miközben a kellemesen méretes (358 literes) csomagtartóról sem kell lemondanunk. A gömbölyded, törésmentes ívek egyébként nagyon jól harmonizálnak a Picasso-féle első fényszórókkal, valamint a mindenhová került Airbump légpárnákkal, melyekből négyféle szín létezik, így szabhatjuk még inkább különccé Cactusunkat. A levegővel töltött, hőre lágyuló (TPU) műanyagok egyébként a mindennapos használat során esetlegesen keletkező sérüléseket hivatottak elnyelni – például egy útjára engedett bevásárlókocsi, vagy egy óvatlanul nekünk tolató autós által okozott apró karcolásokat, horpadásokat.

Az újdonságok sora belül folytatódik. Többek között a mérnökök az utas front légzsákját a tetőbe építették (Airbag In Roof technológia), így sokkal praktikusabb és nagyobb hely jutott a kesztyűtartónak. Aztán az alapáron járó 7 collos érintőképernyő köré csoportosított funkciógomboknak köszönhetően letisztultabb, modernebb a műszerfal, amit a robotváltó esetén szinte egybeépített, kanapészerű első ülések tesznek otthonosabbá. Akik szeretnek az extrákra költeni, a teljesen hővédett, panoráma tetőablakot is szeretni fogják, ugyanis amellett, hogy növelik a térérzetet, valóban nem melegítik be az utasteret a legforróbb nyári napokon sem.

Hogy a költségek miatt se fájjon a fejünk, a Citroen emberei egy sor tömegcsökkentéssel tették összességében 200 kg-mal könnyebbé az autót, mint a nagyjából egy ligában játszó sima C4, ami majdnem megfelel három felnőtt ember súlyának. Az alapkivitel csupán 965 kilogrammot nyom. A technológiát a Park Assist automatizált parkolórendszer, valamint a Magic Wash, ablaktörlőlapátba integrált mosófúvókák képviselik. Ez utóbbi pont oda juttatja a szélvédőmosó folyadékot, ahová kell, így minimalizálva a rosszul látást előre, amíg spriccelünk az ablakra.

A Cactus kezdetben kétféle benzines és kétféle dízelmotorral lesz kapható, melyek közül az egyik 1.2-es háromhengeres, 95-össel operáló egység 82 lóerős szívó, a másik 110 lóerős turbós lesz. A gázolajosokat az 1560 köbcentis négyhengeres 92 lovas e-HDi és a 110 paripás BlueHDi képvisel, melyek közül utóbbi már megfelel az EURO 6-os kibocsátási normáknak, miközben beéri 3,1 literrel 100 kilométerenként.

A menetpróba alkalmával lehetőségünk nyílt kipróbálni a robotváltós 92 lovas dízelt és a 110 paripás turbós benzinest. Általánosan megállapítható, hogy fejtér bőven van, az üléspozíció kellően alacsonyra állítható, mégis egy picit magasan foglalunk helyet, de legalább jobban „rálátunk” a forgalomra, azonban a felettünk trónoló jelzőlámpákra már kevésbé. Az olcsóság érződik itt-ott, például nem automaták az első elektromos ablakok, valamint a hátsók csak billenthetők. Emellett a hátsó üléstámla nem osztottan, csak egyben dönthető.

A 92 lóerős dízel és az automataváltó érdekes egyveleget alkot. Egyfelől a már jól ismert motorban elég erő rejlik, miközben kellően csendes, másrészt viszont sajnos a robotizált automata megöli a vezetési élményt. Néha túl sokáig hagyja pörögni a motort, máskor bólogatva kapcsolgat. A futómű a merev hátsó híd ellenére az oldaldőléseket jól tűri, ellenben érdekes módon a gyorsításokat, fékezéseket némi dőlögetéssel „hálálja” meg. A Start/Stop rendszer jól működik, már 8 km/óra alatt képes leállítani a motort, amit a fék felengedésére azonnal indít is.

Az 1.2-es feltöltővel lélegeztetett motor csendes, nagyon kulturáltan jár, sőt, alapjáraton szinte nem is hallani működését. Padlógázas gyorsításra kellemesen meglódítja a könnyű karosszériát, miközben a háromhengeresektől megszokott kávédarálós hang kíséri utunkat.

A Citroen C4 Cactus hazánkban 4.19 millió forintos indulóárral lesz elérhető, ami a 82 lóerős benzinmotort takarja üvegtető, tolatóradarok, a képeken láthat 17 collos alufelnik és flancos első kanapé nélkül – bár legalább érintőkijelzővel, valamint tetőlégzsákkal.

Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 20.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/