/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

A kerékpárosok legnagyobb félelme az autósok közeli előzése

2021. szeptember 14. 18:10   |   Autoblog
címkék:  

A témában készített legfrissebb kutatás szerint a kerékpárral közlekedők 81%-a tervezi, hogy az őszi hónapokban is nyeregben marad. Annak ellenére, hogy van bennünk félelem: leginkább attól tartanak, hogy az autósok túl közel kerülnek hozzájuk előzés során. Ilyenkor az autó szinte magára szippantja a kerékpárost, ami végzetes balesethez vezethet.

Groupama_Biztosito_Sajtoesemeny_0914_1

A Groupama Biztosító megbízásából készített országos kutatás is alátámasztja, hogy a kerékpározás egyre népszerűbb hazánkban. A kerékpárt használók ráadásul a kellemetlen időjárási körülmények között sem mondanak le erről a közlekedési eszközről: 42% esős időben, 56% hideg időben, 60% erős szélben is útra kel. Ennek megfelelően nyáron és ősszel is közel azonos számban pattannak a nyeregbe, a nyári 86%-hoz képest őszre mindössze 5 százalékpontos lemorzsolódás vetít előre a kutatás. Az autósoknak ezért nagyon odafigyelve kell közlekedniük ezekben a hónapokban, hiszen romlanak látási viszonyok és csúszósabbá válnak az utak.

A kutatás során megkérdezték a bringásokat arról is, mit tartanak a legnagyobb problémának az utakon? Legnagyobb veszélyforrásként azt a szituációt említették, amikor autós társaik nem tartanak megfelelő oldaltávolságot a kerékpáros mellett előzés közben. Az autósok ugyanakkor a kivilágítatlan kerékpárosoktól tartanak leginkább.

A kerékpárosok félelme nem alaptalan – hívta fel a figyelmet Berzai Zsolt r. alezredes, az ORFK-OBB főtitkára: „A kerékpározás jellemzően idényhez köthető közlekedési forma. Ennek megfelelően a tavaszi és a nyári hónapokban fordulnak elő a leggyakrabban a kerékpáros balesetek. A balesetek több mint negyede 16 és 20 óra között történik. Más megközelítésből a kerékpáros halálos balesetek 26 százaléka rossz fényviszonyok között történik, jellemzően a szürkületi, sötétedési időszakban. Kerékpárral közlekedve különösen fontos a láthatóság, éppen ezért ajánlott a színes, feltűnő ruházat viselése, valamint a kerékpár megfelelő kivilágítása. A halálos kerékpáros balesetek 58 százaléka történik városi környezetben. Így nem véletlen, hogy a kerékpáros közlekedésbiztonság témaköre a hazai közlekedésbiztonság szerves részét képezi, az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság is támogatja a Tarts másfél méter oldaltávolságot! kampányt. Felmértük országosan azon helyszíneket, ahol közlekedésbiztonsági, forgalomtechnikai szempontból is indokolt figyelemfelhívó táblák kihelyezése.”

210914_INFOGRAFIKA_Kerékpárosok és autósok az utakon

Révész Máriusz Aktív Magyarországért felelős kormánybiztos hangsúlyozta, hogy 2011 és 2019 között évente átlagosan 600-650 halálos közlekedési baleset történt a hazai közutakon. „Mivel ez a sok emberélet teljesen feleslegesen vész oda minden évben, így lépéseket kell tenni a megmentésük érdekében. Ennek alapköve egy átfogó szemléletváltás megtétele. Ezért indítottuk el a „Tarts 1,5 méter oldaltávolságot!” elnevezésű kampányt is, illetve ezért készítettük el a „Közlekedő kisokos” munkafüzetet, melyet minden évben eljuttatunk a 4. osztályos diákoknak.

