/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Megfelelő lehetőség esetén megfontolná a váltást – Günther Steiner interjú

2023. szeptember 30. 10:40   |   Autoblog
címkék:  

Günther Steiner minden kétséget kizáróan a legnépszerűbb Forma-1-es csapatfőnökök egyike, aki a Haas 2016-os debütálása óta irányítja az amerikai alakulatot. Günther Steinerrel kollégánk, Horváth Dániel készített exkluzív interjút.

Szerelőként kezdted a karriered, jelenleg pedig a Haas csapatfőnökeként dolgozol a Forma-1-ben. Hogyan jutottál el idáig?

Nagyon sok minden kellett ehhez. Keményen kell dolgozni és szükséges, hogy szenvedélyes legyél a sport iránt. Sokat segít, ha jókor vagy jó helyen és természetesen szerencsére is szükség van. Mindig érdekelt a versenyzés és szenvedélyes voltam a versenyautók iránt, de nem gondolkodtam azon, hogy egy napon a Forma-1-ben fogok majd dolgozni. Amikor szereted, amit csinálsz, akkor sokkal egyszerűbb jó munkát végezni, én pedig nagyon szeretem a munkám.

Mikor döntötted el, hogy a versenyzés világában szeretnél dolgozni?

Körülbelül 20 éves lehettem. Olaszország azon részén születtem, ahol nem volt lehetőség arra, hogy közel kerüljek a versenyzéshez. Az első motorsportbeli munkámat Belgiumba költözve kaptam meg. Ekkoriban még más szelek fújtak, és rizikót vállaltam azzal, hogy elköltöztem Olaszországból. Istennek hála összejöttek a dolgaim, máskülönben ma nem lennék itt.

IMG_6877

Igaz, hogy nem fejezted be a mérnöki tanulmányaid?

Így van, igen. A tanulmányaim közben jött a lehetőség, hogy szerelőként dolgozzak egy versenycsapatnak, én pedig elfogadtam az ajánlatot, ami azzal járt, hogy a tanulmányaimat abba kellett hagynom.

Egy Forma-1-es csapatot irányítani nagy felelősség, mondhatjuk, hogy ez az álommunkád?

Ezt nehéz megmondani, hiszen soha nem gondoltam valamire úgy, mint álommunka. Szeretem a munkámat és jelenleg nem csinálnék mást, habár soha nem tudhatod, hogy milyen lehetőség adódik majd a jövőben. Jelenleg nagyon boldog vagyok azzal, amit csinálok, de ez nem jelenti azt, hogy amennyiben adódik egy másik lehetőség, akkor azt teljesen figyelmen kívül hagynám. Ha visszamegyek az időben, akkor azt látom, hogy minden nagyon gyorsan történt a karrieremben. Különösebben nem foglalkoztatott, hogy bekerüljek a Forma-1-be, de kaptam egy hívást, és örömmel fogadtam el az ajánlatot. Hozzátenném, ekkoriban nem kerestem munkát. Talán 1-2 év múlva lesz egy olyan lehetőség, ami jobban érdekel, nem tudom megmondani, hogy mi fog történni.

Milyen vezetési stílust alkalmazol a Haas csapatfőnökeként?

Nagyon egyenes vagyok és nagy szabadságot adok az embereimnek. A szabadsághoz azonban fontos az elszámoltathatóság, szóval tényleg jól kell dolgoznod. Nem szeretek mikromenedzserkedni, de szeretem tudni, hogy mi történik a csapaton belül. Természetesen nem vagyok tisztában minden apró részlettel, de ez nem jelenti azt, hogy nem irányítom az embereket. Ha valaki valamit rosszul csinál, akkor elmondom neki, hogy miben hibázott.

IMG_6862 másolat

Hogy néz ki egy csapatmegbeszélés Günther Steiner vezetésével?

Mindig elmondom az embereknek, hogy éppen mi történik és próbálom motiválni őket. Nem vagyok az a fajta srác, aki csak a jó híreket mondja el. Ha vannak rossz hírek, akkor azokat is megosztom. A rossz hírek lehetőséget adnak arra, hogy fejlődjünk és megoldásokat találjunk. Amikor rossz híreket kell közölnöm, akkor elmondom az embereknek, hogy ez és ez fog történni, amiben szükségem van a segítségükre. Ha így jársz el, akkor meg fogod látni, hogy ki az, aki segít és ki az, aki elzárkózik.

Melyik a legkedvesebb emlék számodra eddig a Haasnál töltött időszakodból?

A 2016-os Ausztrál Nagydíjat választanám. A debütálásunk kapcsán nagyon sok olyan ember volt, aki azt mondta, hogy nem tudjuk megcsinálni és ugyanúgy járunk, mint az összes többi új istálló. Végül megfelelő szervezettséggel időben ott voltunk a rajtrácson és pontot tudtunk szerezni.

Tavaly azt mondtad, a Haas 2023-ban már képes lehet arra, hogy a költségsapka adta keretet teljesen kihasználja és a csapat költése elérje a 135 millió dollárt. Hogy látod jelenleg, el fogjátok költeni a teljes összeget?

