/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

A Toyota készen áll a 45. Dakar-ralira

2022. december 30. 16:10   |   Autoblog
címkék:  

A 2023-as Dakar-ralira címvédőként tér vissza a Toyota Gazoo Racing. A dél-afrikai bázisú bajnokcsapat három Toyota GR DKR Hilux T1+ versenyautóval áll rajthoz a világ leghírhedtebb terepralijának negyvenötödik kiadásán.

December 31-én kezdetét veszi a világ legnagyobb, legismertebb és alighanem legkeményebb terepralija, az idén negyvenötödik alkalommal megrendezésre kerülő Dakar-rali. A Toyota Gazoo Racing South Africa szerelői már végeztek a Toyota GR DKR Hilux T1+ versenyautók felkészítésével, így már csak a gépátvétel formasága van hátra, mielőtt a gyári színekben induló három páros az év utolsó napján nekivágna a tizenegy kilométeres prológnak. Itt dől el, hogy a Dakarra nevezett 163 autó január elsején, az első éles versenynapon milyen sorrendben kezdhet hozzá a végtelen sivatag meghódításához.

Az idei Dakar tizennégy versenynapon és közel ötezer kilométeren át teszi próbára a versenyzők és a technika felkészültségét: a verseny közel-keleti történetében a 2023-as ígérkezik a legkeményebbnek. A Toyota Gazoo Racing versenyzői számára persze nem újdonság, hogy felülmúlhatatlan kihívások várnak rájuk. A négyszeres Dakar-győztes Nászer el-Attija (navigátora Mathieu Baumel), aki 2019-ben és 2022-ben is Toyotával szerezte meg a bajnoki címet, idén tizenkilencedik alkalommal vesz részt a Dakaron.

Ennél is rutinosabb az idén huszadszor rajthoz álló Giniel de Villiers (navigátora Dennis Murphy), aki 2012 óta erősíti a Toyota csapatát; a Dakarok történetében egy elsőség és hét dobogós helyezés a mérlege. A Gazoo Racing harmadik pilótája, Henk Lategan (navigátora Brett Cummings) ebben az évtizedben indult először a Dakaron; a 28 éves versenyzőt a következő generáció nagy ígéreteként tartják számon, amit tavalyi szakaszgyőzelmével erősített meg.

A három páros mellett egy negyedik főszereplője is lesz a Toyota Gazoo Racing South Africa kampányának. Ez a Toyota GR DKR Hilux T1+ versenyautó, amely 2022-ben győzelemmel debütált a Dakaron, ám azóta is sikert sikerre halmoz: az El-Attija/Baumel páros FIA W2RC tereprali világbajnoki trófeáját, a de Villiers/Murphy duó pedig dél-afrikai (SARRC) bajnoki címét köszönheti a Hiluxnak, épp csak megelőzve Lategan és Cummings kettősét. Mindez azt is jelentette, hogy a Toyota Gazoo Racing South Africa egész évben, több mint 25 ezer versenykilométeren át fejlesztette, finomította a versenyautót, amely így még ütőképesebbé, még megbízhatóbbá vált. Többek között megerősítették a differenciálműveket, a felfüggesztés komponenseit és a keresztlengőkarokat; optimalizálták a lengéscsillapítót, valamint a sebességváltót; továbbá a motorvezérlést az új generációs verseny-üzemanyagokhoz, illetve az FIA előírásaihoz hangolták.

A robusztus technika minden eddiginél fontosabbnak bizonyulhat 2023-ban, hiszen 2018 óta nem volt ilyen hosszú a Dakar-rali. Tizennégy versenynap során jut el a mezőny a Vörös-tengertől a Perzsa-öbölig; ezen belül négy teljes napot töltenek majd a világ egyik legbarátságtalanabb vidékén, a Magyarországnál hétszer nagyobb Rab-el-Háli (angolul Empty Quarter, azaz üres negyed) homoksivatagban. A versenyt tovább nehezíti, hogy a pihenőt nyolcnapnyi folyamatos versenyzés utánra időzítették; illetve, hogy a szakaszokon nem helyeznek el üzemanyag-vételi pontokat, így a versenyzők csak magukra számíthatnak.

A gyári színekben induló Hiluxokon kívül számos további Toyota is rajthoz áll a 2023-as Dakaron. Nem kevesebb mint hét privát csapat ülteti versenyzőit a gyárival szinte azonos Toyota Hiluxokba. Emellett a Toyota Gazoo Racing South Africa hivatalos támogatását élvezi a Toyota Land Cruiser 300 GR Sport modellekkel induló Team Land Cruiser Toyota Auto Body csapata.

A szériamodell fejlesztésében is szerepet vállaló, háromszoros Dakar kategória-győztes Miura Akira, illetve a Toyotánál most kezdő, de évtizedes Dakar-tapasztalattal rendelkező Ronald Basso a világon elsőként fog az új Land Cruiserrel versenyezni; céljuk a csapat tizedik Dakar-győzelmének a megszerzése. Ebben egy alapvetően szériakivitelű, de a versenyigények szerint áthangolt hajtáslánc (3,3 literes, 344 lóerős dízelmotor, tízfokozatú automata sebességváltó, elektronikusan zárható differenciálművek), valamint bukókerettel, verseny-műszerekkel és hatpontos biztonsági övekkel felszerelt kabin segíti a két párost.

Szintén elválaszthatatlan a Toyotától és a Dakartól a Hino Team Sugawara. A ma már visszavonult Szugavara Josimasza 1992-ben versenyzett először Hino teherautóval a Dakaron; az általa alapított csapat hosszú éveken át uralta a 10 liter alatti géposztályt. Szugavara-szan 2019-ben átadta a stafétát másodszülött fiának, Teruhitónak, aki a technológia tavalyi premierje után idén ismét egy hibrid Hino 600-assal, a „Kis szörnnyel” áll rajthoz. A 8,9 literes, soros hathengeres dízelmotor 800 lóerejét további 280 lóerővel toldja meg a hibrid rendszer villanymotorja; a 6,7 méteres óriás 8,9 tonnás menetkész tömegéből 800 kilogrammot az üzemanyag tesz ki…

Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 50.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/