Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Autógyárak kényszerpályán

2019. június 20. 18:35   |   Autoblog
címkék:  

Az autóipar korszakos átalakulás előtt áll. Ez óriási beruházásokat jelent a gyártóknak, egyúttal sok ezer munkahely elvesztését és élesedő versenyt, nem csak Amerika és Európa között, hanem Kínával is.

A nagy gyártók több, mint 400 mrd. dollárt fognak költeni elektromos, önjáró kocsik kifejlesztésére a következő öt évben. Ehhez új gyártósorokra van szükség, át kell képezni a munkaerőt. A nagy konszerneknél a túlélésről van szó: ha nem alkalmazkodnak, elavultnak fognak számítani.

Ez állt a Fiat-Chrysler és a Renault (meghiúsult) egyesülési terve mögött, hiszen a francia cég elektromos autói kiegyensúlyozták volna a gyártmányok átlagos fogyasztási- és környezetszennyezési adatait. Az EU új, 2021-re életbe lévő előírásaitól ugyanis a gyártók messze vannak. Többek között azért, mert a fogyasztók (akárcsak Amerikában) a nagyfogyasztású SUV-okat keresik. Ez viszont a JATO kutatóintézet felmérése szerint azt jelenti, hogy 37 Mrd. dollár összegben kell majd büntetéseket fizetniük kocsijaik magas átlag-fogyasztásáért.Der neue Mercedes-Benz GLE: Der SUV-Trendsetter, ganz neu durchdachtThe new Mercedes-Benz GLE: The SUV trendsetter completely reconceived

A beruházók már jelezték, hogy megítélésük szerint a robbanó- vagy az elektromos motor kerül-e majd ki a versenyből: az Uber, annak ellenére, hogy egymilliárdos veszteséggel zárta az előző negyedévet, még mindig kétszer annyit ér a tőzsdén, mint a Fiat-Chrysler és a Renault együtt. A VW, a GM, a Toyota és társaik óriási gyárakat működtetnek, alkalmazottak tízezreivel. Világszerte kereken 8 millió ember dolgozik az autóiparban, ezek sokszorosa a beszállítóknál. Most sok munkahely ezek közül veszélyben van.

Tavaly 2009 óta először csökkentek az autó-eladások. Csak kis mértékben ugyan, de ez a globális recesszió előjele lehet. A kiváltó ok Donald Trump amerikai elnök döntése volt, amikor védővámokat vetett ki kínai árukra, ami megbénította a világ legnagyobb autópiacát, a kínait. Ugyanakkor a lépés károsította az amerikai autóipart is, a Ford kínai eladásai például 36 százalékkal, 136.000 kocsira csökkentek az első negyedévben.

A fejlemény annál aggasztóbb, mivel Kína növekvő mértékben uralja a világ autópiacát és megszabja annak irányát. A kínai fogyasztók tavaly 24 mió. kocsit vettek, messze megelőzve az amerikai eladásokat, 17 mió. járművel. Eközben a GM több kocsiját adja el Ázsiában (csaknem egy milliót az első negyedben), mint az USA-ban. Kína azokban csak termelésének felét tudja felvenni, a cél az amerikai és az európai piacok meghódítása. A kihatások érezhetők, a GM négy amerikai gyárát zárja be idén, több, mint 10.000 ember veszti el munkahelyét. Becslések szerint a német autóiparban az e-kocsikra való átállással megfeleződhet a munkahelyek száma.

Mind az amerikai, mind az európai eladások panganak. Egyre több, főleg fiatal amerikai látja úgy, hogy az autótartás luxus, nem pedig szükségesség. A városokban, ahol a lakosság növekvő része él, olcsóbb az Ubert és társait igénybe venni, vagy alkalmi kocsit bérelni, mind fizetni az egyre magasabb üzemben tartási, parkolási, biztosítási díjakat. Emellett a közvélemény fokozottan tekintetbe veszi, hogy a károsanyag-kibocsátás ötöde a robbanómotoros autóktól származik.

(Forrás: The New York Times)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Még nem érkezett hozzászólás.

Hírek

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!