Ha bizonyos elemeket más csapattól vásárolsz, akkor a valós költségsapka összege alacsonyabb. Ez egy elég komplex képlet, de a lényeg, hogy a végső szám kisebb 135 milliónál. Jelenleg úgy látom, nem fogjuk kihasználni a teljes keretet. Amikor a büdzsénket terveztük, nem számoltunk az inflációs rátával, viszont a Forma-1 megemelte a költségsapkát az infláció mértékével. Mindenesetre az egyértelmű válasz az, hogy nem fogjuk elkölteni a teljes összeget.

Az utóbbi időben több nagy partneri megállapodást kötött a csapat, szerinted miért vonzó alakulat a Haas a szponzorok szemében?

Általánosságban a Forma-1 sokkal népszerűbb lett az Egyesült Államokban, így például a Chipotle és a MoneyGram érdeklődését is felkeltette a sport. A MoneyGram egy globális cég és a Chipotle is terjeszkedni szeretne nemzetközi szinten, a Forma-1 pedig az egyik legjobb platform erre a célra. Vannak emberek, akik inkább a kisebb csapatokat kedvelik. Összesen 10 konstruktőr van a mezőnyben, mindegyiknek megvan a maga stílusa, az emberek egy részének pedig tetszik az, ahogy mi végezzük a dolgunkat.

Sokan a Netflix által ismertek meg téged közelebbről. A Drive to Survive sorozatban is az igazi Günther Steinert láthatjuk?

Igen, abszolút. Biztosan te is tudod, hogy nem néztem a Netflix sorozatot és egyébként sem vagyok színész. Nem színészkedem, nincs szükségem rá, hogy azt tegyem. A kamerák előtt sem változtatom meg a hozzáállásomat és a karakteremet. Ha megkérdezel olyan embereket, akikkel 20 vagy 25 évvel ezelőtt dolgoztam, meg fogják erősíteni, hogy nem változtam.

IMG_6860

Otmar Szafnauer azt mondta, hogy nem kapott közvetlenül jelentéseket a HR és a pénzügyi osztályoktól, illetve az Alpine szervezeti struktúráját kritizálta. Hogy néz ki ez a Haasnál, neked tartoznak beszámolási kötelezettséggel az említett osztályok?

Mi közösen dolgozunk, a nap végén pedig mindenért nekem kell vállalnom a felelősséget. Ahogy említettem, inkább együtt szeretek dolgozni az emberekkel, mintsem riportokat várni tőlük. Azokkal az emberekkel is együtt kell dolgozni, akik közvetlenül nem nekem riportálnak, hogy a csapat számára a legjobb munkát végezzük. Az én látásmódom tehát eltérő, de nem igazán van véleményem az Otmar által elmondottakról. Én máshogy látom ezt az üzletet.

Milyen a közös munka Gene Haas tulajdonossal?

Érdekes. Gene egy nagyon sikeres üzletember, aki nem mikromenedzsel, de mindig elérhető, ha tanácsra van szükségem egy fontos döntés előtt. Természetesen nekem kell meghoznom a végső döntést és nem háríthatom rá a felelősséget.

Az eredményeket tekintve vannak konkrét célkitűzések a következő évekre?

Dolgozunk azon, hogy folyamatosan fejleszteni tudjuk az autónkat. Természetesen az a célunk, hogy folyamatosan gyorsabbak legyünk, emellett az autó koncepcióját is meg kell változtatnunk. Közel két éve ugyanazt az alapot használjuk és nem tudunk tovább fejlődni. Meg kell próbálnunk valami mást, mert nincs értelme a fallal szembe menni. Remélhetőleg tudunk ezen változtatni és szerzünk néhány jó eredményt.

Melyik területen kell a Haasnak leginkább fejlődnie?

A legtöbb problémánk aerodinamikai oldalról jön. Ugyanazt a szélcsatornát használjuk, amit a Ferrari, szóval nem a berendezéssel van probléma. Egyszerűen csak fel kell ébrednünk és hatékonyabban kell dolgoznunk aerodinamikai fronton.

Szerinted képes még tovább növekedni a Forma-1 vagy abszolút a csúcson van jelenleg a sport?

Nem gondolom, hogy felértünk már a csúcsra, stabilizálni kell a jelenlegi helyzetet. A Forma-1 kiváló hely jelenleg. Ahogy korábban említetted, sok fiatal rajongó követi a sportot.

Remélhetőleg ők velünk maradnak és a következő fiatal generáció is követni fog minket. A Forma-1 az a sport, amelynek a legnagyobb mértkében nőtt a népszerűsége a fiatalok körében. Néhány évre szükségünk van, hogy stabilizáljuk a működésünket, de a sport még tovább növekedhet.

Mivel töltöd a szabadidődet?

Leginkább a családommal vagyok a szabadidőmben, amiből nincs túl sok, így egyszerűen nincs időm arra, hogy mást csináljak.

Fotók: Piero Savazzi

Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 20.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/