115 lóerős az Opel új háromhengerese
Az Opel mindent elárult új háromhengeres benzinmotorjáról. A tiszta üzemű, csendes és sima járású 1,0 literes SIDI Turbo magasabb szintre emeli a háromhengeresek működési kultúráját, amikor jövőre bemutatkozik az Opel ADAM erőforrásaként. Nemcsak gazdaságos és környezetbarát, hanem bársonyos finomsággal is dolgozik, felülmúlva nem egy nagyobb négyhengerest.
A „zseb-erőmű”, méreteit meghazudtolva, 115 LE teljesítményt fejt ki, nyomatéka 166 Nm, 1800 és 4,700/perc között. Úgy húz, hogy alacsony fordulatszámról jobban gyorsít azonos lóerejű motoroknál, miközben sokkal kisebb a fogyasztása és a CO2 emissziója. Ha például az Opel jelenlegi 1.6-os szívómotorjával hasonlítjuk össze, az új 1.0 SIDI Turbo (Spark Ignition Direct Injection) ugyanannyi lóerőt ad le, miközben nyomatéka 30 százalékkal nagyobb, fogyasztása pedig 20 százalékkal kisebb.
Technikája a legmodernebb – nagynyomású közvetlen befecskendezés, ultra-kompakt feltöltő, folyamatosan változó vezérlés és könnyű építési mód jellemzi, a hengerfejbe integrált kipufogócsonkkal. Hangmérnöki intézkedések egész sora járul hozzá suttogó hangjához, például az akusztikus motorblokk, az olajteknőben elhelyezett kiegyensúlyozó tengely, a befecskendező rendszer és a főtengely szerkezeti elszigetelése, a fogazott vezérműlánc és a zajszigetelő motorburkolat. A hengerfej különlegessége az alumíniumöntvénybe integrált, vízhűtéses kipufogócsonk. Általa gyorsan melegszik fel a motor, nem kellenek tömítések a kipufogónyílásoknál, ami az élettartam javára válik, és könnyebb elhelyezni a motort az autó elejében.
Az 1.0 SIDI Turbo az első tagja annak az új, 1,6 liter alatti három- és négyhengeres motorcsaládnak, amely az erős, de csökkentett méretű hajtóművek iránti igényeket elégíti ki. Jövőre debütál az Opel Adamban, együtt az új, hatfokozatú sebességváltóval. Valamennyi járműalkalmazásban hozzá tartozik majd a start/stop funkció, kombinált CO2 emissziója várhatóan jelentősen kisebb lesz 100 g/km-nél.
Az 1.0 SIDI Turbo erősen húz, nyomatéka 30 százalékkal múlja felül az Opel jelenlegi 1,6-os szívómotorjáét, miközben egyformán 115 LE a csúcsteljesítményük. A 166 Nm nyomatékmaximum széles sávban, 1800 -4700/perc között áll rendelkezésre, míg a legnagyobb teljesítmény 5200/percnél. Ugyanakkor étvágytalan is, 20 százalékkal kevesebbet fogyaszt az 1,6-osnál. Az Opel Adamban a CO2 emissziója 100 g/km alatt marad, ami megfelel 4,0 l/100 km kombinált fogyasztásnak. Ennek kulcstényezője a nagynyomású közvetlen befecskendezés, amely mindig pontosan a megfelelő mennyiségű benzint adagolja.
Az 1.0 SIDI Turbo bevezetése a legutóbbi lépés az Opel hajtómű-portfóliójának alapvető megújításában, amelynek során 13 új motor jelenik meg 2012 és 2016 között, egy sor új erőátvitellel együtt. A program már megkezdődött az új közepes lökettérfogatú benzines és dízel család 1,6-os változatának elkészítésével. Most az 1.0 SIDI Turbo jött ki, mint az új, modulrendszerű, 1,6 liter alatti, három- és négyhengeres benzinmotor-család első tagja. Valamennyi az Opel korszerű szentgotthárdi gyárában készül, a benzinesek és a dízelek közös futószalagon követik egymást.
Az 1.0 SIDI Turbo jövőre mutatkozik be az Adam erőforrásaként, de globálisan felhasználható lesz sokféle GM járműben, akár nagyobbakban is, manuális vagy automatikus erőátvitellel.