Kezdeményezésünkre mindez a Nemzeti Alaptantervben is bekerült, az előző tanévben pedig 96 ezer gyerek tett sikeres vizsgát. Céljaink között szerepel annak a megközelítésnek az elfogadtatása is, hogy ne autós-kerékpáros csoportokról beszéljünk, hanem közúti közlekedésben résztvevőkről, hiszen akik ma autóban ülnek, azok holnap kerékpárra pattannak.” A kormánybiztos beszélt arról is, hogy jelenleg Magyarországon az emberek 75%-a tartja fontosnak kerékpáros előzésekor a 1,5 méter távolság tartását, amely szabályként hamarosan a KRESZ-ben is megjelenik.

Eisenkrammer Károly, a Tour de Hongrie főszervezője arról beszélt a sajtótájékoztatón, hogy „mindannyian szeretnénk biztonságban eljutni a célunkig, függetlenül attól, hogy autóval vagy kerékpárral közlekedünk, hogy hivatalos teendőinket intézzük, vagy szabadidőben kelünk útra. Ebben a közlekedésnek hívott társasjátékban a kerékpáros a sérülékeny oldalon játszik. Az évről évre növekvő autóforgalomban érthető, hogy a legtöbb kerékpáros nem érzi magát biztonságban, és akik kerékpárra ülnek, őket is leginkább az előzési oldaltávolság be nem tartása zavarja. A megfelelő oldaltávolság a kerékpárost védi, de a döntés az autóvezető kezében van. Európa sok országában már a közlekedési szabályok közé is bekerült, hogy minimum mekkora oldaltávoslágot kell tartani egy kerékpáros előzésekor. Magyarországon a Tour de Hongrie szervezőinek kezdeményezésére a Magyar Közút Zrt. az ORFK-OBB támogatásával 150 darab olyan figyelemfelhívó táblát helyez ki az utak mellé, amellyel közösen igyekszünk hozzájárulni a kerékpározás biztonságához.”

Groupama_Tanpalya_bemutato_0914_1

A Groupama Biztosító hosszú ideje elkötelezett a közlekedésbiztonság támogatásában, ezért is tartotta fontosnak, hogy segítse a kerékpározókat is az utakon. A Tarts 1,5 méter oldaltávolságot! kampányhoz csatlakozva olyan speciális vezetéstechnikai tréningeket tesz most ingyenesen elérhetővé, melyek hozzájárulnak ahhoz, hogy az autósok és bringások biztonságosabban közlekedhessenek. A Hungaroring területén lévő Groupama Tanpályán megvalósuló kurzusokon a sofőrök a hagyományos vezetéstechnikai feladatok mellett azt is gyakorolják majd, hogy hogyan vigyázhatnak jobban a kerékpárosokra az utakon.

A szeptemberben és októberben összesen 300 fő vehet részt az ingyenes „1,5 méter” tréningeken. Az érdeklődők a Groupama Tanpálya honlapján, a www.tanpalya.hu weboldalon regisztrálhatnak.

Mikesz Csaba, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. műszaki vezérigazgató-helyettese elmondta, hogy társaságuk 2018 óta több mint 1000 kilométernyi kerékpárút szakasz üzemeltetését vehette át önkormányzatoktól. „Ezzel bekerültünk a hazai kerékpáros vérkeringésbe, ennek megfelelően igyekszünk közvetlen kapcsolatba kerülni velük és egyre jobban megismerni igényeiket. Ebben a saját tapasztalatokon túl nagyban hozzájárult a Tour de Hongrie szervezőivel már régóta fennálló együttműködésünk, melynek egyik állomása volt a tavaly Dobogókőnél kihelyezett első, a biztonságos 1,5 méteres távolságra figyelmeztető tábla is. Ennek folytatásaként vállaltuk, hogy idén év végéig 150 táblát helyezünk ki a kezelésünkbe tartozó utakon, egyeztetve a partnerekkel, figyelembe véve a kerékpárosok visszajelzéseit, ezzel is hozzájárulva ahhoz, hogy biztonságos feltételeket teremthessünk a kerékpározni vágyók számára. Az elmúlt másfél év pandémiás helyzetére reflektálva úgy gondoljuk, hogy ha a közösségi tereken be tudjuk tartani a 1,5 méteres távolságot egymástól, akkor nem nehéz megtenni ezt a közutakon sem.”

Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 20.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/