/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Búcsúzik a BMW i8

2020. március 11. 20:00   |   Autoblog
címkék:  

A jövőbe mutató formanyelv és a hosszú távon fenntartható vezetési élmény úttörőjeként ismert modellpáros sorozatgyártása a végéhez közeledik. A BMW i8 Coupé és a BMW i8 Roadster a világ legsikeresebb hálózatról tölthető sportautójaként vonul be a történelembe.

A BMW legendás sportautóit őrző „Hírességek csarnoka” újabb modellel bővül: hat éven át tartó piaci pályafutása után a BMW i8 sorozatgyártása véget ér. A BMW i8 Coupé és a BMW i8 Roadster örökre a müncheni központú vállalatcsoport történetének egyik meghatározó mérföldköve marad. A BMW i8 a vállalatcsoport újabbnál újabb hálózatról tölthető modelljeinek is utat mutatott, mialatt forradalmi technológiája rövid idő alatt a világ legsikeresebb hálózatról tölthető sportautójává emelte. A modellpárosból 2014 óta több mint 20 000 darab talált gazdára világszerte, amellyel mindegyik riválisánál jobb értékesítési eredményt mutatott fel kategóriájában.

A BMW Vision EfficientDynamics tanulmányautót a személyes mobilitás felettébb csábító jövőképeként mutatta be a BMW a 2009-es Frankfurti Nemzetközi Autószalonon. Sirályszárnyas ajtóival, a BMW hamisítatlan stílusjegyeinek újraértelmezésével, plug-in hibrid hajtásláncával és hatékony összkerékhajtásával a 2+2 üléses sportautó-koncepció elsöprő visszhangot keltett a vezetés szerelmeseinek körében, majd a BMW i divízió bejelentésével a BMW Csoport több millió új rajongót szerzett.

A BMW i8 2013-ban ünnepelte világpremierjét a Frankfurti Nemzetközi Autószalonon, a BMW i3 tisztán elektromos meghajtású prémium kompakt oldalán. A BMW i8 az első pillanattól kezdve a plug-in hibrid hajtáslánc-technológia innovációira épülő vezetési élmény úttörője volt. A világ első olyan sportautójaként érkezett meg az utakra, amelyet már a legelső skiccektől kezdve a fenntarthatóság mentén terveztek meg a mérnökök. A BMW i divízió szakemberei mind a járműszerkezet, mind a hajtáslánc terén új ösvényeken indultak el.

A szénszál-erősítésű műanyagból (CFRP) készült utascella és az alumíniumból készült padlólemez egyesítése legalább annyira forradalmi megoldásnak számított, mint a belsőégésű erőforrás és az elektromos motor intelligensen vezérelt együttműködése. A 2+2 üléses karosszériakoncepció, az aerodinamikailag optimalizált formanyelv, az intelligens könnyűszerkezetes járműépítés és az innovatív hajtáslánc egytől egyig a menetdinamika és a hatékonyság közötti kezdeti ellentmondás feloldását célozta.

A benzinmotor a hátsó kerekeket, a villanymotor pedig az első kerekeket hajtja. A végeredmény egy hibrid-specifikus összkerékhajtás, amely nem csupán a tapadást, de az agilitást és a menetstabilitást is jelentős mértékben fokozza. Ezzel és a villanymotor 250 Nm csúcs forgatónyomatékával az i8 tisztán elektromos meghajtással is képes haladni. Az i8 egészen 120 km/órás sebességig képes fenntartani a tisztán elektromos meghajtást.

Az utascella szénszál-erősítésű műanyagból (CFRP), a padlólemez pedig alumíniumból készült, a BMW i8 saját tömege így a két erőforrással, a vezérlőelektronikával, a futómű-technológiával, a merevítésekkel és a karosszéria gyűrődési zónáival együtt sem haladja meg az 1500 kilogrammot. Az első és a hátsó tengely közötti terhelés-elosztás ellenben tökéletes, 50:50 arányban érvényesül. Annak köszönhetően pedig, hogy az akkumulátor mélyen a padlólemezbe került, a duó súlypontja is extrém alacsony lett.

A BMW i8 progresszív karakterét már az extrovertált karosszéria is első ránézésre egyértelműsíti. Sportautós arányai és sirályszárnyas ajtói még hat évvel a világpremier után is magával ragadják a tekinteteket. A lapos frontrész, a szinte teljesen zárt hűtőrács-pár, az első lökhárító légbevezető nyílásai, az alvázborítás, az extrém küszöb-kiképzések, a karosszéria oldalának Stream Flow névre keresztelt vonalvezetése, valamint a hátsó lámpák és a tetőív között kialakított egyedülálló légcsatorna is kivétel nélkül a jármű körüli légáramlat optimalizálását szolgálja. A különleges formanyelvi megoldások nem csupán iránymutató légellenállási együtthatóhoz (0,26), de rendkívül kedvező aerodinamikai egyensúlyhoz is vezettek.

