Autópálya matrica anomáliák
Márciustól SMS-ben is lehet autópálya-matricát vásárolni. Összefoglaljuk, mire érdemes odafigyelni vásárláskor.
Az új szolgáltatásnak nagy sikere van és már több, mint tízezer tranzakciót könyvelhettek el eddig a mobilcégek. Azonban a kényelmes, gyors megoldásnak vannak apró szépséghibái. Mielőtt a visszaigazoló üzenet megérkezik a saját telefonunkra nem hajthatunk rá az autópályára, egyenlőre a Vodafone ügyfelei még nem vehetik igénybe a szolgáltatást, igaz a lehetőség számukra is nyitva van. Amíg nem lépnek a Vodafone-tól, jó ha viszünk magunkkal egy Pannonost vagy T-Mobile-ost. A két mobiltársaság, mintegy 7,2 millió ügyfele érheti el jelenleg ezt a szolgáltatást. A Pannonnál a vásárlóknak univerzális egyenleggel kell rendelkezniük. A szolgáltatás első két hetében még voltak fennakadások, minden feltétel megléte ellenére a válasz SMS-ben hibás vásárlásról értesítették az ügyfeleket. Ám ez a hiba a tesztidőszak után már nem jelentkezik, igaz pár autósnak március közepén voltak kellemetlenségei emiatt.
A szolgáltatásban jelenleg még csak a D1 típusú matrica rendelhető meg. A telefon társaságok és az Autópálya Kezelő zRt. ígérete szerint bővül majd az elérhető szolgáltatások listája, a WAP-os megrendelést is tervezik, a D1 mellett a többi matricát is elérhetővé teszik, valamint a késleltetett vásárlás (nem az SMS küldésének pillanatától érvényes a matrica) is szerepel a tervek között, ám júliusig nem várható semmiféle változás. Az új szolgáltatásokat akadályozza, hogy a jogszabályi korlátozás még nem tart lépést az igényekkel, tervekkel. Amúgy a mobiltelefonon történő vásárlásnál 100 forinttal többet kell fizetnie az autósnak, így a május 1-től szeptember 30-ig terjedő időszakban 1620 forintba kerül egy D1 autópálya matrica. Ha valaki számlát szeretne a vásárolt matricájáról, akkor a mobil szolgáltatójához kell fordulnia.
A hagyományos matrica vásárlás esetén is vannak problémák, amiket még mindig nem sikerült kiiktatni. A benzinkút hálózatoknak továbbra is adnak el matricákat. Egyik tipikus hiba, ha a matricára egy kis figyelmetlenség után nem a helyes rendszám kerül. Pár hónappal később (!) küldenek egy felszólító levelet, hogy büntetésként fizetnie kell az autósnak több tízezer forintot. A büntetés összege akár a 100 ezer forintot is elérheti, ha az első befizetési határidőig nem teljesítjük a felszólítást. Az ügyfélszolgálaton kedves hangon annyit közölnek, hogy keressük meg melyik benzinkútnál vettük a matricát negyedévvel korábban. Pedig kötelesek lennének rákeresni a számítógépes nyilvántartásukban, hogy melyik rendszám lehet a miénk az elírt rendszámok közt. Jó, ha észben tartjuk, hogy melyik kútnál vásároljuk a matricát, ott esetleg később megnézik rendszám szerint, hogy melyik lehetett a saját matricánk. Ha mégsem találják meg és az autópálya kezelőnél sem tudunk elérni semmit, akkor nem marad más, mint a pereskedés, ami nem kecsegtet túl sok jóval. Másik megoldás a bírság kifizetése.
Azért az érdekes, amikor az autóról készült fotót kéri a tulajdonos, miért csak az autó rendszáma látszik? Miért nem az autó egész eleje? Az ügyfélszolgálaton közlik, hogy kizárólag csak rendszámot fotóznak, és ez alapján vizsgálják a matrica vásárlások jegyzékét. Ezért teljesen felesleges a szélvédőre ragasztgatni az igazoló szelvény egyik felét, elég csak a személyes ellenőrzésnél kiragasztani a szélvédő valamelyik sarkába. Azonban mi történik, ha valaki hamisítja a rendszámokat, a rendszám eredeti tulajdonosa adott esetben nem is tud majd kitérni a bírságfizetés elől, pedig ő nem is járt az autópálya környékén sem, ezt lehetne kiszűrni a teljes fénykép archiválásával. Az igazoló szelvényt legalább öt évig mindenki őrizze meg, mert jó érzés, amikor a felszólító levél társaságában az eredeti matricát is mellékeljük. Kérdés, hogy az SMS-t mennyi ideig kell tárolni a telefon memóriájában? Mi az eljárás, ha valaki elveszti, vagy ami sokkal rosszabb ellopják a készülékét? Meg kell próbálni a mobil szolgáltatónál lekérni a telefonszám alapján az SMS-eket, mert arra felkészülhetünk, hogy az Autópálya Kezelőnél áthárítják a felelősséget.