/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Cégautóadó: előnyben a környezetbarát gépjárművek

2011. október 19. 17:29   |   Autoblog
címkék:  

A LeasePlan Hungária Zrt., hazánk vezető gépjármű- és flottaüzemeltetőjének kalkulációi szerint az átalakításra kerülő cégautóadó szabályozás a teljes egészében EU5 norma szerinti flottát üzemeltető vállalatoknak átlagosan nem jelent majd többletterhet. Ezzel szemben egy EU3 és EU4 környezetvédelmi besorolású járműveket használó cégnél átlagosan akár 45%-kal is emelkedhet a befizetendő adó összege. Ennek ellenére a flottaüzemeltető szerint összességében kedvezőbbé válhatnak a bérbe vett és lízingelt cégautók terhei, ha a mostani tervezet szerint visszaigényelhető lesz a személygépkocsik bérleti díjának áfája.

A várható változás szerint az eddigi, tisztán a motorok lökettérfogatán alapuló számítás helyett a motorteljesítményt és a környezetvédelmi besorolást veszi majd figyelembe a szabályozás. A többek között CO2 kibocsátási határértéket is megállapító európai kibocsátási normák szerinti besorolás képezheti majd az adószámítás alapját. Az eddigi, havi 7000, vagy 15 000 Ft-os lökettérfogathoz kötött mérték helyett – a tervezet alapján – a motorteljesítmény és a környezetvédelmi osztály szerint 7700 és 44 000 Ft közé esik majd a havi adó mértéke. A jövőben lesznek olyan járművek, melyekre az eddiginél kevesebb adót kell fizetni, például az 1600 cm3-nél nagyobb, EU5 normájú, 120 kW-nál kisebb teljesítményű gépkocsikra, ahol a korábban fizetett 15 000 Ft akár 49%-kal is csökkenhet. Egy EU4-es normájú 120 kW-nál nagyobb teljesítményű, de kis lökettérfogatú autó jelenlegi 7 000 Ft-os adója viszont több mint 4,5-szeresére emelkedik majd.

A LeasePlan szerint nem ezek a szélsőségek lesznek azonban a jellemzőek. A közel 10 000 cégautót üzemeltető flottakezelő megvizsgálta, hogyan érintik a tervezett változások az átlagos összetételű gépjárműparkok bérlőit. A vállalat portfóliójában többnyire 4-5 éves időszakra bérelt gépjárművek miatt lényegében csak EU3-as, EU4-es és EU5-ös besorolású gépjárművek találhatók. Előzetes elemzések alapján ezek közül összesen az autók 20%-a után kell majd a jövőben kevesebb cégautóadót fizetni az ügyfeleknek, míg 80%-uknál emelkedik a teher. A teljes portfólióban az egy autóra vetített átlagos cégautóadó kb. 10 000 Ft-ról a jelenlegi számítások szerint több mint 33%-kal nő majd.

Azok a vállalatok, melyek csak EU5-ös (illetve gáz- és elektromos meghajtású járművekkel vagy hibridekkel), vagyis alacsony károsanyag-kibocsátású gépkocsikkal közlekednek – elenyésző mértékben -, mindössze +/- 1-2%-kal változik majd átlagosan a befizetendő adó összege. Ennek oka, hogy egy átlagos EU5-ös flottában a járművek közel 40%-a 120 kW-nál kisebb teljesítményű, de 1600 cm3-nél nagyobb lökettérfogatú, azaz a korábbinál kevesebb adót kell majd utánuk fizetni. Ezen vállalatoknál is jelentkezik azonban többletteher a törvénymódosítás következtében, hiszen az év elején egy összegben megfizetett adó már 10-20 cégautó esetében is jelentős forrást von el a működéstől.

A növekvő adóterhek ellenére 2012-től összességében akár kevesebbe is kerülhet egy bérelt vagy lízingelt gépjármű havidíja, amennyiben – a tervezet szerint – levonható lesz a bérleti díj áfája. Az így megtakarított összeg ellensúlyozhatja, sőt meghaladhatja az emelkedő cégautó adó által generált plusz terheket, így jövő évtől tovább nő a bérleti konstrukció pénzügyi előnye a saját tulajdonú vagy hitelből finanszírozott gépjárműflottákéval szemben.

„Az európai törekvésekkel összecseng, hogy a cégautóadót hazánkban is a gépjárművek környezeti terheléséhez kötik" – mondta el Jakus László a LeasePlan pénzügyi igazgatója. A tervezett módosításokkal azonban egyértelműen a vállalatok adminisztrációs terheinek növekedése várható. A cégeknek fel kell készíteni rendszereiket, hogy az eddigi két kategória helyett a tulajdonukban levő gépkocsikat besorolják a tizenkét új osztály valamelyikébe. Ezen kívül az áfa levonhatósági kedvezmény is lényeges plusz adminisztrációt igényel majd, hiszen a törvényalkotó várhatóan csak az üzleti célú használat arányában teszi lehetővé a bérleti díj áfájának visszaigénylését, ami tételes útinyilvántartás vezetését feltételezi."

Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 20.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/