/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (1) |
| Több

Amerika vadlova – vezettük az új Ford Mustangot

2015. augusztus 17. 08:30   |   Autoblog
címkék:  

Magyarországon vezethettük az új Ford Mustang kupét és kabriót, amely a típus történetében először az öreg kontinensen is kapható. Az eddig leadott rendelések és visszajelzések alapján borítékolható az ikonikus izomautó európai sikere, már hazánkban is 40 darabot jegyeztek elő belőle. Nem csoda, hiszen a Mustang lehengerlően néz ki, a hangja rabul ejtő, nagyon jó vezetni, ráadásul ehhez fogható élményt más típus ennyi pénzért nem ad. Két napos Mustang élményvezetés után megértettük, miért ekkora ennek az autónak a kultusza.

Azon szerencsések közé tartozunk, akik két napot tölthettek el az új, európai specifikációjú Ford Mustanggal. Európába eddig maximum csak magánimport útján tehette be a lábát az ikonikus ’pony car’, ezért valódi ritkaságnak számított. A Ford bölcs döntésének hála a típus 50 évvel a bemutatása után azonban megvásárolható Európában is; Magyarországon egyelőre három, kiemelt FordStore kereskedésben. A Ford Magyarország 12 darab, kölni rendszámú, vegyesen négy- és nyolchengeres, kupé illetve kabrió tesztautót hozott kipróbálásra. Az első magyar rendszámos példányokra még szeptemberig kell várni.

A Ford szentendrei központjának udvarán várakozó színes Mustang csapat szinte hihetetlen látványt nyújtott, mi voltunk az elsők, néhány autós médium és lifestyle lap képviselői, akik ennek tanúi lehettek itt Magyarországon. A 12 tagot számláló géppark már azelőtt izgalomba hozott minket, hogy megnyomtuk volna a motorindító gombot. A Mustang tipikusan olyan autó, hogy az ember körbejárja és percekig szemléli, csodálja, mielőtt beülne és átadná magát a rá váró élményeknek.

A Ford a Mustang története során egyszer-kétszer csúnyán mellélőtt a formával, az új generációt azonban nagyon eltalálta. A letisztult vonalvezetésű kupé és kabrió hűen tükrözik az autó lényegét, megőrizve a legfontosabb formai elemeket, amelyekről mindenki ma is tévedhetetlenül felismeri a klasszikus Mustangot: a nyújtott, látványosan formázott motorházat és a rövid hátsó részt, amit a dizájnerek most modern megközelítéssel alakítottak ki. Kortól és nemtől függetlenül mindenki lelkesedik érte.

Elsőre nem látszik az autón, hogy mekkora is valójában. Csaknem 4,8 méter hosszú, mint egy jól megtermett középkategóriás kombi. Az már sokkal egyértelműbb, hogy széles és lapos, szélessége 1916 mm, magassága pedig 1381 mm (kupé). A végtelen hosszú motorháztető döntött szélvédőben és rövid tetőben folytatódik, s a far is rövid, megtartva a klasszikus arányokat. A Mustang frontja a modell jellegzetes, cápaharapást idéző orrkiképzésének újfajta értelmezése, apró, szigorú tekintetet biztosító fényszórókkal, trapéz alakú hűtőráccsal és hozzá hasonló alsó légnyílással. A rámenős orr-rész után oldalról a vaskos küszöbök és a kidomborított sárvédők teszik izmossá az autót, a far pedig a háromdimenziós hatású, hármas oszlopot formázó hátsó lámpatestek révén hasonlóképpen izgalmas és emlékezetes. A Mustang mindkét karosszériaváltozata ellenállhatatlan; a vászontetős kabrió is harmonikus, szép formájú, felhúzott és lenyitott tetővel egyaránt.

A tesztvezetést egy 2,3 literes, 317 lóerős Ecoboost négyhengeres benzinmotorral szerelt kabrióval kezdem, amely igen jól mutat grafitszürke színével és 19 colos sokküllős kerekeivel. A tetőt egyelőre nem eresztem le, mert óriási a hőség és nem kockáztatom a napszúrást, sokkal inkább a négyhengeres erőforrásra vagyok kíváncsi, amelyet sokan a bevezetésekor szentségtörésnek tituláltak az új Mustangban. Erre természetesen megvan a megfelelő magyarázat: a károsanyag-kibocsátási előírásoknak való megfelelés. A belépő szintű erőforrással ráadásul a Mustang kifejezetten kedvező árú, és egyáltalán nem megy rosszul. Természetesen nem vethető össze a V8-cal, de szórakoztató a vezetése és kifejezetten izgalmas hangot kovácsoltak neki a mérnökök.

