A hot hatchek királya lett az új Audi RS 3
3,8 másodperces gyorsulás, akár 290 km/óra végsebesség, drift és versenypálya üzemmód, valamint fél-slick gumiabroncsok – az új Audi RS 3 a legmagasabb szinten kínálja menetdinamikáját, piaci szegmensének csúcsértékeivel.
Öthengeres, nagyteljesítményű erőforrásával az Audi RS 3 egyedülálló piaci szegmensében. Sorozatban kilenc alkalommal nyerte el a 2.5 TFSI aggregát az Év Nemzetközi Motorja díjat, s a kompakt sportmodell új generációjában az eddigieknél is intenzívebb vonóerő jellemzi. Az új RS 3 modellek álló helyzetből mindössze 3,8 másodperc alatt gyorsíthatnak fel százas tempóra, végsebességüket pedig 250 km/órára korlátozza az elektronika. Ám opcióként 280, az RS-dinamikacsomaggal és kerámiafékekkel pedig akár 290 km/órára is emelhető.
Az Audi RS 3 így gyorsulás és végsebesség tekintetében kategóriája legjobbjává lép elő. Mindebben meghatározó tényező 500 newtonméterre emelt forgatónyomatéka (+20 Nm), amely a 2250 és 5600 percenkénti fordulatszám közötti tartományon mindvégig a vezető rendelkezésére áll. A 400 lóerős teljesítmény az eddigieknél korábban, már 5600-as percenkénti fordulatnál megjelenik és széles, egészen 7000-es fordulatig húzódó csúcsot képez.
Az öthengeres aggregát teljesítményét hétfokozatú kettős tengelykapcsolós sebességváltó továbbítja, amelyet rövid kapcsolási idők és sportosabb fokozatosztás jellemez. A motor egyedi 1-2-4-5-3 gyújtási sorrendje és ebből adódó utánozhatatlan hangja a vezetés még érzelemdúsabb élményéről gondoskodik. Első alkalommal egészül ki a kipufogórendszer olyan változó szabályzású szeleppel, amely köztes állásokat is lehetővé tesz, még szélesebbre bővítve a hangkarakterisztikát. E funkció az Audi drive select menetdinamikai szabályzórendszeren keresztül állítható. A dynamic és az RS Performance üzemmódban például jóval korábban nyitnak a szelepek. Az öthengeres erőforrás semmi mással össze nem téveszthető hangját az extrafelszerelésként rendelhető RS sportkipufogó-rendszer erősítheti tovább.
Az új Audi RS 3 az első Audi modellként készül már alapkivitelében a Torque Splitter technikájával, amely a hátsó tengely differenciálművét, illetve az eddigi többlamellás központi tengelykapcsolót váltja fel. A megoldás részeként egy-egy elektronikus szabályzású, többlamellás tengelykapcsolót alkalmaztak a tervezők a féltengelyeken, így biztosítva a hátsó tengelyre érkező forgatónyomaték megfelelő nagyságát, valamint a hátsó kerekek közötti optimális elosztását. A Torque Splitter sportos vezetési stílus esetén megnöveli a kanyar külső ívén gördülő, így nagyobb terhelésű hátsó kerékre jutó forgatónyomatékot, jelentősen mérsékelve az alulkormányozottsági hajlamot. Balra ívelő kanyarokban a jobb hátsó, míg a jobbkanyarokban a bal hátsó kerék javára, egyenes menetben pedig a két hátsó kerék között egyenletesen osztja el a forgatónyomatékot.
Az új technika zárt pályán akár az ellenőrzött driftet is lehetővé teszi. E célra az Audi specifikus RS 3 menetüzemmódot dolgozott ki, s az RS Torque Rear kifejezetten drift-móduszként saját jelleggörbével rendelkezik a Torque Splitter szabályzási karakterisztikájában. További újdonság a kimondottan pályahasználatra kialakított RS Performance menetüzemmód, amelyet pontosan a gyári extrafelszerelésként kapható fél-slick gumiabroncsokra hangoltak. A Torque Splitter ez esetben különösen sportos hosszirányú dinamikáról gondoskodik, a lehető legkisebb alul- illetve túlkormányzottsággal.
Az alapfelszereltséghez tartozó RS sportfutómű új fejlesztésű lengéscsillapítókkal és RS-specifikus szeleprendszerrel készül, amely különösen érzékeny reakciókat kölcsönöz a lengéscsillapítók számára. Extrafelszerelésként az adaptív csillapításszabályzással működő RS-sportfutómű plus is rendelkezésre áll, amely mindegyik lengéscsillapító működését egyenként és folyamatosan illeszti az útviszonyokhoz, a pillanatnyi menethelyzethez és az Audi drive select menetdinamikai szabályzórendszerben választott üzemmódhoz.
Pontosabb kormányreakciókról és fokozott oldalirányú vezetésről gondoskodik a megnövelt negatív kerékdőlés, azaz a kerekek nagyobb mértékben befelé dőlnek. A negatív kerékdőlés hátul csaknem fél fokkal haladja meg az A3 változatokét. Az RS-specifikus progresszív kormányzás áttétele a bekormányzási szögtől függően változik, utóbbi növekedtével a kisebb áttétel közvetlenebb kormányzást eredményez. A rásegítés mértéke a sebesség szerint változik és az üzemmódok is befolyásolják. A rugók és a lengéscsillapítók hangolása kimondottan feszes, s az S3 változatokénál tíz, míg az A3 család tagjaiénál 25 milliméterrel süllyesztik mélyebbre a karosszériát.
