/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Megérkezett az új Škoda Fabia

2015. január 12. 17:45   |   Autoblog
címkék:  

Megnéztük, megtapogattuk, sőt, egy rövid próbaút erejéig ki is próbáltuk az új, harmadik generációs Škoda Fabiát. A cseh márka Octavia utáni legnépszerűbb modellje jóval karakteresebb és dinamikusabb megjelenésű lett, számos új felszereléssel gazdagodott és megkapta a Volkswagen konszern legújabb fejlesztésű erőforrásait. 2,6 millió forinttól elérhető.

A Fabia az Octavia után a cseh gyártó legnagyobb darabszámban értékesített modellje. 1999-es bemutatkozásától napjainkig (2014. augusztus 31-i állás) a Škoda közel 3,5 millió darabot szállított ki Fabia sorozatából. A Škoda Fabia már a kezdetektől a márka alapvető erényeit ötvözte: kompakt külső méretek mellett bőséges térkínálat, praktikus megoldások, csekély fogyasztás, kiforrott technika és kedvező ár/érték-arány. E kombináció máig kategóriája egyik legnépszerűbb tagjává avatja a Fabia családot. A kisautó nálunk is nagyon kedvelt, 1999-es bevezetése óta 75 ezer darabot vásároltak belőle.

Egyértelműen a legfrissebb, harmadik generációs Fabia néz ki a legjobban a modellsorozatból, s teszi ezt úgy, hogy mindkét nemnek imponál.  Kiegyensúlyozott arányok, precízen meghúzott vonalak és markáns élek jellemzik, sportosabb kiállását pedig megváltoztatott méreteinek köszönheti. Bár 8 milliméterrel rövidebb elődjénél (3992 mm), 90 milliméterrel szélesebb és 31 milliméterrel alacsonyabb.

Eleje kimondottan magabiztos benyomást kelt; meghatározó elemei az éles metszésű, széles fényszórók, azok csiszolt kristályüvegeket idéző kialakítása, a márkára jellemző, lamellás hűtőrács és a motorházfedél kis kiszögellésén megjelenő márkaembléma. Az oldalnézet is karakteres az új Fabián, amit a tornádóvonallal és az alatta futó, úgynevezett „Wing Line” motívummal értek el. A faron a letisztult formák és az erőteljes kontúrok érvényesülnek, a kristályszerű, sötét szegélyű hátsó lámpák pedig a Škoda modelljeire jellemző C-alakzatot vették fel.

Természetesen a teljes szín- és könnyűfémkerék-paletta is megújult. A palettán összesen 15 külső szín sorakozik, a tető az A-oszlopokkal együtt pedig kívánságra ezüst, fehér, fekete vagy vörös színben rendelhető, amely ekkor a visszapillantó tükrök házán és a könnyűfém keréktárcsákon is megjelenik.

Az új Škoda Fabia még több hellyel és még magasabb színvonalú funkcionalitással várja vezetőjét és utasait. Az utastér érezhetően szellősebbé vált, főként oldalirányban nagyobb a hely, de a fejtérre és a hátsó lábtérre sem lehet panasz. Az utastér elöl 21 milliméterrel lett szélesebb, a fejtér a vezető- és az utasoldalon egyaránt nőtt, miközben az új Fabia kívül alacsonyabb lett. A csomagtér pedig – most már kijelenthetjük, hogy Škoda hagyomány szerint – a kategória legnagyobbja. Térfogata 330 liter (+15 l), lehajtott hátsó üléstámlával pedig 1150 liter. Kiválóan belőhető a vezetőhely, a kormány minden felszereltségi szinten magasságban és mélységben is állítható, a vezetőülés pedig még langalétáknak is megfelelő.

Teljesen új a műszerfal és a kezelési koncepció. Az új, rendezett kialakítású kombinált műszeregység minden tagja könnyen leolvasható, az egyes kezelőelemek, karok és kapcsolók, valamint az ajtófogantyúk egyaránt új tervezésűek. A kezelés pofon egyszerű, aki használt már Škodát, itt is otthon fogja érezni magát. A középkonzol elegáns, a korábbinál karcsúbb, s vizuálisan is jól elkülönül a műszerfaltól, amely vízszintes irányban két részre tagolódik. A széles középső betét különböző színekben rendelhető meg. Középen található az infotainment modul, amelyre háromféle – Blues, Swing és Bolero – berendezés választható. A Bolero csúcsváltozat a MirrorLink funkciót is kínálja, amelynek segítségével az okostelefon egyes alkalmazásai az infotainment-rendszer képernyőjén is megjeleníthetők, illetve kezelhetők.