A 2,3 literes EcoBoost blokk modern technológiákat vonultat fel, többek között közvetlen üzemanyag-befecskendezéssel, kettős független változó szelepvezérléssel és turbófeltöltéssel látták el. Teljesítménye 317 lóerő, a nyomatéka pedig 432 newtonméter, tehát nem kell szégyenkeznie. Nem tudom pontosan, milyen trükkökkel érték el, de a négyhengeres hangja kifejezetten erőteljes és morgós, tónusa pedig inkább egy öthengeres motoréhoz hasonlít. Emellett a turbófütyülést sem iktatták ki, a feltöltő sziszegése az utca embere által is jól hallható. Elismerésre méltóan szól tehát az Ecoboost és tekintélyes gyorsításra is képes, pedig 1,7 tonnánál nehezebb testet kell mozgatnia. A nulla-százas gyorsulás 5,8 másodpercet vesz igénybe, ha kellően fürgén kezeljük a váltókart. A városi, autópálya és országúti szakaszokat vegyítő próbaút alatt a Mustang Ecoboost másik jó oldalát is megvillantotta, nevezetesen azt, hogy milyen jól fogyaszt. Az erőteljes gyorsításokban és fékezésekben bővelkedő, összesen több mint 350 kilométer alatt 9,8 literes fogyasztást produkált. Egy kis odafigyeléssel az étvágya simán 9 liter körül tartható.

Bár a karosszériaszerkezet 28 százalékkal merevebb az előző generációs Mustang felépítményénél, lenyitott tetővel a kabrió rossz állapotú, göröngyös úton erősen remeg és csavarodik, de talán a karbon monocoque vázas szupersportautókat leszámítva mindegyik kabrió így tesz. A háromrétegű vászontető csukott állapotában egész hatékonyan megszűri a környezeti zajokat. Lenyitni a biztonsági retesz elfordításával, majd folyamatos gombnyomással lehet. Lehúzott ablakok mellett 130 km/órás tempónál már nagy a huzat, az örvénylés többek között a biztonsági övet is csapdossa. Mivel nincsen szélfogó, jobban járunk, ha felhúzzuk az ablakokat, különben a hátul ülőket alaposan megtépázza a szél. Egyébként a kabriót még jobban megnézik, mint a kupét, az elismerő pillantások, mosolyok és feltartott hüvelykujjak mellett a gép integetésre és kiabálásokra is készteti a közönséget. No és a gyengébbik nem körében is osztatlan sikert arat.

Az új Mustang vadonatúj első és hátsó futóművet kapott. Elöl egy új segédkeret növeli a szerkezet merevségét, stabil alapot teremtve a magabiztosabb úttartáshoz, a precízebb kormányreakciókhoz és a komfortosabb rugózáshoz. Hátul a független felfüggesztés integral link rendszerű, ugyancsak stabil úttartást garantálva. A négy- és a nyolchengeres változat rugózása között óriási a különbség. A négyhengeres modellek futóműve meglepő módon még Sport+ módban is kifejezetten puha, a kocsi szinte átlépi az útbordákat és egyenetlenségeket, maximum a nyomvályúk térítik kicsit el a kijelölt nyomvonalától. A 255/40 méretű gumikkal szerelt Mustang Ecoboost városban is kényelmesen vezethető, az elöl 255/40, hátul 275/40 abroncsokon guruló V8-as GT változat azonban jobban kedveli a sima burkolatot. Nála sem kell felütésekkel számolni, de a rugózása sokkal keményebb, az irányíthatósága sokkal közvetlenebb.

Egy kanyargós mellékúton vagy egy versenyhétvégén egyaránt jól jöhet, hogy a középkonzol billenőkapcsolóinak egyetlen érintésével beállítható a kormányzáshoz szükséges erő, a motor gázreakciója vagy a sebességváltó és a menetstabilizáló rendszer működése; az üzemmódválasztó rendszer segítségével a vezető bármikor az adott helyzethez igazíthatja a Mustang karakterét. A normál és nedves körülményekre szabott üzemmód mellett rendelkezésre áll az élesebb Sport+ mód, illeve a Track üzemmód, amely esetben a menetstabilizáló rendszer is inaktívvá válik, óriási erőcsúsztatásokat engedve. A Mustangtól azonban nem kell tartani, jóindulatú, precízen irányítható, kezes autó, alattomos megmozdulások nélkül. Közúton a Sport+ módusz ajánlható, ekkor a menetstabilizáló nem engedi keresztbe állni az autót, de nem szab gátat az önfeledt vezetésnek. A Mustang príma kormányzása és egészen kiváló féke miatt is piros pontot érdemel; az Európában kapható modellek egytől-egyig nagyteljesítményű Brembo rendszerrel érkeznek.

