Ez a gyártó keresi a legtöbbet minden eladott autón
címkék: rekord, új bentley, új ferrari, új porsche, új tesla
Vannak autómárkák, amelyek veszteséget realizálnak minden egyes eladott modell után, azonban a lista másik végén akad egy gyártó, amely hatalmas profitot szakított idén minden értékesített terméke után. De vajon melyik az?
Ha az üzemeltetési haszonról esik szó, általában nem a tömegtermelésben jártas márkák szerepelnek a lista elején és végén. Általában a kisebb volumenben készítő prémiummárkákról lehet pozitív és negatív eredményeket, s most sem lesz másként.
Ferdinand Dudenhöffer, német közgazdász professzor készített egy tanulmányt, melyben kiderül, mely gyártók kaszálnak nagyot minden egyes eladott termékük után, s melyek termelnek veszteséget minden sikeres értékesítést követően.
Egy márka profitja durván kiemelkedik a sorból, ez pedig nem más, mint a Ferrari, amely autónként átlagosan 69 ezer eurót (22,15 millió forintot) keres. Bár hihetetlennek hangzik, azért érdemes észben tartani hogy egy Ferrari mindig is státusszimbólum volt az autós társadalomban, így az olaszok megengedhetik a magas árszabást, ráadásul ebbe az összegbe beleszámít az egyedi igények szerint elkészített modellek ára is, márpedig egy felextrázott Ferrari minden, csak nem olcsó…
A második helyezett Porsche már jóval szerényebb profittal bír, de a darabonkénti 17 ezer eurós (5,45 millió forintos) haszna sem rossz, pláne a magasabb értékesített darabszám és az átlagában kedvezőbb árú modellpalettáját figyelembe véve. A Maserati például „csak” 5 ezer eurót (1,6 millió forintot) keres átlagosan autóival.
A német prémiumtrió, vagyis az Audi, a Mercedes-Benz és a BMW ennél szerényebb, de egymáséval közel megegyező, 3 ezer eurós (963 ezer forintos) egységenkénti haszna sem rossz – pláne az előző gyártókénál jóval magasabb értékesítési darabszámot elnézve. A vizsgáltak közül az utolsó gyártó, aki még elmondhatja, hogy pluszba jön ki négykerekűi után, az a Jaguar Land Rover csoport, bár a 800 eurós (257 ezer forintos) profit épphogy lefedi egy-két rendelt extra árát – viszont még mindig nem veszít pénzt az indiai kézben lévő vállalat.
Vannak azonban olyan márkák, amelyek veszteséget könyvelhettek el a vizsgált időszakban minden értékesített példány után, ezek pedig a Tesla és a Bentley. Az villanyautó-gyártó 2018. első felében 11 ezer eurót (3,53 milliót) bukott minden eladáson, míg a Volkswagen kezében lévő brit prémiummárka az igen magas, 17 ezer eurós (5,45 milliós) veszteséget realizálta. A számok azért néznek ki ilyen rosszul, mert átszervezések és hatalmas beruházások vittek el durva összegeket a két cégnél. Sajnos néhány gyártó háza tájáról nem érkeztek információk, így például a Lamborghini és a Rolls-Royce sem szerepel a tanulmányban.
Maga a tanulmány elérhető valahol? Vagy legalábbis egy lista márkák szerint?
Nem meglepő, anyagköltség kb. 3 millió vagy annyi se. Ha egy sportkocsi ára valóban ennyi lenne amennyiért az utcai hülyének adják akkor rég becsődöltek volna a versenysportok.