S mindemellett a Simply Clever megoldásokról sem kell lemondanunk, amelyekből immár 17 darab található a fedélzeten. Az újdonságok a Fabia számára: jégkaparó a tanksapka-fedélben, multimédiás eszköz-tároló az első pohártartóban, a láthatósági mellény számára kialakított rekesz az ajtózsebben, hulladéktartó az ajtózsebekben, rakodóháló az első üléstámlák belső oldalán, 0,5 literes palacktartók a hátsó ajtókárpitokban és MirrorLink illetve SmartGate funkció. Mindezt további olyan jól bevált megoldások egészítik ki, mint a csomagtér különböző rekeszei, akasztói és rögzítőhálói. A SmartGate szolgáltatással a jármű bizonyos adatai a megfelelő alkalmazással az okostelefonon is lehívhatók, tárolhatók és felhasználhatók.

Új felszerelések is elérhetővé váltak az autóhoz, mint például a kulcs nélküli nyitás-, zárás- és motorindítás, az első és hátsó parkolóradar, a fény- és esőérzékelő, továbbá a teljes méretű panoráma-üvegtető, amelyet a Rapid modellből vettek át. A vezetői segédrendszerek palettája is kibővült. A legfontosabb a városi vészfék-funkcióval kiegészített Front Assistant rendszer, amely miatt (is) az új Fabiának a kategóriában egyedüliként megítélték az öt csillagot az Euro NCAP töréstesztjén. Az autó elejébe épített radarérzékelők folyamatosan ellenőrzik az elöl haladó jármű távolságát, s annak veszélyes mértékű csökkenését érzékelve a Front Assistant négy fokozatban avatkozik be a ráfutásos baleset megelőzése érdekében. Minél kisebbre csökken a távolság, annál intenzívebb a beavatkozás. Emellett az új Volkswagen Golfban debütált másodlagos ütközésvédelem is megjelenik a Fabiában, amely balesetet követően mérsékli hatékonyan a további ütközések bekövetkeztének veszélyét. Ezen kívül fáradtságérzékelő, sebességhatároló funkció és hegymenet-asszisztens is bővíti a funkciók körét.

A Škoda Fabia harmadik generációja részben a Volkswagen Csoport moduláris keresztmotoros platformjára épül (MQB), aminek például a motorok éppúgy alapvető elemei, mint az elektromechanikus szervokormány és az elektromos rendszer túlnyomó része, a kombinált műszeregység, valamint az infotainment- és vezetői segédrendszerek. A kisautó megkapta tehát a legkorszerűbb motorokat, amelyek teljesítik az Euro 6 kipufogógáz-szabvány előírásait, emellett 65 kilogrammot leadott a súlyából – az alapváltozat csupán 980 kilogrammot nyom a mérlegen.

A palettán – a GreenLine változattal együtt – négy benzin- és három dízelüzemű aggregát sorakozik, amelyekhez alapkivitelben jár az automatikus motorleállítás és -indítás, illetve a fékezési és motorfék-fázisok alatti energia-visszatáplálás rendszere.

Az 1,0 MPI (60 LE) belépőmotorral az új Fabia kombinált fogyasztása mindössze 4,7 liter, széndioxid-kibocsátása pedig 106 g/km. A 60 lóerőhöz 95 Nm nyomaték társul. 5-fokozatú kézi váltó tartozik hozzá. Az 1,0 MPI 75 LE teljesítményű változata 4,8 litert fogyaszt, kilométerenként 108 gramm szén-dioxid kibocsátása mellett. A maximális forgatónyomaték ez esetben is 95 Nm, változatlanul a 3000-4300 közötti fordulatszám-tartományon. Szintén 5-fokozatú manuális sebességváltóval egészül ki.

