/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Ez lehet minden idők legdrágább Toyotája

2022. február 22. 17:20   |   Autoblog
címkék:  

Egy márciusi árverésen, az Egyesült Államokban kerül kalapács alá a 2000GT első sorozatgyártású példánya, amely komoly versenymúlttal is rendelkezik Carroll Shelbynek köszönhetően.

Az 1960-as évek közepére a Toyotának szüksége lett egy olyan típusra, amely növelhette a márka nemzetközi ismertségét azzal, hogy szaktudását bizonyítva fel tudta venni a versenyt a legjobb európai és amerikai sportautókkal. Ekkor a Yamaha már ígéretes tervekkel rendelkezett egy saját sportautóról, amelynek továbbfejlesztéséhez és gyártásához egy nagy japán autógyártót szeretett volna megnyerni partnernek.

Miután a Nissan visszautasította az ajánlatot, a Toyotát keresték meg, amelynek kapóra jött a félkész autó, hisz tökéletesnek tűnt imázsépítési célokra. Azt azonban kikötötték a toyotások, hogy a formatervet ők készítik majd hozzá, és milyen jól tették: házi tervezőjük, Nozaki Szatoru kortalanul elegáns és légies karosszériát álmodott, amelyet bár egyértelműen a korszak legszebb autója, a Jaguar E-Type ihletett, számos egyedi megoldása és bukólámpája miatt egyáltalán nem lehetett szimpla koppintásnak tekinteni. 1964 nyarán indult a Project 280A, amely három éven belül a 2000GT megalkotásához vezetett.

A mindössze 4,17 méter hosszú, 1,6 méter széles és 1,16 méter magas sportkocsi hajtását egy kétliteres, soros, hathengeres benzinmotorra bízták, amelynek blokkja a Toyota Crown szedánból származott, azonban a Yamaha tervezett rá egy modern, hengerenként négyszelepes, kétvezértengelyes hengerfejet. Ez volt az első Toyota, amit szériában fogasléces kormányművel, négy tárcsafékkel és független felfüggesztéssel, valamint önzáró differenciálművel szereltek. A 150 lóerős motor szinte repítette a rendkívül alacsony súlypontú, mindössze 1120 kilós 2000GT-t, amely a százas sprintet mindössze 8,6 másodperc alatt teljesítette, és egészen 220 km/óráig volt képes gyorsulni.

Nem csoda, hogy a 2000GT már bemutatása előtt legendává vált, mivel a japán autóipar vele bizonyította be, hogy képes olyan sportkocsit alkotni, ami felveszi a versenyt a legjobb külföldi gyártmányokkal is. Bár eredetileg évi 1000 példány értékesítését tervezték, a magas gyártási költségek miatt négy év alatt végül csak 351 darab készült (a Yamahánál) a 2000GT-ből, és ebből mindössze 60 darabot exportáltak az Egyesült Államokba.

Olyan kevés volt a rendelkezésre álló példány, hogy az amerikai Toyota-kereskedők többségének csak egy-egy darabot küldtek. Ezek azonban puszta megjelenésükkel is beváltották a hozzájuk fűzött reményeket, ugyanis kíváncsi érdeklődőket vonzottak a márkakereskedésekbe, ezáltal az összes Toyota-modell eladását fellendítették a világ akkori legnagyobb autópiacán. De a Toyota nem elégedett meg ennyivel, és kitalálta, hogy az autó tudását is meg kell mutatni az amerikai közönségnek, mégpedig versenyeken való eredményes részvétellel.

A most árverésre felkínált, MF10-10001 alvázszámú 2000GT különleges helyet foglal el a típus történetében, mivel ez az első sorozatszámmal ellátott példány, és abból a három példányból is az első, melyeket a Shelby Racing készített fel a Sports Car Club of Americas (SCCA) szériaközeli C-Production versenykategóriája számára.

Az 1966. szeptember 27-én elkészült, eredetileg napvörös színre fényezett, jobbkormányos példány egyike volt azon eredeti bemutatóautóknak, melyekkel a Toyota végigturnézta az Egyesült Államok autókiállításait. Promóciós feladatait követően az MF10-10001-et a Toyota Motor USA egyik korabeli menedzsere, Miri Akiri használta szolgálati autóként, aki ragaszkodott hozzá, hogy a 2000GT-t el kell indítani versenyeken Észak-Amerikában. Az SCCA C-Production kategóriája ideálisnak tűnt a típus számára, hogy Porschékkal, Lotusokkal, Triumph-okkal és Datsunokkal mérje össze az erejét.

Korábban, 1965 és 1967 között a Toyota már szép sikereket ért el Japánban különböző versenyeken a 2000GT gyártás előtti prototípusaival: az egyik autó harmadik lett az 1966-os Fuji Japán Nagydíjon, és még abban az évben a győzelem is összejött az 1000 kilométeres versenyen, Szuzukában, majd 1967-ben 2000GT-k nyerték meg a 24 órás és az 1000 kilométeres versenyt is Fujiban.

Amerikában azonban más szabályok voltak érvényben, ezért kellett valaki, aki járatos az itteni motorsport világban, és aki az autóival és csapatával már bizonyított a versenyeken. A Forddal 1966-ban Le Mans-t nyert amerikai versenyautó-konstruktőr és szériaautó-tuningoló Carroll Shelby sikeresen győzte meg a Toyota helyi vezetőit, hogy bízzák rá a 2000GT-k felkészítését a bajnokságra. 1967 nyarán a Toyota három autót rendelt tőle a projekthez: az MF10-10001, az MF10-10005 és az MF10-10006 alvázszámút.

