/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (2) |
| Több

Rendkívüli: szabad az út a dízelek németországi tilalma előtt

2018. február 27. 18:40   |   Autoblog
címkék:  

Precedens értékű döntés született ma Németországban. A lipcsei szövetségi bíróság szerint jogszerű a dízelüzemű gépkocsik környezetvédelmi alapon történő kitiltása a német városokból. Azok az autógyártók, akik nem léptek időben, gigantikus veszteségekre számíthatnak.

A német közvéleményt és autóipart napok óta foglalkoztató dilemmának vége: a lipcsei szövetségi bíróság szerint nem ütközik az általános behajtási tilalmakat szabályozó jogszabályokba, ezért érvényesíthető a dízelüzemű járművek kitiltása egyes német városokból, ugyanakkor a helyi önkormányzatoknak ügyelniük kell az arányosság elvének betartására, és csak végső megoldásként rendelhetik el a tiltást.

Andreas Korbmacher tanácsvezető bíró kiemelte; a bíróság arra kötelezte az önkormányzatokat, hogy vegyék fel a dízelüzemű járművek kitiltásának lehetőségét a levegőminőség javítását célzó intézkedési tervükbe, első lépésként a régebbi – például az Euro 5-ös és Euro 4-es környezetvédelmi besorolású – motorral működő járművek kitiltását kell mérlegelni, ezek használatát már viszonylag hamar, 2019. szeptember 1-jétől korlátozhatják.

Akár 91 német várost érinthet az a tervezett tilalom, amely megpecsételheti a dízelüzemű járművek sorsát a legnagyobb európai újautó-piacon. A gázolajjal működő járművek abban az esetben zárhatók ki a városi forgalomból, ha az adott lakott területen a NOx-koncentráció meghaladja a köbméterenkénti 40 mikrogrammot. Ez a probléma 2016-ban 91 várost érintett. A 2017-es adatok még nem állnak rendelkezésre minden lakott településre, írja az Automobilwoche.de, az viszont már most biztosnak látszik, hogy az olyan metropoliszok, mint München (80μg) és Stuttgart (82μg), beleesnek a korlátozásba.

Az Ernst & Young számításai szerint jelenleg 15 millió dízelautó üzemel a német utakon, s csupán az egynegyedük teljesíti az Euro6-os normát. Ez a legszerényebb számítások szerint is azt jelenti, hogy a korlátozás több mint tízmillió német polgárt érint hátrányosan – és akkor még nem beszéltünk a normát nem teljesítő mintegy kétmillió haszonjárműről. A tanácsadó cég szerint az autósokat sújtó anyagi veszteségek több milliárd euróra rúghatnak; egyes érdekvédelmi és szakmai szervezetek szerint ezt a terhet az autógyártóknak át kell vállalniuk, például azzal, hogy saját költségükön képessé teszik a járműveket a norma teljesítésére.

A változtatás akkor is alááshatja a dízelüzemű járművek értékesítéseit, ha a városok a bíróság ajánlása szerint betartják a fokozatosság és arányosság elvét, azaz a károsanyag-kibocsátás mértékét folyamatosan mérik, és ahhoz igazítva módosítják a tilalom szigorát. A 2015 januárjában a német piacon eladott autók 51 százalékát dízelmotor hajtotta – idén ez az arány már csak 33 százalék volt, és az Ernst & Young szerint nem elképzelhetetlen, hogy még az idén 25 százalék alá esik! A döntés nem csak Németországot, hanem egész Európát érinti, hiszen ne felejtsük el, hogy a Transport & Environment közelmúltban megjelent elemzése szerint szinte kizárólag Európában terjedt el széles körben a dízelhajtás a személyautókban, a bolygó többi részén elhanyagolható a jelenlétük.

Mindez azoknak az autógyártóknak a döntését igazolja, akik legalább részben elkötelezték magukat a dízelmentes jövő mellett. Számuk folyamatosan nő – egy friss jelentés szerint legutóbb az FCA csoport jelentette be, hogy 2022-től nem kínál dízelüzemű modelleket –, és ha szétnézünk a piaci kínálatban, egyre több (elsősorban városi) modell palettájáról hiányzik az egykor megkerülhetetlennek hitt dízelhajtás.

Ugyanakkor a nagyobb méretosztályokban még mindig jelen vannak a gázolajjal üzemelő típusok, a prémiumgyártók pedig szinte kivétel nélkül minden típusukhoz biztosítanak dízel opciót. Emellett pedig több millió dízelüzemű kisbusz, autóbusz, teherautó és kamion is közlekedik a német utakon.

Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 20.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Bajka László
2018-02-28 - 07:02

Elég lenne a Német gyártású diesel motorral szerelt autókat kitiltani németországból,De ezt a Németek ego-ja nem engedi.Mellesleg a benzin üzemű autók ugyanannyi nitrogén dioxidot bocsátanak ki mint a gázolajjal hajtott autók.

Csaba Szikora
2018-02-28 - 12:00

rég mondom hogy a diesel a traktorokba való.


*/