Bemutatkozott a négyajtós kupé BMW
A Mercedes-Benz CLS 2004-ben alapította meg a négyajtós kupék járműosztályát. Manapság a prémium autógyártók körében pedig presztízskérdés megjelenni benne, így végül a BMW is beszállt a játékba. Autóját Gran Coupénak nevezte el.
Nyúlánk forma
A Mercedes CLS mellett az Audi A7 és a Volkswagen CC képviselteti magát a négyajtós kupék osztályában, de tulajdonképpen a Porsche Panamera is ide sorolható. Az új jövevény, a 6-os kupé BMW-ből kifejlesztett Gran Coupe feladata pedig mindannyiuk dolgának a megnehezítése.
A bajor a legszolidabb külsejű a csapatból, inkább szedánnak néz ki, mintsem különleges négyajtós kupénak. Ettől függetlenül természetesen gyönyörű autó. Végtelenül hosszú motorháztető, alacsony tető és hátratolt utaskabin jellemzik. Tengelytávja 113 mm-rel haladja meg a 6-os kupéjét, ezért a második sorban is fejedelmi a helykínálata. A Gran Coupe több mint 5 méter hosszú (5007 mm), csaknem 1,9 méter széles (1894 mm), magassága pedig nem éri el az 1,4 métert (1392 mm). Tengelytávja 2968 mm-es. Szép, nyúlánk autó. Összehasonlításul: a Mercedes CLS tengelytávja 2874 mm, teljes hossza 4940 mm, emellett több mint 2 centiméterrel magasabb és 1 centivel keskenyebb a BMW-nél.
A 6-os Gran Coupe bi-xenon lámpákkal érkezik, jellegzetes fénykörei pedig diódás kivitelűek. Felárért ütős kinézetű LED-es adaptív fényszórókkal is felszerhető az autó. De aki szeretné, diódás ködlámpákkal is kiegészítheti a „csomagot". Profilból, karaktervonalai alapján a Gran Coupe a 6-os kupéra emlékeztet, a hátsó oldalablak hokiütő motívuma viszont itt egy „Gran Coupe" jelvénnyel is gazdagodott. Az oldalablakok keret nélküliek, ahogy illik.
Kétféle normál és nyolcféle metálszínben rendelhető a BMW négyajtós kupéja, de különleges fényezések is elérhetőek a BMW Individual katalógusból vagy az M sportcsomag megrendelése esetén. Négy különböző Individual színárnyalat alkotja a palettát, ám különleges selyemfényű lakkozás is választható. A legmutatósabb kétségtelenül a fotózott példányon látható matt Frozen Bronze metál festés. A vevők emellett a széria 17 és 18 hüvelykes felnik helyett 19 vagy 20 colos Individual könnyűfém kerekeket is választhatnak autójukhoz.
Fényűző belső
A BMW új modellje 4+1 üléses, tehát végszükség esetén, rövid távon egy harmadik személy is utazhat az autóban. De alapvetően a hátsó traktust két személy befogadására tervezték. A csomagtartó 460 literes (a CLS-é 520) és ebben a kategóriában nem természetes módon bővíthető. A 40:60 arányban lehajtható hátsó ülések révén 1265 literes raktér alakítható ki. Sízsák is van, mégpedig alapkiépítésben.
Az utastér egyedien és igényesen berendezett, első osztályú anyagokkal. Ennél elegánsabb aligha lehetne: a műszerfal a középkonzolban folytatódik, amely egészen hátra fut, kettészelve az utasteret, az ajtópanel vonalvezetését pedig nem szakítja meg a B-oszlop. Egyebek mellett hűthető/fűthető komfortülések (hátulra is), fűthető kormánykerék, szervomotoros ajtózárás, 4-zónás klíma, elektromos üvegtető és napellenző rendszer, DVD váltó, TV modul, Bang & Olufsen High-End Surround hangrendszer szerepel az extralistán. A sztenderd Dakota bőrkárpitot kívánságra Nappa bőrre cserélik; ez esetben a műszerfal, a középkonzol és az ajtók is exkluzív bőrborítást kapnak. Kontrasztos dupla francia varrás is kérhető.
