/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (1) |
| Több

A dízelek tisztábbak is lehetnek, mint a városi levegő

2019. november 25. 19:15   |   Autoblog
címkék:  

Érdekes tesztet közölt nemrégiben az Auto Motor und Sport német szaklap: a 2019/18. számában publikált méréssorozat a dízel kipufogógáz és a stuttgarti városi levegő szálló por tartalmára koncentrált. Más kipufogógáz-összetevőkhöz képest ugyanis a szilárd részecskék, a szálló por egészségkárosító hatása bizonyult jelentősnek.

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) nagy részecskékre vonatkozó PM10-es, és kisebb részecskékre vonatkozó PM2.5-ös határértékei a részecskék tömegét érintik. Ám belégzéskor épp a legkönnyebb és legkisebb részecskék jutnak be legmélyebbre tüdőnkbe.

Míg a városi levegőre vonatkozó szálló por határértékben a részecskék száma nem kritérium, az autók emissziós követelményeiben a szilárd részecskék tömege mellett a számuk is mérési szempont, így ez a helyzet a dízelmotorok esetében is 2011 óta. Az Auto Motor und Sport és az Emission Analytics mérőberendezései ezért nem súlyra mérték a dízel autók kipufogógázában lévő részecskéket, hanem megszámolták őket. Az összehasonlíthatóság kedvéért a kipufogógáz mellett a mérés helyszínén a stuttgarti városi levegő részecske számát is meg kellett állapítani, majd ezt vetették össze a kipufogógáz-mennyiség részecske tartalmával.

A mérésben öt gyakori üzemállapot szerepelt: regeneráció, hideg indítás, alapjárat, valamint mérsékelt és nagy terheléssel megtett út meleg motorral. A táv 3, 30 illetve 300 km volt, a közepes és a hosszú szakasz részecske terhelésébe egy-egy részecskeszűrő öntisztítást is belekalkulálva. A 3 km-es szakaszon a hideg részecskeszűrőben még nem indul el a korom hamuvá égetése.

A nitrogén-oxidok szintjét ezúttal nem vizsgálták, mert korábbi tesztek során a mai Euro 6d Temp és Euro 6d besorolású autók visszatérően igazolták, hogy kipufogócsövükön alig távoznak nitrogén-oxidok, és könnyedén teljesítik az igen kemény határértékeket.

A tesztre véletlenszerűen négy márka kiválasztott típusai a különféle kategóriákat képviselték, melyek között egy Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4MOTION kipufogócsövére is csatlakoztatták a hordozható kipufogógáz elemző berendezést (PEMS–Portable Emissions Measurement System).

A Tiguan TDI a négy autó közül messze a legkisebb részecske-kibocsátással működött a teszten, és egy szennyezett napon a közepes, 30 km-es úton is csökkenteni tudta a szálló por terhelést, még akkor is, ha ezen az útszakaszon megy végbe a részecskeszűrő tisztára égetése, ami tehát elméletileg a legkedvezőtlenebb konstelláció lenne.

A mérésben szereplő autók kipufogógázával a vizsgált üzemállapotok zömében kevesebb szilárd részecske távozott, mint amennyit a motor elöl a levegővel beszívott. A független mérés sorozat újabb bizonyítéka annak, hogy a dízelmotor nemcsak erős, nemcsak kevesebbet fogyaszt, nemcsak a szén-dioxid-kibocsátás visszafogásában előnyös, de igazoltan tisztábban is működik.

Az AMS teljes cikke itt olvasható:

https://www.auto-motor-und-sport.de/news/dieselabgase-partikelmessungen-im-realbetrieb/

Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 20.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Demcsák Lajos
2019-11-26 - 10:53

Ez igaz!
A legújabb dízelek összességében verik az tisztán elektromos autókat is!
Össze kellene számolni, hogy az akkuk elkészítése és a töltésük mennyi szennyezést okoz! Nem beszélve a gyerekmunkáról, akikkel az akkuk alapanyagát néhány szegény országban kitermeltetik!


*/