Szeptemberben az MF10-10001 már alapos tesztelésen esett át a Riverside International Raceway-en, ahol Ronnie Bucknumra, a Honda volt Forma-1-es pilótájára bízták a vezetését. Shelbyék és a Toyota mérnökei dupla sportkipufogóval, Girling féknyergekkel, állítható Koni lengéscsillapítókkal, differenciálhűtővel, módosított olajteknővel és széles Goodyear versenygumikat viselő magnézium felnikkel szerelték fel az autót, amelynek motorját 150-ről 210 lóerősre tuningolták fel. Belül az elegáns, rózsafával díszített műszerfalát egy egyszerű, Stewart-Warner műszerekkel megtöltött alumínium panelre cserélték (bár a fa kormány és váltógomb megmaradt), és a biztonság növelése érdekében bukócsöveket és versenyöveket is beszereltek. A legszembetűnőbb módosítás egy Ferrari-stílusú, nyitott kulisszás kézi váltó volt, amely precíz és gyors sebességváltást tett lehetővé az ötfokozatú váltóval.

1967 októberében a Shelby Racing hivatalos levelet küldött az SCCA-nak, amelyben bejelentette, hogy a következő szezonban részt kíván venni a Toyota 2000GT-vel a C-Production kategória versenyein. Decemberre a három speciálisan felkészített versenyautó készen állt a debütálásra. Az 10005-ös és 10006-os alvázszámú szolgált elsődlegesen versenycélokra, az 10001-es pedig tartalék volt, és a különböző fejlesztéseket is ezen tesztelték.

A Shelby Racing által felkészített 2000GT-ket Scooter Patrick és Dave Jordan, az Otto Zipper Racing Team rutinos pilótái vezették az 1968-as szezonban, melynek végén a csapat a 4. helyet szerezte meg a bajnokságban a Porschék és a Triumph-ok mögött. Bár a bajnoki cím nem jött össze, a 2000GT-k összesen négy első, nyolc második és hat harmadik helyezést gyűjtöttek az évben, vagyis a versenyképességüket bőven bizonyították. 1968 végére a Toyota közel 500 ezer dollárt költött az SCCA versenyprogramjára, végül mégis úgy döntött a vezetőség, hogy a jövőben inkább egy Group 7-es versenyautó fejlesztésére koncentrálnak, amelyet a népszerűbb Can-Am sorozatban vethetnek be, így a 2000GT mindössze egy szezont versenyzett Amerikában.

Sikeres pályafutása után az MF10-10001-es példányt kiállították egy houstoni Toyota márkakereskedésben, majd onnan visszaszállították a japán gyártó észak-amerikai központjába, Dél-Kaliforniába, ahol különleges eseményeken használták promóciós célokra. A többször is újrafényezett autó több mint egy évtizedig hevert parlagon, mígnem 1978-ban eladták Jeff Lewisnak, egy neves kaliforniai autógyűjtőnek. 1980-ban egy nevét elárulni nem kívánó 2000GT-szakértő vásárolta meg az MF10-10001-et Lewistól, és a mai napig ő a tulajdonosa. A következő évtizedben a műhelye teljesen szétszerelte és felújította a kocsit. Évekig tartó kutatás és alapos előkészítés után hűen állították vissza az eredeti, 1968-as SCCA-konfigurációt, beleértve az egyedi Shelby alkatrészeket és a legendás fehér-metálkék versenyfestést.

Közvetlenül a helyreállítása után az MF10-10001 részt vett az 1994-es Vintage Celebration versenyen a New Hampshire International Speedway-en, ahol megnyerte a kategóriáját. 2004-ben meghívást kapott az angliai Goodwood Festival of Speedre is, ahol dr. Saito Akihiko, a Toyota korábbi vezérigazgatója vezette fel a dombra a szénabálák és nézők ezrei között. Amikor a Toyota márkát kitüntették a 2007-es Monterey Historic Automobile Races-en, ez az ex-Shelby autó is ott volt a 25 darab kiállított 2000GT között. Később első díjat kapott osztályában a 2013-as Lime Rock Sunday in the Park Concours-on és a 2017-es Amelia Island Concours d’Elegance veterán szépségversenyeken, de historic versenyeken is részt vett olyan versenypályákon, mint Lime Rock, Laguna Seca, Watkins Glen és a Moroso Park. Még egy 2000GT-ről szóló japán dokumentumfilmben, és több ismeretterjesztő könyvben is szerepelt.

Tekintettel az első sorozatszámmal járó egyedülálló státuszára és a Shelby-féle SCCA versenyprogramban betöltött fontos szerepére, az MF10-10001-es alvázszámú 2000GT minden bizonnyal a valaha gyártott legfontosabb és legértékesebb Toyoták (és japán autók) közé tartozik. Nem véletlen, hogy a Gooding & Company aukciós ház arra számít, hogy új tulajdonosa 2,75-3,5 millió dollár közötti összeget (860 millió-1,1 milliárd forint) fizet majd érte március 4-én, az Amelia Island árverésen.

Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 20.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/