/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

25 éves a TDI motor

2014. július 21. 16:30   |   Autoblog
címkék:  

Különleges jubileumot ünnepel az Audi 2014-ben – 25 esztendős a TDI. 1989 őszén mutatta be a vállalat a Frankfurti Autószalon (IAA) alkalmával a 2.5 TDI erőforrással, azaz közvetlen befecskendezésű és tisztán elektronikus szabályozású, turbófeltöltésű dízelmotorral hajtott Audi 100 modelljét. A négykarikás márka azóta folyamatosan növeli előnyét e szakterületen, miközben számos mérföldkő fűződik nevéhez.

1989 óta a TDI technika átütő sikert hozott a dízelmotorok számára. Fejlesztésük több lépcsőben zajlott, legfontosabb tényezőkként a feltöltéssel, a befecskendezéssel és a kipufogógáz-tisztítással az előtérben. E huszonöt esztendő alatt a TDI motorok lökettérfogatukra vetítve több mint százszázalékos teljesítmény- és forgatónyomaték-növekedéssel büszkélkedhetnek, miközben károsanyag-kibocsátásuk 98 százalékkal csökkent ez idő alatt.

Napjainkig az Audi mintegy 7,5 millió, egyedül 2013-ban pedig közel 600 ezer autót gyártott TDI motorral. E technika nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a négykarikás márka az elmúlt évek során átlagosan évi három százalékkal mérsékelte az Európai Unió országaiban kínált új autói széndioxid-kibocsátását. Az Audi aktuális programjának összesen 156 TDI modelljéből 58 széndioxid-kibocsátása a kilométerenként 85 és 120 gramm közötti tartományba esik. Az Audi A3 ultra 1,6 literes TDI erőforrása átlagosan 3,2 liter gázolajjal is beéri 100 kilométerenként. Az „ultra” jelzés minden szakterületen a hosszú távú fenntarthatóságot testesíti meg a vállalat számára, s az Audi jelenleg is nagy ütemben bővíti különösen gazdaságos ultra-modelljei palettáját.

Az Audi kínálatában szereplő minden TDI motor különösen gazdaságos, tiszta üzemű, rendkívül kulturált járású, magas fokú kényelmet kínál és erős. Az Audi R8 kivételével e motorok a márka minden modellsorozatában megtalálhatók az 1,6 – 4,2 liter összlökettérfogat illetve a 90 LE (1.6 TDI) és 385 LE (4.2 TDI) közötti teljesítménytartományban. Az értékesítési statisztikákat a 2.0 TDI vezeti fölényesen, amely eddig közel hárommillió példányban kelt el, ebből csaknem 370 ezer a tavalyi év során talált gazdára.

„Az eladási statisztikák azt mutatják, hogy a hazai piacon a TDI aránya 75 százalék fölött van, vannak modellek, mint például az A4 és az A6, ahol ez az arány akár 90 százalék fölötti értéket mutat. Az 1,6 – 4,1 liter összlökettérfogat tartományban a 2.0 TDI motor az, amit a vásárlók 65 százalékban választanak. Az A4 családba tartozó modelleknél ez az arány jóval magasabb, míg az A6 esetében közel 70 százalékban a 3.0 TDI motorral értékesítjük a modelleket” – mondta Mátrabérci Sándor, Audi márkaigazgató.

Az Audi TDI technikája nagy jövő előtt is áll. A széles körűen átdolgozott, különösen csekély károsanyag-kibocsátású 3.0 TDI clean diesel új mérföldkőnek számít, az alsó középkategóriájú modelljeinek palettáján pedig rövidesen az új, háromhengeres 1.4 TDI clean diesel is megjelenik. A V6-os TDI erőforrásokban a jövőben elektromos feltöltő gondoskodik majd a vonóerő – már a legalsó fordulatszám-tartományokban is – még gyorsabb felépüléséről, a vezetés érzelmekben még gazdagabb és még sportosabb élményét kínálva.

Az Audi elektromos biturbó rendszerével indítja el a TDI elektromossá alakításának folyamatát, az új hibrid-komponensek pedig már piaci bevezetésük küszöbén állnak. Rövidesen minden ügyfél minden igényére kínálkozik majd testre szabott megoldás, egészen a hálózatról tölthető (plug-in) hibridtechnikával kombinált TDI motorokig. Az üzemanyagok területén a márka a hosszú távon fenntartható eljárásokkal készülő Audi e-dieselre összpontosít, amellyel a széndioxid-semleges autózás is lehetővé válik.

Az Audi 2020-ra átlagosan kilométerenként 95 grammra kívánja mérsékelni modelljei átlagos széndioxid-kibocsátását. A fejlesztők a hibridtechnika mellett a hagyományos szakterületeken is teljes gőzzel dolgoznak. Ilyen például a súrlódáscsökkentés, a hőmenedzsment, vagy éppen az optimális égésfolyamat, különös tekintettel a befecskendezésre és a feltöltésre. Az Audi számára a „downsizing” helyett sokkal inkább a „rightsizing”, vagyis az adott modellhez leginkább megfelelő motorméret koncepciója áll a középpontban.


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Még nem érkezett hozzászólás.

*/