A gyári fotókon látható, káprázatosan szép belső teret a BMW Individual termékeiből válogatták össze. Kifejezetten ehhez az autóhoz találták ki az Opal fehér – Amaro barna bőrkárpitozást, amelyhez barna Alcantara tetőborítás és exkluzív Ash Grain fehér fadekoráció tartozik.
A forgalmazás kezdetétől M Sport csomag is választható a Gran Coupéhoz. Ez M aerodinamamikai csomagot (első és hátsó szoknya, küszöbidomok), sötét króm kipufogóvégeket, feketére festett féknyergeket, LED-es ködlámpákat, sportkipufogó-rendszert (csak a 650i változatnál), valamint 19 hüvelykes M duplaküllős felniket foglal magában. Eggyel nagyobb méretű kerekek és egyedi M-es külső fényezések is elérhetőek, mint a Carbon fekete metál és az Imola piros. Az utastér M Alcantara/bőr sportülésekkel, M multifunkciós sportkormánnyal és valódi alumíniumbetétekkel gazdagodik.
A Gran Coupét természetesen rengeteg új generációs high-tech biztonsági berendezéssel is felszerelték. Ilyen például a fékező funkcióval ellátott tempomat, amely automatikus távolságtartással is kiegészíthető (opció), a közlekedési táblákat is kivetítő Head-Up Display, valamint a radaros és kamerás ütközésre figyelmeztető rendszer. Felárért tolatókamera, környezeti kamera rendszer, távfény asszisztens, éjjellátó, parkolássegítő, valamint sávelhagyásra és sávváltásra figyelmeztető rendszer is rendelhető. Új szolgáltatásként pedig az iDrive-on keresztül internetezni is lehet.
Hat- és nyolchengeres motorok
A BMW Gran Coupe kezdetben három erőforrással lesz megvásárolható, két soros hatossal és egy biturbó V8-assal. A 640i változat direkt befecskendezéses, twin-scroll feltöltővel ellátott, Valvetronic változó szelepvezérléses 3 literes motorja 320 lóerőt ad le. A 640d kétlépcsős feltöltésű (biturbó) dízelmotorja 313 lóerős teljesítményével a benzines kiváló alternatívája. A csúcsmodell a 650i, 4,4 literes V8-as, Valvetronic változó szelepvezérléses, 450 lóerős biturbó benzinmotorral.
A 3 literes sorhatos benzines nyomatéka 450 Nm 1300 és 4500-as fordulatszám között, így 5,4 másodperc alatt gyorsítja fel az 1,8 tonnás Gran Coupét 100 km/órára. Átlagfogyasztása 7,9 l/100 km. A common-rail befecskendezéses, 3 literes alumínium turbódízel motor sincs erő híján, 313 lóerőt ad le 4400-as fordulaton, nyomatéka pedig brutális 630 newtonméter, amely már 1500-as főtengely-fordulatnál megérkezik. A dízelmotorra két turbófeltöltőt aggattak, egy kis- és egy nagyméretűt, amelyek együttesen 5,4 szekundumos gyorsuláshoz segítik a négyajtós kupét. A fogyasztási érték itt szinte hihetetlen 5,7 l/100 km, a CO2-kibocsátás pedig 149 g/km.
A sorozat csúcsmodellje a szintén többszörösen díjnyertes, 4,4 literes ikerturbós V8-as BMW motort kapta meg, amelyet 450 lóerősre húztak fel. Az erőforrás nyomatéka 650 Nm-re nőtt (2000-4500 ford./perc között) – ekkora teljesítménnyel nem nagy kunszt egy 1,9 tonnás jármű mozgatása sem. A Gran Coupe 650i 4,6 másodperc alatt katapultál százra, xDrive négykerék-hajtással azonban már 4,5 szekundum alatt végrehajtja a mutatványt. Átlagfogyasztása is szenzációs, 8,6-9,4 l/100 km (előzetes becslés).
Mindhárom erőforráshoz nyolcfokozatú automata váltóművet kapcsolnak, amely Start/Stop funkcióval és szupertakarékos Eco Pro móddal is rendelkezik. Ugyancsak szériafelszerelés az adaptív lengéscsillapítás és az elektromos szervokormány. Felárért aktív kormányzás, Adaptive Drive rendszer oldaldőlés-szabályzóval és a 650i változathoz összkerék-hajtás is rendelhető.