Az Ecoboost motorral hajtott Mustang is élvezetes jármű, azonban az 5 literes V8-as az igazi. Gyorsulásban csak 1 másodperc közöttük a különbség, azonban a 421 lovas és 530 Nm forgatónyomatékú V8-as zsigeri élményt nyújt. Jóval keményebb autó, ülésbe préselő gyorsulással és frenetikus hanggal. Ahogy a 32-szelepes, 5 literes Coyote V8-as nagy horkanással életre kel, máris lúdbőrzik a hátunk, onnan pedig a fordulatszám emelkedésével csak még harsányabban szól. Elképesztően gyönyörű, tiszta V8-as hangot produkál, az ember naphosszat képes lenne hallgatni. Nem kell ide sportkipufogó kérem szépen, ezzel a hangtartománnyal a Mustang minden igényt kielégít. 1000 és 2000-es fordulatszám között mélyen duruzsol, ha nyomjuk neki, brutális zengésbe kezd, a piros mezőig pedig egyre erőteljesebben harsog. Országúton és autópályán azonban, különösen a hatodik, „kímélő” sebességfokozatban elhalkul, a háttérben marad. A hatodik fokozat nagyon hosszú, ilyenkor, 120 km/órás sebességnél a főtengely csupán 2100-at forog, akárcsak egy modern dízelmotor. A nagy lökettérfogatú erőforrások autópályán jellemzően saját magukhoz képest nem esznek sokat, ez így van a Mustang esetében is: a körülbelül 250 kilométeres úton a fővárosig 11,6 litert mutatott a fedélzeti számítógép, ami végül Szentendrén egy kis városi kitérő után 12,5 literben állapodott meg. Az autó képességeit időnként letesztelve ez nem rossz. Mindkét változatban egyébként kiváló a hatgangos váltó, ám a sűrű városi forgalomban megterhelő lehet a nehéz kuplungolás.

A 10 különféle, köztük a látványos Competition Orange és Triple Yellow fényezéssel megrendelhető Mustang alapfelszereltségének listáján olyan tételek szerepelnek, mint a 19 colos könnyűfém keréktárcsák, az automatikus xenon fényszórók, a kétzónás klímaberendezés, a LED hátsó világítás vagy a hátsó diffúzor. Ugyancsak alapfelszereltség a 9 hangszórós audiorendszer és a 8 colos színes érintőképernyővel összekapcsolt, hangvezérlésű SYNC 2 fedélzeti csatlakozási rendszer.

Európában a Ford Mustang kizárólag az új, elsősorban nagyvárosi környezetekben megnyitott FordStore kereskedésekben rendelhető meg. Magyarországon a Mustangok a vadonatúj Vignale modellekkel együtt a Ford márkakereskedői hálózat most nyíló FordStore márkakereskedéseiben, Szentendrén, Budaörsön és Budapesten lesznek megvásárolhatóak.

Már most több mint 40 megrendelést regisztráltak az autókra, az érdeklődés pedig fokozódni fog, idén év végéig 70 darabos eladással számolnak. Elképzelhető azonban, hogy még ezt is túlszárnyalják, köszönhetően a modell vonzó indulóárának, ami 11 909 000 forint. Ennyi pénzért megkapjuk a kézi váltós, négyhengeres Ecoboost Fastback alapmodellt, amihez automataváltó is rendelhető 650 ezer forintért. A Convertible modell 13 209 000 forinttól vihető haza. Az 5 literes V8-cal szerelt GT modell alapára 13 659 000 forint, a kabrió változatért pedig 14 959 000 forintot kell fizetni. Az automataváltó felára ez esetben is 650 ezer forint.

Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 20.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Banadics Gergely
2015-08-17 - 12:44

Nagyon szuper az új Mustang!! A ford Solymár-M3-ban meg is lehet nézni!!!


*/