A BMW i8 utasterének anyaghasználatát a hosszú távú fenntarthatóság jellemzi. Az ülések és a műszerfal bőrözését cserzett olajlevél-kivonattal finomították, a szövetkárpit alapanyaga pedig újrahasznosított műanyagokból kinyert poliészter-granulátumból származik. A padlólemezhez felhasznált alumínium nagy része is újrahasznosításból vagy megújuló energia kiaknázásával származik. Sőt mi több, a BMW i8 Coupé és a BMW i8 Roadster tömegtermeléséhez felhasznált energiát a BMW lipcsei gyárában szélerőművek állítják elő, az egyesült államokbeli Moses Lake szénszál-előállító üzemének energiaellátásáról pedig 100 százalékban vízenergia gondoskodik.

Piaci bevezetésekor a BMW i8 volt a világ első olyan sorozatgyártásban kínált modellje, amelyet az innovatív lézerfény-technológiás első fényszórókkal szereltek. A BMW i8 világpremierje után a technológiát a BMW 7-es sorozat, majd később számos másik modellsorozat is megörökölte. A BMW Laserlight lézerfény-technológia kivételesen nagy, a távolsági fény esetében akár 600 méteres megvilágítási tartomány garantál. A fényforrás energiaszükséglete ugyanakkor kifejezetten alacsony, még a híresen hatékony LED-technológiás megoldásokhoz képest is.

Az i8 Coupé és i8 Roadster plug-in hibrid hajtáslánc-technológiája a belsőégésű erőforrások új generációját is elhozta a jelenbe. A BMW TwinPower Turbo technológiával dolgozó háromhengeres benzinmotort elsőként a BMW i8 modellbe építették be a mérnökök. Az 1,5 liter hengerűrtartalmú egységet kompakt beépíthetőség és kifejezetten magas teljesítményszint jellemzi: a literenkénti 154 lóerős teljesítmény új rekordot hozott.

A BMW i8 Roadster megjelenésével a Coupé teljesítményét is tovább fokozták a mérnökök. Az akkumulátor tárolókapacitása 20 amperórától 34 amperórára nőtt, 11,6 kilowattóra bruttó energiateljesítmény mellett. A tovább optimalizált akkumulátorcella-technológia azt is lehetővé tette, hogy a tervezők 12 lóerővel 143 lóerőre növeljék a villanymotor maximális teljesítményét, a két erőforrás rendszerteljesítménye így 374 lóerő lett. A BMW i8 Coupé 4,4 másodperc alatt, a BMW i8 Roadster pedig 4,6 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 km/órás tempóra, végsebességük egyaránt 250 km/óra. Az akkumulátor egyetlen feltöltésével megtehető tisztán elektromos hatótávolság 55, illetve 53 kilométer.

Legyen szó akár utcai megjelenésről, autóipari szakértők véleményéről vagy olvasói szavazásról, a BMW i8 időről időre lenyűgözte a rajongókat és a szakma nagyjait. 2015 és 2019 között a progresszív sportautó hajtáslánca sorozatban öt alkalommal diadalmaskodott az Év Motorja legalább egy kategóriájában. A modell koncepcióját és technológiáját az Auto Zeitung német autós szakmagazin az „Auto Trophy” és a „Green Mobility Trophy” díjakkal, az auto, motor und sport német autós szakmagazin az „International Paul Pietsch Award” kitüntetéssel, az auto, motor und sport és a CHIP számítástechnikai magazin pedig a közösen életre hívott „Car Connectivity Award” díjjal ismerte el. A BMW i8 mindezeken felül a „World Green Car” trófeát és az „All-Wheel Drive Car of the Year” díjat is elnyerte.

A brit Top Gear szakmagazin a BMW i8 plug-in hibrid sportautót választotta az év autójának, ahogyan a „UK Car of the Year” szakmai zsűrije is. Az Auto Test és az Ökotrend a modellt az „Auto Test winner in green” elismeréssel illette, a prémium minőség és az egyedülálló formanyelv kettősét pedig olyan nívós kitüntetések igazolják, mint például az „iF Design Award” és a „red dot Award”.

A BMW lipcsei gyárában ezekben a napokban készül el a BMW i8 Ultimate Sophisto Edition limitált szériájának 200 példánya. 2019 decemberében a különkiadás első képviselője az i8 húszezredik modelljeként gurult le a gyártósorról. Ezzel a volumennel a BMW i8 messze megelőzte a legtöbb legendás BMW sportmodellt: a BMW M1 mindössze 399 darabban, a BMW Z8 roadster pedig csupán mintegy 5000 példányban látott napvilágot.

A hálózatról tölthető sportautók globális mezőnyében a BMW i8 évekig több mint 50 százalékos piaci részesedést élvezett, iránymutató pozícióját pedig 2020 áprilisáig fenntartja. A legkelendőbb plug-in hibrid sportautó ezt követően véglegesen elnyeri azt a címet, amellyel az Auto Bild Klassik német autós szakmagazin olvasói már a piaci premierjét követő hónapokban illették: „a jövő klasszikusa”.

Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 20.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/