Alapkivitelben hatdugattyús féknyergekkel és acél féktárcsákkal szerelt, új fejlesztésű és megnövelt méretű tárcsafékek tartják kordában az öthengeres motor tekintélyes teljesítményét, extrafelszerelésként pedig az első kerekekre 380 x 38 milliméter méretű kerámiatárcsákkal készült fékek is rendelhetők, a fékrásegítő speciális pedál-jelleggörbéjével kiegészítve. E nagyteljesítményű fékrendszer tíz kilogrammal könnyebb az acélféknél. A belső szellőzésű és perforált acél féktárcsák elöl 375 x 36, hátul 310 x 22 milliméter méretben készülnek. Ezzel egyaránt nagyobbak és kopásállóbbak is, mint az előző modellen. Akik a kerámiaféket részesítik előnyben, szürkére, vörösre vagy kékre fényezett féknyergek között válogathatnak, míg az acélváltozatot kedvelők a fekete helyett vörös féknyergeket rendelhetnek.
Az új Audi RS 3 dizájnja még dinamikusabb és erőteljesebb, mint elődjéé. Elején széles RS lökhárító, markáns méhsejtmintázatú rácsozattal kialakított, új tervezésű Singleframe hűtőrács és nagyméretű légbeömlő nyílások határozzák meg a kompakt sportmodell kifejező megjelenését.
Az RS 3 alapkivitelben keskeny, ék alakú LED-fényszórókkal és dinamikus irányjelzővel szerelt, ugyancsak LED-technikájú hátsó lámpákkal gördül le a szerelőszalagról, extrafelszerelésként pedig sötétített betétekkel kialakított Matrix-LED fényszórókkal is rendelhető. Ezek külső, lefelé nyúló szegletében a digitális nappali menetfény rajzolódik ki, 3×5 LED-szegmens alkotta pixelmezőjükkel semmi mással össze nem téveszthető megjelenést kölcsönözve az RS 3 számára. A Dinamikus hazavezető fény animációjaként a bal fényszóróban kockás zászló, míg a vezető oldalán „RS 3” felirat jelenik meg, menet közben pedig mindkét oldalon a kockás zászló motívuma világít.
Az első kerékjáratok mögött új dizájnelemként feltűnő kiegészítő légkilépő nyílás vonzza a tekintetet. Új tervezésűek a fekete betétekkel kiegészített oldalsó küszöbborítások is, amelyek a hangsúlyosan domborodó sárvédőkkel közösen nagyban hozzájárulnak az új RS 3 kifejező megjelenéséhez. Az első nyomtáv 33 milliméterrel szélesebb az előző modellénél, míg hátul a Sportback esetében tíz milliméter a növekmény. Alapkivitelében az RS 3 19 colos, 10 Y-küllős keréktárcsákkal készül, míg az extrafelszerelésként rendelhető, RS-jelzésű 5 Y-küllős változatot vérbeli versenysport-dizájn jellemzi. Kívánságra az Audi első ízben Pirelli P Zero Trofeo R fél-slick gumiabroncsokkal is szerelheti őket. A sportos lezárásról integrált diffúzorelemmel kiformált, ugyancsak új tervezésű, RS-specifikus hátsó lökhárító, valamint a két nagyméretű, ovális végcsőben záródó RS kipufogórendszer gondoskodik.
Az új Audi RS 3 modellek az RS-specifikus Kyalami-zöld és Kemora-szürke színben is rendelhetők, s első ízben fényeztethető a Limousine teteje Briliánsfekete kontrasztárnyalatra. Az egyes külső elemek, mint például a Singleframe hűtőrács méhsejtmintázatú betétje, már alapkivitelben matt vagy magasfényű fekete bevonatot kapnak. Kívánságra az első lökhárító, a diffúzorbetét és az ablakszegélyek alumíniumszínűek az alumínium optikai csomag részeként, a még sportosabb megjelenés szolgálatában pedig az oldalsó küszöbborítások betétjei karbon kivitelben is készülhetnek, akárcsak a külső visszapillantó tükrök házai, illetve a Limousine csomagtérfedelének légterelője és a Sportback tetőlégterelője.
A beltér sportosságát is számos RS-specifikus elem hangsúlyozza. A műszerek a szériafelszereltséget bővítő Audi virtual cockpit 12,3 col átlójú kijelzőfelületén jelennek meg, amely a fordulatszámot oszlopdiagramként, a teljesítményt és a forgatónyomatékot pedig százalékban mutatja. Extraként a fordulatszám az új RS-Runway dizájn szerint is megjeleníthető, amely grafikusan, repülőgép-kifutópályát idézve, s fordított elrendezésben tünteti fel a fordulatértékeket. Az Audi virtual cockpit plus mindezeken túl a nehézségi gyorsulással (g) kifejezett tömegerőket, a köridőket, illetve a 0-100 km/h, 0-200 km/h, negyed- illetve nyolcadmérföldes gyorsulásértékeket is megjelenítheti. A 10,1 col képátlójú érintőképernyő az úgynevezett RS-monitort is magában foglalja, amelyről a hűtőfolyadék, illetve a motor- és a sebességváltóolaj hőmérséklete, valamint a gumiabroncsnyomás is leolvasható. Először kapható az Audi RS 3 modellekbe Head-up kijelző.
A karbon műszerfal, valamint az RS-nyomattal és antracit kontrasztárnyalatú díszvarrásokkal díszített RS-sportülések szintén a versenysport-hangulatot erősítik, extrafelszerelésként pedig méhsejtmintázatú RS-steppeléssel és fényes fekete, vörös vagy első ízben zöld kontrasztárnyalatú díszvarrásokkal készült Feinnappa bőr üléskárpit is választható. Mindezekhez illeszkedve vörös és zöld RS-dizájncsomagok is rendelkezésre állnak, különleges kontrasztárnyalatú díszvarrásokkal és RS-hímzésekkel készült padlószőnyegekkel, illetve színes szegélyű biztonsági övekkel.