/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Ezt kell tudnia egy villanyautó gumiabroncsának

2021. október 26. 19:10   |   Autoblog
címkék:  

Alacsony gördülési ellenállás és zajszint, nagy teherbírás – az elektromos autók gumiabroncsai esetében mindez különös jelentőséggel bír. Mi az, ami valóban fontos, és mi az, ami kevésbé? A HTA szakemberei segítenek eligazodni a témában.

Egyre több gyártó dob piacra olyan gumiabroncsokat, amelyeket kifejezetten elektromos autókhoz fejlesztettek. Természetesen az elektromos autóknak nincs feltétlen szükségük speciális gumiabroncsokra, hagyományos szettekkel is felszerelhetők. Akkor miért merül fel a téma egyáltalán? Nos, a gumiabroncsok az autó energiafogyasztásának akár 30%-áért is felelősek lehetnek.

Alacsony gördülési ellenállás

Az elektromos autóknak a lehető legnagyobb hatótávolságot kell elérniük egy töltéssel, másképpen fogalmazva: a villanyautók szűk keresztmetszete a megtehető távolság. Az alacsony gördülési ellenállás segít ennek elérésében. Az e-autókra tervezett gumiabroncsok ezért gyakran nagy átmérőjűek, keskeny futófelülettel. A Volkswagen Golf alapból 16 colos kereket kap, míg a hasonló nagyságú, de tisztán elektromos ID.3-ra 18-as felniket szerelnek szériafelszereltségként.

A gördülési ellenállás emellett a gumikeverék révén és az autó alépítménye révén is csökkenthető. Az öko vagy alacsony gördülési ellenállású gumiabroncsok gördülési ellenállása akár 15-20 %-kal kisebb, mint egy hagyományos nyári gumié. Milyen hatótávnövelés lehetséges ezzel? Ha a gördülési ellenállás értéke 15%-kal csökken, akkor három-négy százalékos hatótáv-növekedésre számítunk. Egy körülbelül 240 kilométeres hatótávolságú Renault Zoe esetében ez körülbelül tíz kilométer többletet jelent, míg egy körülbelül 500 kilométeres hatótávolságú Tesla Model S körülbelül 20 kilométerrel többet tud megtenni.

Robusztus futófelület

Az elektromos autóknak nagy a tömege, ám a nyomatékleadási karakterisztikájuk merőben eltér a belsőégésű motorral szerelt kocsikétól. A lényeg: a nyomatéknak nem kell „felépülnie”, szinte azonnal rendelkezésre áll, ezért tudnak a villanyautók elképesztő számokat produkálni például a nulla-százas gyorsulás mérésekor. Ennek következménye, hogy az elektromos autók abroncsai emiatt gyorsabban használódhatnak el, mint a benzines vagy dízelüzemű autóké – ez rossz a környezetnek és kellemetlen a vezető pénztárcájának. Azonban differenciálni kell: a gyorsabb gumikopás inkább a több mint két tonna tömegű és nagy motorteljesítményű autókra jellemző, nem annyira az említett Renault Zoéra. Ezenkívül a sofőr vezetési stílusa is jelentős tényező a kopás szempontjából, és a gumiabroncs kopásállósága nagymértékben függ a felhasznált gumikeveréktől.

Kiemelkedő teherbíró-képesség

Az elektromos autók körülbelül 200-300 kilogrammal többet nyomnak, mint a hasonló belső égésű motorokkal szerelt autók. Az abroncsaiknak ezért nagyobb teherbírásra van szükségük. Vásárláskor ezért feltétlenül ügyelni kell a megfelelő terhelési indexre. Az előírt abroncsnyomást is be kell tartani és rendszeresen ellenőrizni kell, mivel ez is befolyásolja a gumi teherbírását. Ha a nyomás csak egy kicsit alacsonyabb az ajánlottnál, már az is növeli a gördülési ellenállást és a kopást!

Alacsony gördülési zaj

Mivel a villanymotor halkabb, mint a belső égésű motor, a jármű belsejében a gumiabroncsok zaja jobban érzékelhető. Az alacsony zajszintű futófelület ezért fontos tényező a vezetési élmény szempontjából. A gumiabroncs üreges terében keletkező rezgések nagy szerepet játszanak a zaj kialakulásában. A gumiabroncs futófelületének belső oldalán lévő habbetétek elnyelik ezeket a rezgéseket. Ilyen poliuretán szivacsokat ma már több gyártó is alkalmaz. A Pirelli például „Noise Cancelling System”-nek nevezi ezt a megoldást, a Continentalnál „ContiSilent”-nek hívják.

Biztonsági követelmények

Lehet-e egy gördülési ellenállásra optimalizált gumiabroncs a biztonság szempontjából is csúcsminőségű? Technikai szempontból az alacsony gördülési ellenállás és az optimális tapadás között ellentmondás van. A gumiabroncsok fejlesztése során kompromisszumot kell kötni a két tulajdonság között, ám az elmúlt két évtizedben a gumikeverékek terén hatalmas eredményeket értek el. Így ma már olyan energiatakarékos abroncsot is képes az ipar gyártani, amely egyúttal nagyon jó tapadást is garantál.

Az elvárt fenti tulajdonságok mellett nem szabad elhanyagolni a fékutat, a kezelhetőséget és a menetstabilitást, ami téli abroncsok esetében különösen nehézen megoldható feladat. A választék rohamosan bővül, ám azoknak, akik speciális e-autó abroncsot választanak, jelenleg akár 10-20 százalékkal többet kell beruházniuk. Ez azonban gyorsan megtérülhet. Az optimalizált, alacsony gördülési ellenállású gumiabroncsok élettartama is sokkal hosszabb.

Konklúzió: sokak számára a környezetvédelmi tényező áll a figyelem középpontjában, amikor a villanyautókról van szó. Az alacsony gördülési ellenállás ezért fontos szempont. Ugyanakkor a gumiabroncsoknak jó tapadást és rövid fékutat kell biztosítaniuk, az elektromos autók esetében is! Ez az egyensúlyozás azonban nem minden gumigyártónak sikerül egyformán jól. Az uniós gumiabroncscímke segít a döntésben. Ha az első két kategóriában (gördülési ellenállás és vizes tapadás) az abroncs az A-kategóriába esik, emellett a zajkibocsátás alacsony decibelértékű, valószínűleg jól választunk.

Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 20.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/