Ugyancsak ötfokozatú manuális váltóművet kap az új fejlesztésű, közvetlen befecskendezésű 1,2 TSI (90 LE) erőforrás, amely szintén 4,7 litert fogyaszt, CO2-kibocsátása pedig 107 g/km. Maximális forgatónyomatéka 1400 és 3500 percenkénti fordulat között 160 newtonméter. Az új Fabia legerősebb benzinmotorja a 110 lovas 1,2 TSI (4,8 l/100 km, 110 g/km CO2), amihez 6-fokozatú kézi váltó jár, de 7-fokozatú DSG sebességváltóval is rendelhető. Az 1,2 TSI 1400 és 4000 percenkénti fordulat között mindvégig kínálja 175 Nm-es maximális nyomatékát. A kisautó ezzel az aggregáttal és manuális sebességváltóval 196 km/óra végsebességet érhet el. Mi a mezőnyből egy ilyet vittünk el rövid próbaútra, s bár a sűrű városi forgalomban nem igazán nyílt alkalmunk letesztelni a képességeit, az azonban kiderült, hogy remekül megy és nagyon rugalmas. Csupán a hozzá kapcsolt hatgangos kézi váltó bizonyult karcosnak, akadósnak, ami valószínűleg előszériás jelenség.

Aki dízelt szeretne, három új fejlesztésű common-rail aggregát közül választhat. Mindegyik 1,4 liter lökettérfogatú és háromhengeres, 75-105 LE teljesítménnyel. A legtakarékosabb Fabia a 2015 folyamán érkező, 75 lovas 1,4 TDI motorral hajtott GreenLine, amely vegyes üzemben mindössze 3,1 litert fogyaszt és kilométerenként 82 gramm széndioxidot bocsájt ki. Nem sokkal marad el tőle a 90 lóerős 1,4 TDI, amely az ötsebességes kézi váltóval 3,4 liter gázolajjal is megelégszik, széndioxid-kibocsátása pedig kilométerenként csupán 88 gramm. Az 1750-es fordulatszámon ébredő 230 Nm nyomatékot produkáló aggregáttal álló helyzetből 11,1 másodperc alatt gyorsít fel a Fabia százas tempóra, végsebessége pedig 182 km/óra. Ez az erőforrás a 7-fokozatú, automatizált DSG sebességváltóval is rendelhető. A 105 lóerős csúcsdízel nyomatéka már 250 Nm (1750-2500 ford./perc), ami 10,1 másodperces gyorsulást és 193 km/órás végsebességet szavatol.

Az elöl és hátul egyaránt 30 milliméterrel szélesített nyomtávnak, az alacsonyabb karosszériának, az új elektromechanikus szervokormánynak és az átdolgozott futóműnek köszönhetően az új Fabia stabilabban viselkedik az úton és pontosabban irányítható, mint elődje. Közvetlenebb és kisebb mozdulatokat igénylő a kormányzás, s az iránytartás is érezhetően jobb. A rugózás a sportos és a kényelmes között egyensúlyoz, de az úthibákat rosszul tűri.

Az új Škoda Fabia Easy belépő felszereltséggel 2 699 300 forinttól vásárolható meg, Active felszereltséggel és 75 lóerős benzinmotorral 3 204 760 forintot kell érte fizetni. A 90 lovas 1,2 TSI motorral hajtott változatért, amely várhatóan a legnépszerűbb modell lesz, 3 633 700 forintot kell letenni az asztalra. A 110 lóerős csúcsmodell felára 120 ezer forint. A dízel felár ezúttal is tetemes, a közepes Ambition felszereltségű 90 lovas 1,4 TDI változat közel 1,2 millió forinttal többe kerül, mint a 90 lóerős benzines.

Rendelkezésre áll viszont a kifejezetten a hazai piacra, a vásárlók visszajelzései alapján összeállított remek ár-érték arányú Clever kivitel, amely 3 348 270 forinttól érhető el (75 LE). A felszereltség tartalmazza többek között a bőr kormánykereket, az első elektromos ablakemelőket, az elektromosan állítható és fűthető külső tükröket, a fűthető első üléseket, a Climatic klímaberendezést, a ködfényszórót, az állítható magasságú vezetőülést, a hátsó parkolóradart, a Swing rádiót MP3 lejátszással és Bluetooth kihangosítóval, valamint a speedlimitert. A 90 lovas Fabia Clever 1,2 TSI 3 633 700, míg a 90 lóerős Fabia Clever 1,4 TDI 4 692 880 forintba kerül. A leggazdagabb Style szinthez minimum 4,1 millió forintot kérnek.

Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 20.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/