Dízel hibrid hajtáslánc és intelligens kézi váltó a Kia Ceedben
A Kia bemutatta EcoDynamics+ Hybrid 48V-os dízel elektromos hajtásláncát a Ceed-sorozatban (ötajtós, kombi és XCeed). Az EcoDynamics+ hajtásokban a villanymotorként is működtethető, szíjhajtású generátor dolgozik együtt a Kia 1,6 literes, 136 lóerős Smartstream sorozatú dízelmotorjával.
A Hybrid 48V technológiai megoldásai révén a Ceed modellcsalád CO2-kibocsátása csökken, ami ugyanakkor nem jár együtt a menetteljesítmények romlásával. Az EcoDynamics+ Ceed modellek ötajtós és kombi változatai, valamint az XCeed is a Kia szlovákiai, zsolnai üzemében készülnek. A mostantól számos európai piacon megjelenő új, Hybrid 48V modellváltozatokat továbbra is a Kia 7 éves/150 000 kilométeres garanciájával értékesítik.
A Ceed modellek Hybrid 48V hajtásláncában a Kia által valaha gyártott legtisztább üzemű dízelmotor dolgozik együtt az EcoDynamics+ 48V-os, villanymotorként is működtethető – és így a dízelmotornak az autó hajtásába besegítő – generátorával. Az EcoDynamics+ azáltal biztosít nagyobb hatékonyságot a dízelmotornak, hogy begyűjti, majd visszaforgatja a mozgási energiát, ami a hagyományos hajtásokban jelentős részben veszendőbe megy. A 48V-os generátor felhasználja a nagyrészt motorfék üzemben összegyűjtött, és a 48V-os lítiumion-polimer szerkezetű akkumulátorban tárolt elektromos energiát, így gyorsításkor villanymotorként dolgozik, ezáltal csökken a dízelmotor terhelése, a károsanyag-kibocsátás, valamint a fogyasztás is.
A Hybrid 48V-os rendszer szíjhajtással kapcsolódik közvetlenül a dízelmotor főtengelyére, és zökkenőmentesen vált a motor és a generátor üzemmódok között. Motoros üzemmódban teljesítményével és forgatónyomatékával a dízel főtengelyén át segít be a hajtásba. Amint a vezető leveszi a lábát a gázpedálról (bizonyos esetekben az akkumulátor töltöttségétől függően haladás közben is), a szerkezet azonnal generátor üzemmódba kapcsol, és közvetlenül a főtengelytől kapott mozgási energiával tölti a hajtáslánc 48V-os akkuját.
A Ceed a Kia egyik első európai modellje, amit a márka új, intelligens kézi sebességváltójával, az iMT-vel értékesít. Az új erőátvitel kizárólag az EcoDynamics+ Hybrid 48V hajtásláncú modellekhez érhető el. Az elektromos tengelykapcsoló-működtetésű (clutch-by-wire) erőátvitel hozzájárul a Hybrid 48V nagyobb üzemanyag-hatékonyságához, miközben a kézi váltás élvezete és szabadsága változatlan marad.
A hagyományos mechanikus tengelykapcsoló helyett az iMT-ben egy teljesen elektromos rendszer működik, így az erőátvitel működése a korábbinál sokkal pontosabban igazítható a Hybrid 48V-os hajtásláncok igényeihez. A belsőégésű motor jóval korábban leáll, mint ahogy azt a Kia hagyományos start/stop rendszereiben megszokhattuk, majd a villanymotorként is működtethető, 48V-os generátor indítja azt újra hangtalanul és gyorsan. A rendszer alapbeállításának tekinthető Eco üzemmódban a motor menet közben is leállhat (125 km/óráig), és csak akkor indul újra, ha a vezető a gázra lép, vagy kinyomja a kuplungpedált.
A váltó a korábban kapcsolt sebességfokozatban marad, amikor a belsőégésű motor leáll. Ha a vezető kinyomja a kuplungot a váltáshoz, illetve ha az autó sebessége túl alacsony a korábban kiválasztott sebességfokozathoz, a motor üres fokozatban indul újra.