Dízel szennyezés: sokkal nagyobb a baj, mint hittük
címkék: dízel, emisszió, károsanyag-kibocsátás, nitrogén-oxid, true
Egy szakmai partnerekből álló konzorcium új, független károsanyag-kibocsátást mérő szabványt vezetett be. A TRUE kezdeményezés az eddiginél is riasztóbb képet fest a dízelautók NOx-kibocsátásáról.
A környezetvédelmi szabályozások hátteréhez szükséges műszaki és tudományos elemezések elvégzésére létrehozott nonprofit szervezet, az ICCT (International Council on Clean Transportation) egy olyan, új károsanyag-kibocsátási mérési normát dolgozott ki, amely nem laboratóriumi, hanem valós körülmények között elemzi a gépjárművek NOx-kibocsátását. Több mint 700 ezer autót, összesen mintegy ötezer, Európában forgalmazott típust mértek meg az út mentén elhelyezett (tehát nagyságrendileg a járdán tapasztalható szintet mutató) szenzorok segítségével, és az eredmények siralmasak voltak.
A vizsgálatok tanúsága szerint nem csak az Euro 3, 4 és 5 besorolású, idősebb dízelmotorok teljesítménye bizonyult gyengének, de az Euro 6-os dízelek sem teljesítették a törvényben meghatározott NOx-emissziós normát. A 2014-ben bevezetett károsanyag-kibocsátási norma szerint minősített autók egyes korai példányai négyszeresen lépték túl az NOx-határértéket, de még a legtisztábbnak mondott, új modellek kipufogócsövén is kétszer annyi távozott az egészségre rendkívül káros anyagból, mint amennyit a jogszabályok engedélyeznek (azaz 80 mg/km a dízel- és 60 mg/km a benzinmotorok esetében).
Az ICCT, amely annak idején kulcsszerepet játszott a Volkswagen AG egyes dízelmotorjaiban felfedezett, emissziós értékeket meghamisító szoftver leleplezésében, három lépcsőben minősíti a mért gépkocsikat. Zöld (jó) minősítést kaphatnak azok a járművek, amelyek kilométerenként kevesebb mint 90 mg nitrogén-oxidot bocsátanak ki, sárga (megfelelő) szín jelöli a 90-180 mg/km között teljesítő motorokat, és végül a piros, azaz rossz kategóriába esnek azok, amelyek átlépik a 180 mg/km értéket.
Ez utóbbi érték egyébként megegyezik a 2009-es Euro 5 szabványban előírt maximummal. Az tehát, hogy a vizsgált dízelautók közül egyetlen egynek sem sikerült „jó” minősítést szereznie, azt jelenti, hogy a laboratóriumi sikerek ellenére a valóságban közel tízéves lemaradásban van a dízel technológia.
Jóval kedvezőbb képet mutatnak ugyanakkor a benzinmotorok: a 2005 előtti Euro 3-as erőforrások kivételével mindegyik vizsgált motor legalább „megfelelő” minősítést szerzett, a legmodernebb Euro 6-os motorok többsége zöldet kapott a vizsgálaton.
Az ICCT most azon dolgozik, hogy a TRUE (The Real Urban Emissions, azaz a valós városi károsanyag-kibocsátás) névre keresztelt normát meghonosítsa a piacokon. Ebben olyan partnerekkel dolgozik együtt, mint a tiszta, fenntartható közlekedés nemzetközileg elismert élharcosai, az FIA Foundation vagy a Transport & Environment, a világ legnagyobb városainak környezetvédelmi érdekeit közösen képviselő C40 Cities és a törésteszt-programjáról ismert, de az autó környezetvédelmi teljesítményét is szívén viselő Global NCAP.
Márkánként és kategóriánként a következő linken lehet eredményeket keresni: http://www.trueinitiative.org/true-rating
Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 20.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)
ez azt jelenti hogy az autógyárak az utobbi 25 évben jól bepalizták az egész világot ,szinte semmit nem költöttek a környezetvédelmi felesztésekre csak a design meg a komfort a teljesitmény volt fontos na meg a mérhetetlen profit, most kötelezném őket hogy a következő 25évben az ősszes profitot az aktiv környezetvédelemre költsék, ne csaló softwerre meg kamu katalisatorokra,
Parasztvakítás a diesel motorok szennyezése, norma stb. Bussines an money !
1./ Karba kéne tartani az autók légszűrőit, adagolóit, normális olajat és mellékáramkörű szűrőt is alkalmazni, amely az olaj és az égéstérbe kerülő szennyezőanyagokat kiszűri, és sokkal tisztább ergó norma szerinti lesz a kipufogógáz.
2./ A diesel üzemanyagok úgy szarok ahogy kell. A drágább extra minőséget nem veszik. Miért van az, ha a lajtán túl vesszek üzemanyagot az autócska jobban megy kevesebbet eszik, nem füstöl stb ?
3./ Én a prémium diesel üzemanyagot veszem, de nincs is problémám a műszaki vizsgán.
4./ Az orrodra ha egy koszos légszűrőt tennél, Te is füstölnél ezerrel.
5./ A repülők károsanyag kibocsátásáról hallgatnak, felettünk napi 500 gép húz el, némelyik permetez is. Ja….
A szakma képviselői évtizedek óta értetlenül néztük, hogy a benzin üzemű gépjárműből már a színtiszta szóda víz kibocsátását is korlátozzák, míg a diesel motorból, a korom kivételével, az összes, a benzinüzeműben is meglévő szennyezőt, továbbá a diesel üzemre jellemző nitrogénoxidokat ( a savas esők forrása ) szabadon engedik. Mert így működnek a különböző gazdasági lobbik. Érdekeiket igazolni látták az alacsonyabb fajlagos fogyasztás következményeként alacsonyabb CO2 kibocsátással, és jogosultakká váltak az élővilágra, az épített környezetre nagyon veszélyes salétromsav létrehozására… 🙂
Úgy látom, most az elektromos motor lobbi kezd ugyanilyen, káros előnyökhöz hozzá jutni… 🙂